isa__

Trådstartare
hejsan min häst stod tidgare i ett väldigt dåligt ventilerat stall och har därefter börjat hosta och är väldigt slemmig i halsen, och min fråga var.
finns det något receptfritt slemlösande medel?

Sv: hosta

Kanske är bäst att du tar ut en veterinär för en koll så att det inte är nåt allvarligt.
Min ena häst har precis genomgått en tre veckors behandling med "hostmedicin". Nu är hon i stort sett bra igen.
Har du ingen möjlighet att ha din häst ute redan nu? kanske hjälper det?

vi har redan kollat upp henne, och vet sa att vi skulle prova med något slemlösande och se om det blev bättre.

Ok, men kunde inte veterinären rekommendera något slemlösande då?

Jag har bara hört att Carageen, alger är bra och slemlösande, har inte provat det själv så jag vågar inte säga att det fungerar?
Kanske någon annan vet?
Annars, prova att söka efter det på internet, har själv sökt och fått upp endel sidor tidigare, kommer dock inte ihåg just nu. :)

Min ponny är hostig, dock bättre nu än innan. Hon fick slemlösande, veterinären skrev ut det till oss. sen har jag även en huskur som faktiskt fungerat för oss.. :p

man kan riva lite färsk pepparrot och/eller ge bisolvon tex. men beror hostan/slemmet på att hästen stått i dålig stallmiljö borde veterinären kanske ge något bra mot det tex. ventipulmin och fabrol (har haft 2 hästar här som i sin ungdom stått i dåligt ventilerade stall, 1 har kronisk bronkit. den andra togs bort i början av året bla. pga. allvarligt kvickdrag.) kanske ska höra även med annan veterinär. blir det riktigt kroniskt så är det ingen rolig historia för det finns ingen bot, bara lindring

Bisolovon för häst finns inte längre. Vet du om man kan ge vanlig Bisolovon och hur man ska dosera i så fall?

//E

vi har redan kollat upp henne, och vet sa att vi skulle prova med något slemlösande och se om det blev bättre.

Men varför skrev inte vet. ut nått då? Tycker jag låter konstigt, det finns inga receptfria slemlösande för häst längre vad jag vet

Ta kontalt med din veterinär igen

Hej! För några år sen gav jag min häst carrageen och det funkade kanon. Det är ju som en kur och när den va slut så fick hon vanliga brunalger. Nu i höstas hade hon riktigt äcklig hosta igen och skulle då ge carrageen men, nej tack sa hon! Fick bara inte i henne det. Men hon äter återigen brunalger.

Be veterinären skriva ut Acetyleystein, slemlösande brustabletter.
Dessa fick jag utskrívet av min veterinär när min islänning hosta.

Han fick 12 tabletter/dag i två veckor och har varit hostfri sedan behandlingen avslutades. Tabletterna löser upp trögt slem och gör det lättflytande & lättare att hosta upp.

Tabletterna var i hallonsmak - Rena godiset! Jag löste upp tabletterna i ett fullt glas ljummet vatten och gav tillsammans med en liten näve uppblöt betfor.

Man kan ge lösningen med hästens vanliga foder, men jag tycker tabletterna hade bättre effekt om de blandades med så lite foder som möjligt.

Konstigt att veterinären inte skrev ut slemlösande direkt!

Hoppas det ordnar sig! /Linda

Finns inte Fabrol längre? Det är acetylcystein i pulverform, och det skrev min veterinär ut till Besten när hon hostade.

Immer

jo då, fabrol finns fortfarande. undrar om det är olika vad veterinärerna föredrar, vi har fått brustabbletter någon gång när vi fått ringa in jourvet (inte ord.) igentligen har det ju inte haft någon större skillnad mer än att jag tycker att dospåsarna är lättare att hantera :p

Tack alla, jag ska ta hon till vetrinären igen och se om dom kan skriva ut något, eller kolla lite närmare i halsen, vilket dom inte gjorde förra gången, konstigt nog :S

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
479
Senast: Anonym456
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka