Hovarna växer dåligt, fodertillskott?

E

Egonson

Hovarna växer dåligt vid trakterna på bakhovarna på en av våra pållar.
Tårna växer som de ska, men trakterna förblir för låga.
Därav blir han stel i kotorna, trampar ogärna under sig vid ridning (ställer ena bakbenet en bit bakom sig i halterna) och vilar gärna benen i tid och otid. Han går med kilar mellan skon och hoven nu, vilket har hjälpt mycket.

Men finns det något man kan ge i fodret som påverkar tillväxten positivt?
Han går på noga uträknad foderstat och har en mycket duktig hovslagare (det var han som påpekade detta).
Han är 18 år gammal så det kan iofs kanske bero på åldern, vad vet jag.
Har funderat på Biotin, men är tveksam på om det verkligen hjälper?
 
Sv: Hovarna växer dåligt, fodertillskott?

Jag lägga till biotin, för att se om det funkar. Dock tar det ett a innann man börjar se resultat med biotin.

Lycka till, vad du betsämmer dig flr att gö.
 
Sv: Hovarna växer dåligt, fodertillskott?

Jag har tidigare gett biotin på vintrarna för att hovarna har växt dåligt då. Funkade finfint för oss. Men kolla med hovis om h*n isf har någon speciell tillverkare h*n kan rekomendera. Vi blev tipsade av vår hovis om en tillverkare och faktiskt fixade hovis detta åt oss. Köpte in stora mängder av det = bra pris, sen fick vi köpa det av honom till nromalpris! Funkade kanon!
 
Sv: Hovarna växer dåligt, fodertillskott?

Man kan massera kronranden runt hela hoven för att stimulera tillväxten. Ta en avklippt tandborste och gnugga ett tag runt hela hoven. Tar ju iaf en skoperiod innan man märker skillnad men det är det enda jag hört som verkligen fungerar, stimulans.
 
Sv: Hovarna växer dåligt, fodertillskott?

B-vitamin är ju bra för både päls och hovar!
 
Sv: Hovarna växer dåligt, fodertillskott?

Om hoven växer ojämnt är det mer troligt att det är en fråga om anatomi än om utfodring!?
 
Sv: Hovarna växer dåligt, fodertillskott?

Skulle tro det samma, det viktiga är ju att vinklarna stämmer oavsett om trackten är låg eller hög. Sen sliter skon ner trakterna betydligt mer än om hästen går bakfota. Det låter snarare som slitage än dålig hovväxt med tanke på att tån växer.

Läser man vad som står i böckerna på hovslagarskolan så har forskning visat att biotin kanske, kanske, kanske påverkar tillväxten i mycket liten skada??? Inte speciellt effektivt alltså..

Problemen hästen har kanske också har med sättet den tränas på? Som tex. att den ställer ena bakbenet efter sig i halten, låter mer som ett ridproblem alt. muskelproblem.
 
Sv: Hovarna växer dåligt, fodertillskott?

"mycket liten SKALA" ska det självklart stå... sorry, morgontrött...
 
Sv: Hovarna växer dåligt, fodertillskott?

Han rids och tränas av en ur min synvinkel duktig ryttare.
Rider för tränare en gång i veckan, annars väldigt allsidigt.
Körs även ibland, och tömkörs.
Muskelproblem har han inte, det var vad vi trodde först också.

Kan det bero på felverkning/skoning även om hovslagaren är väldigt duktig och är godkänd av hovslagarföreningen? (Klart att det kan, men måste fråga ändå för säkerhets skull.. :P)
 
Sv: Hovarna växer dåligt, fodertillskott?

Om du tror att ngt fodertillskott kan hjälpa, är nog biotin det lämpligaste.
Jag har provat några sorters biotin till min häst som oxå har lite dåliga hovar, nu har jag Enzion som är hur bra som helst. Klart bra!
Säljs i de flesta affärer vad jag märkt. En hink kostar drygt 400 kr, ganska dyrt men det räcker några månader.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hen (han...) var ju omtyckt och trevlig
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp