fettso

Trådstartare
Oskar min Shettis har haft hosta(torr)och klart näsflöde i några veckor,när han anstränger sig så andas han konstigt,liksom astma aktigt.:confused:

Mitt Islandssto har sedan några dagar också hostat torrt och haft klart näsflöde,samt andats konstigt även utan anträngning.
Hon har även varit trött och inte ätit sitt kraftfoder.

Har ej tagit hästarnas temp.Men ska i eftermiddag när jag slutar jobba.

Sv: Hosta

Du har något smittsamt i hagen, eftersom bägge hästarna har drabbats. Men var inte ditt sto ganska ny importerad? Om så är fallet, vem startade först? Ibland kan symptom vara så små att man inte märker vem som är smittbäraren, men på din beskrivning låter det som starten av import sjukan. Beroende på vilket virus kan även andra hästar drabbas som inte är importerade.

Vilken är importsjukan??
Hon kom den 12 Januari,vet faktiskt inte säkert vilken utav hästarna som insjuknade först??
Vad ska jag göra??

Då låter det ännu troligare med importsjuka, ofta är hostan den som är värst och vissa hästar kan få feber fast i regel inte så högt. Näsflöde är vanligt, antingen genomskinlig eller gult till gulvitt.
Att även andra hästar kan drabbas beror på vilken av de virustyper som slår till, har då en häst trots att den varit i Sverige lång tid inte haft med detta virus att göra så kan även den bli sjuk.
Anläggningar med försäljningar av importer stängs ner då och då pga import sjukan, man ställer helt enkelt in ev tävlingar eller kurser pga smittorisken.

Vad du ska göra? Ta kontakt med en veterinär och rådgör, det man ska vara observant på är luftvägarna eftersom det är dom som drabbas hårdast. Och med en slarvig hantering kan man i slutändan få en kronisk luftvägs åkomma på hästen, därför bör hästarna stå under kontroll av veterinär.

Det är vanligt med dessa luftvägs problem på just importer, har du läst på islandshäst sidan så kan du se att väldigt många som köpt importer faktiskt drabbas av det.

Att anstränga hästen i det här läget ska man inte göra, även om hästen är befriad från feber. Men vanliga promenader som inte sätter press på lungor och luftvägar kan man göra, och jag menar då att du promenerar din häst för hand.

Så lyft luren på måndag och ring.

Lycka till

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 148
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 077
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 697
Senast: Luff
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka