Hostande häst

T

Tooveee

Min gamla pålle hostar jämnt när jag t.ex travar och ja undrar om ni har ngn aning om vad det kan bero på? :confused:

Sv: Hostande häst

Vad står hästen på? Torv eller spån?
Vad äter den, ensilage eller hö?
Är det lågt i tak i stallet eller dammig miljö?
Hur länge har h*n hostat?
Finns massor av saker det kan bero på, men man bör se över stallmiljön och ev. öka utevistelse.
Hur mycket hostar h*n? Ibland kan hästar som haft/har bronkit hosta till någon gång när man rider när lungorna börjar arbeta, men det är bara normalt.

Lycka till! :laugh:

Kolla höet så att det inte är dammigt.

Kolla stallet och ventilationen, är det bra luft där inne osv.

Be en veterinär komma ut och undersöka din häst, det kan mycket väl vara pollenallergi

Det är ganska vanligt faktiskt, och i år är det väldigt höga mängder pollen.

Har själv en häst, som vi fått veta är pollenallergiker, hon är allergisk mot gräspollen, vi har nu skaffat en inhalator som vi ska använda ett tag.

Men som sagt be en veterinär komma ut och undersöka din häst!

Lycka till!

Gör som tidígare skrivit, kolla upp om höet, halm är dammigt eller om det är dålig ventilation. Min ponny fick "dammhosta" i förra stallet, men efter ett veterinärbesök och "medicin" i 7-14 dagar var han lika frisk igen! :D

Lite trådkapning här... :angel:
Men nu har min andra häst också börjat hosta under ridpass:confused: och detta är inte sådan "dammhosta" som min ponny hade och det är ingen sådan hosta dem kan få i "början" under igångsättningen. Hon går ute nästan dygnet runt, stallet är väääldigt högt i tak och väääldigt välventilerat, och höet äter hon inte ofta (som inte är mer dammigt). Hon är lite förkyld, kan det vara därför?(jag tror nog det..) Finns det någonting jag kan göra själv eller är det bästa alternativet att tillkalla veterinär?

Okej jag har pratat med ägaren men hon tror att det kan bero på dammallergi med tanke på att på ridskolan har dom fått dåligt hö på sista tiden sen så har han ju bara ridits typ på en dammig och sandig ridbana dag ut och dag in.
Han hostar mest bara när jag galopperar eller travar.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
703
Senast: Stålvilja
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: Murray
·
Kropp & Själ Ja alltså hur känns det i kroppen? Kollegan fick precis en host och nysattack och jag kunde se hur kroppen tog i runt buken. Sedan sa...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama