A

Alive__

jag har haft problem med mitt sto , eller rättare sagt hennes hovar. Dom spricker nertill och är i allmänhet torra. Jag ger henne biotin och det har hon ätit i typ två månader nu. Jag vill ha lite andra tips på hur man ska hålla hovarna i bäsa trim.

Tack / Anna :)

Sv: Hovar

Enligt vår hovslagare ska man göra följande:
Blött väder: Pensla på hovtjära undertill.
Torrt väder: Pensla med fleromättad olja, t.ex raps, på hela hoven.

Men sedan är det ju viktigt att ha rätt balans i foderstaten.

Hejsan, jag hyr ut stallplatser hemma=sett några kusar genom åren. Min erfarenhet är den att biotin ser till att hovarna växer fortare, men kvaliten på hovarana hör mest ihop med foderstaten. Två exempel hemifrån är hästar som tidigare åt havre, betfor och krafts "grusmineraler" (som brukar ligga kvar längst ner i krubban).På dessa hästar bytte vi ut betfor mot lusern och gav smakliga pelleterade mineraler i stället. Man kunde se en tydlig skillnad på hovkvaliten ganska omgående. MVH Victoria

Förut trodde jag också att Biotin fick hornet att växa fortare, men det tror jag inte längre efter att ha pratat med en erfaren hovslagare.
Han sålde förr Biotin, när det var populärt, och har testat det på flera hästar men anser själv att det inte funkar öht.
Han såg samma upp/nergånger i hornkvaliteten och tillväxten oavsett om hästen åt Biotin eller inte.

Hade min hovis här igår. Han rekomenderade mig alger för hästens hovar. Jag frågade om biotin, men det tyckte han bara var bortkastade pengar. Men däremot alger hade han sett gjort verkan!
Flera hästar som han skor har haft dålig hovkvalite och då rek. han dem att börja med alger vilket de gjorde och redan efter 3 veckor var det stor skillnad. Bla en tinker som det inte gick att sko för då sömmarna bara spräckte hoven. efter alger så fick denna pålle kanon hovar.

Min hästs hovar spricker också. Smörjer med olja men ska absolut prova med alger. :bow: :bow:

Vart köper man alger? Ngn speciell sorts alg för dåliga hovar? Tacksam för snabb hjälp!! Har mkt dålig hovkvalitet..... :(

Álin skrev:
Förut trodde jag också att Biotin fick hornet att växa fortare, men det tror jag inte längre efter att ha pratat med en erfaren hovslagare.
Han sålde förr Biotin, när det var populärt, och har testat det på flera hästar men anser själv att det inte funkar öht.
Han såg samma upp/nergånger i hornkvaliteten och tillväxten oavsett om hästen åt Biotin eller inte.

Håller med din hovslagare. Enligt vad jag förstått finns det inte ens några riktiga belägg för att biotin hjälper för att förbättra hovkvaliteten. Jag tycker inte det är värt sina pengar därför att använda.

Min fullblodsgrabb hade spruckna trista hovar när jag köpte honom och första halvåret jag ägde honom. Började sen efter hovslagarens råd att noga skölja av all lera om han var lerig, så han aldrig stod med torkad lera om fötterna vilket drar ut fukten ur hoven ytterligare. samt penslar honom med vanlig vegetabilisk olja några ggr/veckan. Han har JÄTTEFINA hovar nu och nästan samtliga halvblodshästar i stallet har MYCKET värre hovar än han har vid detta laget.

tror inte det behöver vara så krångligt, man kan förbättra med enkla medel, och som du säger, en bra foderstat är ju givetvis grunden.

Tack för alla tips . Jo , jag ger algermineraler också. Ooops , Såg också att jag hade lagt denna tråd på "foder". :smirk:

kiselgur...foderjäst...en bra hovslagare...hästekraft.....har jag använt mej av o de funkar bra ;)

Steel Joint fick bukt med hovarna på ett sto jag hade. Hon kunde inte gå barfota, men efter ett år med Steel Joint kunde hon. Steel Joint är dock högt kalcium så det bör man hålla koll på så att man inte har grovfoder med hög halt.

Hälsning Maja

Tänk på att det tar lång tid för hoven att växa ut så det kan ta lång tid innan du ser resultat. Efter ca 6 månader(vid normal tillväxt) kan man ofta se en rand nästan på mitten av hoven (om det du ger fungerar). Nedanför det gammla i dåligt skick uppe det nya i bra skick.

HUSKURER...

1 gelantin blad i maten varje dag.

och/eller

Tvätta hovarna med vatten och pensla dom sedan med fodertran/torsklevertran (man kan pensla hela hoven även undersidan). Detta bör göras minst 3ggr/vecka men man kan göra det varje dag. När man slutar blir hovarna inte uttorkade som det blir om du använder oljor eller liknande hovfetter.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar