hosthäst..

Lavinia

Trådstartare
Hej alla!

En rent hypotetisk fråga. Hur mycket anser ni att en hosthäst ska vara ute/dag. Om den börjar hosta frampå vårkanten efter att stått inne mycket under vinterhalvåret. Hur många timmar tror ni behövs ute/inne för att påverka hostan?

/Lavinia, inte så van vid hosthästar..

Sv: hosthäst..

Om hästen påverkas positivt av att vara ute, så skulle jag välja utebox alternativt lösdrift. dvs 100%

Kan bara svara för mig själv och min hosthäst. Jag har ett 20 årigt halvblod som är dammallergisk.
När vi förstod att det var det som var problemet när han stod i stallet så ändrade vi utegångstiden till 12 timmar varje dag. Förut var dom ute 7 timmar. Har eget stall så jag kan göra som jag vill med detta. Har även inackorderingar men dom samtyckte och det fungerar kanon. Förr kom dom in kl 16 och fick eftermiddagshö inne. Folk kom ju och mockade på kvällen när hästarna stod inne. Dom red ut så hästarna som stod inne blev ju också då oroliga. Så att ändra till kl 21 var inga problem. Allt blev bara bättre.
Jag köpte hösilage åt honom och satte honom i logen. Har 2 boxar där. Mindre damm, högt till tak. Efter att ha gjort det så hostar han bara då och då alltså normalt.
Så öka på timmarna ute, byt till hösilage, gärna utebox eller ett stall med bra ventilation.

Den ska vara ute så mycket som möjligt, och att säga i antal timmar tycker jag är omöjligt. Har man möjlighet att ha den ute dygnet runt så är det det bästa, och har man det inte så är det bra att den är ute så länge det bara går. Tex om den i "normalfall" går in vid t ex 18-19 tiden eller kanske tidigare, men du har möjlighet att ha den ute till kl 21-22, så skulle jag ha den ute till 21-22

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka