hostar vid ridning?

U

Uddatyp

min häst hostar när ja börjar trava..
hostar 4 5 ggr o sen hostar hon inget mer.
aldri hört henne hosta i stallet eller hagen.
va kan de vara?

Sv: hostar vid ridning?

kan de inte vara slem som lossnar när hon börjar rör på sig.
jag vet inte, bara en gissning.
tror inte de är farligt iallfall..

Så gjorde min häst också. Hostade i början av ridturen... Tror att det är som Shimzy säger.
Så länge dom inte hostar annars så...

milly skrev:
Så gjorde min häst också. Hostade i början av ridturen... Tror att det är som Shimzy säger.
Så länge dom inte hostar annars så...

Så gör min 18-åring också, jag tippar att det är förändringar i luftvägarna, kanske en långsam början till kvickdrag, ligger i hans släkt. Annars är han pigg!
Har även sett andra hästar få så med tilltagande ålder.

kan man liksom göra nånting åt de?
låter o ser läskigt ut när dom hostar :(
ringde vet. men dom sa att ja skulle vänta nåra veckor o se va som händer.
tänkte om de kan ha att göra med att ja bytt till hö nu?
kanske känslig för dammet eller nåt? fast då borde dom hosta i stallet med väl?

precis så gjorde min häst då jag skaffade henne, hon fick diagnosen bronkit och fick tre behandlingar pga tjockt och mycket slem i halsen.
Mitt tips är att du kolla upp din häst hos veterinär då detta låter som ett typiskt bronkithäst. låter man det gå för långt så kan det bli kroniskt och senare utvecklas till kvickdrag.

en hosthäst behöver inte alls hosta i stallet eller i hagen för att det skall vara ett tecken på bronkit, min gjorde aldrig det trots den mängd slem hon hade, utan hon hostade bara vid igångsättning i trav, då hon var uppvärmd.

min häst står nu ute mer än 12 timmar per dygn, äter ensilage och böt havre, och så blöter jag spånet i hennes box. dock kan hon ibland ändå hosta ex vis vid hastiga väderförändringar i övrigt är hon symptomfri.

kan dom få de såhär sent?
e ju inte direkt nån ung häst..
ska ja ta ut vet. nu även om de bara vart såhär i 3 dar?
eller ska ja vänta lite?
eftersom dom sa när ja ringde att ja skulle avakta i några veckor?

jag trodde att det pågått ett tag, men har det bara pågått i några dagar så tycker jag gott att du kan avvakta ett par veckor, du kan ju dock hålla så dammfritt som möjligt runt hästen för säkerhets skull.

och ja dom kan få bronkit närsom helst. men har du tur är det bara något tillfälligt, kanske en förkylning?

men om man väntar ett par veckor..e de inte risk att de blir värre o svårare o göra nåt åt?
eller man kanske inte kan göra nåt när de inte hållt på så länge..

Du är ju tvungen att vänta för att utesluta tillfälighetes såsom förkylning, men du han ju ändå agera genom att hålla så dammfritt som möjligt runt hästen och mycket utedrift då kan det ju i alla fall inte bli värre

hej!
idag när jag stod och borstade min häst hostade hon till. jag blev så förvånad för hon har inte hostat tidigare. sen när jag red och hon ansträngde sig lite hostade hon igen. då avbröt jag ridningen och skrittade hem, men man kan alltså rida trots hosta???

mvh Sofie

ja, man kan rida fastän hästen hostar, är det en så kallad hosthäst så är konditionen a och o.

beror det på en förkylning så bör man ta det lungt och inte överanstränga hästen, men så länge den inte har feber så är det helt ok att rida/röra lite på den. Man bör inte rida en förkyld häst svettig.

en influensa eller förkylning klingar ju av efterhand men det gör inte bronkit utan behandling.

håller med pälsätra...trodde inte heller att det var något speciellt att han hostade lite, men han har nu kronisk bronkit :( kolla upp det hos en veterinär :)

Min häst hostar alltid 1-3 gånger när vi är ut, han börjar just när man börjar trava, han gör det aldrig annars. Han har gjort så i hela sitt liv och han är uppkollad och det finns inga fel. Antagligen är det någonting han har vant sig vid att göra.

pratade med vet. idag igen...o dom sa att de bästa är att hålla igång dom sålänge dom inte har feber eller är hängiga o så..o att dom inte bukandas.
och att de kunde vara den fuktiga luften som gör att dom hostar o att de antagligen kommer gå bort nu när de blir lite kallare.
får hoppas på detta.

Hej ni med hosthästar.
Vi tog ut veterinär för att undersöka vår ponny som hostade precis vid igångsättning i trav, aldrig annars. Han konstaterade att ponnyn var frisk, men frågade om han drack ordentligt. Det är nämligen så att om hästen dricker för lite så bildas det slem vilket gör att många hästar hostar vid igångsättning. Sen vi började ge ca.1 liter vatten på kraftfodret 3 ggr per dag, har hostan minskat till ca. 2 ggr per månad i stället för nästan varje dag som förrut. Testa det!

Uddatyp skrev:
men om man väntar ett par veckor..e de inte risk att de blir värre o svårare o göra nåt åt?
eller man kanske inte kan göra nåt när de inte hållt på så länge..

Det beror på var felet ligger..
Jag vet att många vet rekommenderar ridning även när hästarna har hosta (om de inte har feber och är pigga förövigt då förstas).
Jag är dock personligen lite skeptisk.. Det är ju helt okej om hästen bara hostar lite, och vid igångsättning. Men, min häst tex, är väldigt dammkänslig och får hon hö med lite damm i (även efter blötläggning) kan hon hosta en del sen när man börjar rida..
Och tänk er själva, anstränga sig och bli anfådd när man faktiskt ha smärre problem med att andas ordentligt (hostar ju som reaktion på tex slem i lufvgarna). Då tycker man att något annat skulle drabbas negativt..

bara mina spekulationer...:crazy: :o

tänkte om de kan ha att göra med att ja bytt till hö nu?

Det tror jag att det absolut kan har. Har hästen inte fått hö innan så kan den kanse vara lite känslig. Jag hade provat med att böta höet.
Min häst reagerade också så när jag bytte men det var övergående.
Lycka till

:) Hejsan! jag måste bara berätta vad jag råkade ut för med min förra kuse, han hostade ganska mycket. Jag åkte naturligtvis till vet o kollade upp han, fick tre olika mediciner men han blev tyvärr inte bra, bättre men inte bra. Fick då ett tips om rödalger från "algbörje" som man skulle koka o ge, då blev han bra o sen gick jag över till grönalger som man blandar ut i fodret, sen hade aldrig jag några problem med hosta på han så länge jag hade honom.
Jag menar INTE att man ska hoppa över vetbesök bara att det hjälpte mig o min kuse.:banana:

Min gör exakt likadant. Men bara när man sätter igång i trav. Han har nog haft mer eller mindre lätt bronkit hela livet.Det har blivit lite sämre på gamla dar :bump: men med örter blir det bättre.

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
993
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 931
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar