Hostande häst

D

denisejulietta

Hejsan! Jag har en fråga jag har gått och funderat på länge, men aldrig kommit mig för att posta den här. Så här är det att min medryttarhäst, som är en 20 årig gammal gubbe, "hostar" när jag rider honom. Det spelar ingen roll om jag skrittar i 15 minuter eller i en timme innan jag börjar trava, han hostar alltid mellan en och 5 gånger efter drygt en minuts travande. Han tar som i hela vägen från hovarna och kör ner mulen mot marken och efter det frustar han några gånger och efter det är allting som vanligt igen. Det rinner även vitt "vatten" ur nosen på honom och har mycket "ögonsnor", jag vet dock inte om detta hänger ihop. De få gånger jag har kört B-ponnyn har hon gjort samma sak. Vad kan det vara?! Jag började rida honom i december förra året och trodde först att det var en förkylning och brydde mig inte så mycket eftersom det va vinter, men det går ju inte över! Är orolig att det är farligt, men han är inte sjuk i övrigt- pigg för sin ålder och har inte feber. Någon som kan ge mig några svar? MVH Denise

Sv: Hostande häst

Du måste ringa till veterinär! Det är både jobbigt för dig och hästen med evigt hostande. Det är något som inte står riktigt rätt till, och hellre en ringning till vet en gång för mycket än en gång för lite

Sådan hosta är tyder på irritation i luftvägarna. Ibland är orsaken en infektion, pågående eller genomgången, som gör slemhinnorna känsliga. Ofta är orsaken en kronisk inflammation i luftrören, en sk bronkit. Om hästen inte har några andra symptom (hosta även vid andra tillfällen, tung andning till och från, bukandning, vitt snor, dålig ork mm) är det säkert en lindrig inflammation, men jag skulle ändå välja att låta en veterinär kolla upp det och eventuellt sätta in behandling. Om det är en bronkit (leta på kvickdrag, kronisk bronkit, RAO) bör stallmiljön ses över.

Min häst började hosta exakt likadant som din för drygt ett år sedan. Vi kollade flera gånger med veterinär, som inte kom fram till något annat än att hästen var irriterad i luftvägarna (det förstod jag ju redan...). Jag satte honom på lösdrift med hösilage, och under vintern blev han mycket bättre. Jag hade honom uppstallad en vecka när jag var hos min tränare, och då blev han dålig direkt. Hostade jättemycket när vi började trava och hade gult eller vitt slem som rann ur näsan.

Nu kan han hosta någon gång, men det är tusen gånger bättre än va det var för ett år sedan. Så för oss har lösdrift och hösilage hjälpt jättemycket.

ring veterinären på en gång. hosta är allvarligt!

Man kan ju börja med att kolla hur stallmiljön är. om ströt i boxen är dammigt eller dammar höt kanske.Kan vattna och se om det blir bättre. Jag har kutterspån så jag vattnar det lite så det ej dammar vattnar även höt (Kan tyvärr inte hösilage pga för få hästar) gör jag inte detta så blir min höst lite hostig i traven i början av ridpasset. Men jag kan väl erkänna att jag även kollat upp hästen på klinik så det inte va något akut. Men som sagt kolla stallmiljön och så inte höt kan va mögligt. Annars så kanske du får prata med ägaren Lycka till

Tack för att ni svarar :) Det var som jag befarat då, jag ska prata med ägaren och förklara vad jag tror och vad ni har svarat. Men nu är jag ännu mer orolig, jag vill ju hans bästa. Jo, som svaret var sist, stallmiljön ju lite dammig. Det är lågt till tak och även om vi aldrig sopar när hästarna står inne så virvlar det ju runt en del, dom äter även löshö inne och silage ute, så det kan vara en del av det hela. Som sagt, tack för era svar :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 655
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 453
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka