Bee

Trådstartare
Min häst har sedan senaste skoningen slgit i hovarnamot varandra bak.
Är detta något som hovslagaren kan korrigera?!

Sv: Hovar

Det är ett tecken på obalans någonstans, hovlslagaren bör vidtalas här då det är något som kan gå att korrigeras. Finner man inget där, bör man gå vidare och titta på varför obalansen uppstår. Om hästen smider enbart i trav, så är det oftast en fråga i ridningen. Men skulle den även ta sig för och smida i skritt utan ryttare, kanske man borde se över hästens kropp också.

Om det uppstod vid senaste skoningen skulle jag söka felet där! Inte i resten av hästens kropp eller i ridningen. Först kollar man det uppenbara, sedan om det visar sig att det inte var orsaken kan man söka svaret på andra håll!
Jag skulle kontakta hovslagaren och han tala om att jag fått rörelsestörningar hos hästen sedan sista skoningen, och be honom komma och kolla. Har hästen aldrig tidigare slagit i sko skulle jag betrakta det som en rörelsestörning om den plötsligt börjar göra det. Kanske har hovis skott lite annorlunda än h*n brukar. Är det en seriös hovis är feedback välkommen.
Man kan också fundera på om något annat ändrade sig under samma tidsintervall, och om det var en gradvis eller plötslig förändring.

Senast ändrad av en moderator:

Hovis kommer imorgon så jag ska höra med honom då.
Han är av den typen att man kan ha en vättig dialog med honom utan att han blir det minsta arg och tycker att man lägger sig i hans jobb.

Har detta börjat hända på senare tid, kan det ju bero på hovens tillväxt. Och iså fall borde man kanske korta tiden mellan skoningarna, så att hoven inte blir för utväxt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag har nyligen flyttat till Skåne och har haft en hovslagare vid några skoningar nu. Han gör ett bra jobb, men det tar cirka 2+...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Passage
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: Tsaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka