Hovar och päls

lomuxx

Trådstartare
Hej alla kloka Bukare :)

Jag har sedan två veckor tillbaka en ny pålle och nu har lite funderingar krupit fram. Ni kanske har bra tips till mig.

Han är en 5 årig import från Holland och vad jag har fått berättat för mig har det kanske inte varit så noga med bl.a. vitaminer, mineraler osv. Han kom till Sverige i årsskiftet och har vad jag vet inte haft en uträknad foderstat. Han är ganska matt i pälsen och har något tjock päls trots att det börjar bli väldigt varma dagar. Det gör att han svettas mycket fort... Manen och svansen är inte de tjockaste och de är väldigt sköra. Till detta hör att han har torra (men relativt fina) hovar som inte skötts exemplariskt då dom var allt för overkade, småspruckna och allmänt fula. Nu har vi pö om pö jobbat med dom och han går barfota utan några som hellst problem. Enligt uppgift gick han barfota i Holland också.

Till min fundering:
Vad tror ni saknas, om nått saknas? Han går nu på uträknad foderstat samt betas varje dag. Ska jag ha lite is i magen och låta tiden utvisa om en korrekt foderstat räcker eller finns det nått bra knep för att hjälpa honom? Vill inte ge bakjäst då jag har erfarenhet av svampinfektioner i karlederna som följd... Sett att fler haft samma udda effekt av bakjästen. Men det måste ju finnas annat som är bra? Linfrö, foderjäst, annan b-vitamin eller?

Så tacksam för hjälp :)
 
Sv: Hovar och päls

Jag personligen skulle avvakta ett tag för att se hur hästen svarar på den nya foderstaten innan jag började stoppa i hästen diverse tillskott. Eventuellt kanske veterinären kan ta ett blodprov, men är hästen pigg i övrigt hade jag som sagt avvaktat ett tag. Har hästen haft mineralbrist (som är min gissning) så tar det ju en stund att fylla på depåerna så att säga.

Lycka till med din nya häst:laugh:
 
Sv: Hovar och päls

På vilket sätt skulle bakjäst kunna ge svampinfektion i karleden?

Jag hade gett linfrökaka då det är bra för både päls och hovar.
B-vitamin tillverkar en frisk häst själv i tarmen så det finns ingen andledning att ge.
En häst som har en bra tarmflora och normal mineralstatus reglerar själv hårrem och hovar så det kan vara mineralbrist också om hästen är bra i magen. Jag skulle väntat till hösten innan jag tog blodprov för att se ev. mineralbrister och inte experimenterat själv eftersom det gärna blir fel med värre brister som följd. Förhoppningsvis rättar ev. mineralbrist till sig över sommaren om hästen får gå på bete.
Har du kollat parasitstatusen på hästen? Mask i magen kan också ge dålig hårrem.
 
Sv: Hovar och päls

Jag har haft en häst som kom till mig med mineralbrister, det tog lite drygt ett år innan hon var riktigt blank och fin. Det "enda" jag gjorde var att ge henne en uträknad foderstat med mineraler som passade till det andra fodret + äppelcidervinäger i vattnet. Och en massa tid. Det var visserligen en 19-åring, en yngre häst kanske kan bättra sig fortare.
 
Sv: Hovar och päls

Det har gått bra men det verkar ta tid :) Köpte för bara en vecka sedan linfröpellets för att se om det kan gå ännu lite fortare. Hovarna är inte alls lika torra men det beror kanske på att jag smörjt med olja ett par ggr i veckan. Pälsen börjar så smått att tappas men han har ff mycket päls och har långt "skägg" mellan ganascherna och på halsen. Har hört att det kan bero på en infektion i kroppen? Nån som vet om det är en skröna? :)
 
Sv: Hovar och päls

Har du något kort på hästen? Ifrån sidan och så att man ser hela hästen. Låter lite som en grej jag kommer att tänka på, men först måste jag se ett kort :)
 
Sv: Hovar och päls

Här kommer en bild. Den är iofs på långt håll men ändå. Det syns inte så mycket att pälsen är lång men den är ca 1-1.5 cm + massa skägg. Vad tänker du på? :)

Lägger in en på bara huvudet också, så man ser det. :)

027.JPG-for-web-large.jpg


077.JPG-for-web-large.jpg
 
Sv: Hovar och päls

Nej, det var inte det jag tänkte på och det är lika bra det :) Däremot tycker jag att hästen är för tunn och jag är ändå inget fan av tjocka hästar. Det kan vara så att han har svårt att rätta pälsen efter årstiden för att han har för lite energi för det?? Inte energi som i pigg, för han ser pigg ut, utan energi som i kroppslig energi. Ge honom mer mat och se om det hjälper. Avmaska honom också om du inte redan har gjort det själv. Säljare ljuger ofta om att hästarna är avmaskade. Inälvsparasiter kan ge flammig och ojämn päls som TinyWiny skriver. Det kan också vara en orsak till att han är så smal.
De där foderstatsuträkningarna är något som man får ta med en rejäl nypa salt, de hästar som har mycket energi brukar dra betydligt mer än vad det står i tabellerna.
 
Sv: Hovar och päls

Det låter ju ändå inte som "stora" symptom, att hästarna blir knasiga i pälsen borde väl kunna bero på omställningen av att flytta så långt bort också? Klimatomställningen.
I år tyckte jag för övrigt alla lösdriftshästar fällde jättesent (min är inte klar än... trots att den är väldigt fin i hovar, päls osv i övrigt) och åtminstone för några veckor sen vet jag andra också som haft kvar vinterpäls väldigt länge i år, även de lösdriftshästar, medans mina bekanta med klippta hästar/hästar som stått inne på nätterna fällde klart minst en månad tidigare. Kanske blir lite samma fenomen med en häst som kommer från lite varmare breddgrader?

Angående hovarna tror jag också det har mycket att göra med hur hovarna överlag mår, och där har ju även hovvården en stor del. Sånt tar ju också ett tag att ställa om ifall hovarna varit halvdant skötta innan. Personligen tror jag en väl fungerande hov (tack vare bra verkning/skoning) bättre hjälper hoven hålla fukt och cirkulation än att man tror hovarna ska bli fuktigare pga fodret. :angel: Dock en okvalificerad gissning!

Men annars är väl träckprov och blodprov bra tips så slipper man fundera så mycket sen. Kolla om det finns brister och/eller behöver avmaskas.
Eftersom hästen inte är i överhull så kan en skvätt linfröolja kanske vara något.
 
Sv: Hovar och päls

Tack för bra svar! Svarar båda på en gång :)

Hästen hade varit hos mig i ca 1 vecka på korten, så foderökningen var inte i full gång och han hade inte hunnit lägga på sig. Nu har han gått upp ca 30 kg, både fett och muskler :bow: Så det är på bättringsvägen iaf. Han får massor med mat, både hösilage och kraftfoder (inga supermängder kraftfoder men mer än vad jag brukar ge...) Ca 12 kg hösilage varav 7 kg i nät över natten och det blir sällan tomt. Och han får 0,75 kg grönmjölpellets, 5 hg linfröpellets, 1 kg havre + vitaminer, mineraler och salt.

Har funderat på linfröoljan men köpte ist linfröpellets då jag ville komma ifrån ännu mer energi då hösilaget ligger väldigt högt! Som sagt tror jag inte att det behövs mer energi för att han ska gå upp i vikt då man inte längre ser revbenen, alls ;)

Han är avmaskad igen, och det enda som kom ut var styngflugelarver som vad jag förstår inte ska vara direkt farliga men klart att det kan ha gjort sitt till...

Hovarna är fina nu, men pälsen är ff kvar... Kanske är han lurvig av sig? Kan det vara så? :confused:
 
Sv: Hovar och päls

Tror inte att du behöver oroa dig över den där pälsen, det hade inte jag gjort. Många hästar häromkring, som går ute mycket, har fortfarande mycket päls kvar eftersom det har varit så kallt.
 
Sv: Hovar och päls

Jag har importerat och exporterat en hel del hästar genom årens lopp och det är faktiskt inte så att det måste vara säljaren som felat. Hovarna är en grej, men det är ju många som har svårt att hitta en bra hovslagare.

Däremot vikten och pälsen - många hästar tar transporten väldigt dåligt och går ner massor med kilon. Därför är det viktigt att ge elektrolyter och se till så att hästarna får vila samt dricka ordentligt under resan. Nu är det ju inte jättelångt från Holland till Sverige, men är hästen inte resvan sedan innan så tar det extra hårt på fysiken att transporteras så långt.

Har ni inte tagit något träckprov på hästen för att veta vilka parasiter hästen har så är det nog också dags att göra det så man vet vilket avmaskningsmedel man ska använda. Det är ju inte alls avmaskningsmedel som tar alla parasiter. Och vissa parasiter är resistenta, så se till att ta ett ordentligt träckprov på hästen och skicka in så ni verkligen vet.
 
Sv: Hovar och päls

Hästen är såklart avmaskad efter ett kolla-masken. Skulle ha skrivit det på en gång... Den hade varit i Sverige i ca 4-5 månader innan jag köpte den. Tycker att en välbalanserad foderstat skulle ha fått upp honom i vikt då han på bara 1 månad ökat så mkt i vikt hos mig.. Men men, alla gör vi så gott vi kan. Det utgår jag från.

Men äntligen har han börjat tappa pälsen! Verkar som det måste vara riktigt varmt för att han ska släppa. :) Och min tränare sa igår att han lagt på sig muskelmassa framförallt på baken! Wee! :D
 
Sv: Hovar och päls

Hej,
jag har en häst av samma ras som du ser ut att ha köpt, en TP. Min häst har inte heller "vanlig halvblodspäls" utan den är tjockare och fetare än vad jag tidigare varit van vid. Bättre nu men riktigt "normal" blir den nog aldrig. Min häst har också tunn svans däremot mycket man.

Dessutom har min häst haft ganska kraftigt exem på sommaren vilket såklart påverkat pälsen. Har gett bla itch free för att underlätta, och det har blivit mycket bättre. Är sommartid även tvungen att duscha/tvätta hästen rätt ofta samt använda flug-/exemtäcke. Då håller allt sig bra :).

Ang hovarna så är de också fina men rätt sköra. Köp Cornucrescine (gamla "gubbsalvan") och smörj in i kronränderna regelbundet så rätar även det ut sig. Samt bra verkning/skoning.

Vad är det för stam på din häst? Nyfiken ;)

Avvakta och ge honom lite tid med nya foderstaten (det tar tid) och lycka till!
 
Sv: Hovar och päls

Kul! Ja, det är kanske så att de har mer päls än vanliga halvblod... Min har inte några problem alls med exem eller så och svansen har börjat tjocka på sig :) Manen däremot är ff lite tunn men även den har fått lite bättre kvalité och är inte lika skör längre.

Han har inga problem alls med exem, tack och lov! :bow: Det är inte kul alls. Stackars din pålle... Hovarna har faktiskt börja ta sig och är inte lika torra nu. Däremot har dom inte varit lika sköra sedan vi tog av skorna. Hovis var glatt överraskad hur fina hovarna blivit på 3 veckor utan skor :) Nu är dom snart så pass bra att han kan gå på grus utan att göra en endaste min.

Så det kanske har gjort han gott att få balanserad foderstat, lite gräs och massa kärlek från matte :love:

Han är e:Patijn ue:Manno, vad har din för stam? :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp