lady_vip

Trådstartare
Har förstått att det är en hel del hästar som hostar nu, mina också.

Började "plötsligt" när jag fick hem ett gäng balar som inte var så fräscha som vi är vana vid. Vattnade höet, men ändå började framförallt den ena hosta och nu har det pendlat i ca en månad. Hon har flera dagar varit hostfri och sen en morron är det igång igen.

Jag rider henne och det nästan enbart i skogen, men jag märker att kommer vi in på en bana som dammar så retas hon. Andningen är inga problem, hon bukandas inte eller är särskilt ansträngd.

Höet slängdes för längesen och vi har fått nytt fint, men nu är jag trött på hostan. Vet. får kallas ut i morron trots att det verkligen tar emot (jo först 15'000 på mugg och sen nästan 6'000 på sårskador på samma häst och den andra är under hältutredning:cry: ) i plånboken.

Den ena hostar enbart torrt, men den som hostar mest får periodvis upp gult segt slem.

Vilken slemlösande är bäst? Vad tror ni det kan vara?

//E

Sv: Hosta

Be din veterinär skriva ut Acetylcystein (Slemlösande brustabletter)

Min islänning har också hostat och fick då dessa tabletter utskrivna.
Hästen fick 12 tabletter/dag i två veckor och har nu varit hostfri.

Man kan blanda ut lösningen i hästens kraftfoder, men själv löste jag upp tabletterna i ett fullt glas ljummet vatten och gav tillsammans med en liten näve uppblött betfor & lite betforvatten, tycker att det fick bättre effekt ju mindre man blandade lösningen med.

Tabletterna är i hallonsmak - Rena godiset! Så hästen tyckte om det i allafall.

Lycka till! Mvh Linda

Min har också hostat, och vi hade också några balar dåligt hö. Vet. trodde att det är streptokocker(?) i övre luftvägarna, så penicillin och slemlösande har han fått. Han är ännu inte bra, men jag hoppas att Fabrol ska hjälpa till med det sista.

Streptokocker kan vara kvarka och om veterinären misstänkte det borde prov tas för det är hemskt smittsamt och hästen ska stå i karantän

Jag frågade om det kunda vara något allvarligare, men han tyckte lungorna lät perfekt, och var nästan säker på en infektion i övre luftvägarna. Blir det inte bättre nu får han såklart komma ut igen, men han trodde penicillin skulle ta bort det.

Liknande trådar

Hästvård När jag stallade in min häst efter 3 mån ute så började hon hosta efter 3 nätter. Jag hade ströat med torv då min leverantör hade...
Svar
17
· Visningar
2 212
Senast: Flathill
·
Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 739
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Min ena häst hostar, men jag får liksom ingen klarhet i det. Hon är feberfri, dammfritt hö och halm, inte dammigt ute, bra...
Svar
2
· Visningar
944
Senast: lady_vip
·
Hästvård Precis så är det, har avslutat en två kurer med fabrol och fortfarande hostar min pålle. Han hostar inte upp slemklumpar längre (innan...
Svar
3
· Visningar
2 881
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka