Hovbandage?!

Morran

Trådstartare
Pålle har lyckats trampa sig med brodd precis vid kronranden på ena bakhoven. Det är ett ytligt sår som går lite snett ned från nedre delen av kotan, över kronranden och fläkt upp lite av hoven, ca 3cm. Nu vill jag hålla detta rent, men det är lättare sagt än gjort.
Har lagt kompress och bomull indränkt med sprit mot såret och lindat över med co-flex. Sedan är benet lindat med stallbandage ned över halva hoven för att förhindra svullnad. Problemet är att co-flexen inte vill stanna kvar, utan kasar uppåt och vill lägga sig runt karleden. Nån som har någon smartare idé hur jag kan få kompress + bomull att stanna på plats, det är ett rätt knepigt ställe att bandagera..! :crazy:

Sv: Hovbandage?!

Är det just i kronranden så är det bäst att lägga ett sk galoppbandage. Har du någon hästvårdsbok hemma/biblioteket brukar det finnas bra anvisningar om hur det görs. Jag brukar använda en elastisk gasbinda (Molleleast, finns på apoteket).

Viktigt att dra åt ordentligt så det sitter. Du kan i princip dra hur hårt som helst eftersom bandaget sitter runt hoven. Byts när det blir smutsigt, kan sitta flera dagar.

Sv: Hovbandage?!

Ett tips är att packa igen det som är uppfläkt på hoven med tjärdrev (gör riktigt rent först). Fråga din hovslagare, du kan säkert få av honom.
Det ytliga såret skulle jag sprayat över.

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 322
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min lilla shettis har en rätt stor sårskada på insidan av hasen, ganska långt ner på hasen. Den är ett par veckor gammal, hon har varit...
Svar
19
· Visningar
3 163
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 780
Senast: höstmåne
·
Hästvård Hovis var ute i mitten av november och skulle verka min tant, vilket gick bra förutom att hon verkade lite för hårt på ena bakhoven så...
Svar
6
· Visningar
1 091
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama