_moa_

Trådstartare
Min häst har fått hosta och jag undrar lite vad det kan bero på. Han går på lösdrift och går utan täcke mest hela tiden om han inte är blöt ända in på kroppen eller om han är blöt och det ska frysa på igen. Nu har han alltså börjat hosta, han är inte snorig eller något med jag upplevde han lite mer hängig. Hans temp är 38,4 grader. Han är en shettis på 1½ år om det spelar in på tempen.

Jag har låtit han gå kvar ute fast med ett täcke på sig. Hur ska jag göra? Är det bara en vanlig förkyllning kanske? Kanske överdriver jag men vill vara på den säkra sidan. Jag valde att inte ställa in honom eftersom det är sämre luft inne i stallet än ute.
Kan hostan bero på väderväxlingen som har varit?

Tacksam för idéer vad det kan vara och om jag bör bekymra mig!

Sv: Hosta...

Hingstar kan ha upp til 38,5g. har han snuva också? då kan det vara en förkylning o i såfall hade jag tagit in honom så han står mer i lä än vad han kanske gör på lösdriften om han tycker om att var ute mer än inne. Jag hade dock inte stänkt "inn" honom utan haft dörrarna öppna dock utan tvärdrag lycka till mvh Jessi

om hostan är slemmig och lös så rekommenderar jag att du ställer in honom.. Du får liksom lyssna på hur hostan låter. Verkar han lös så beror det nog på förkylning och då är nog installning bäst.
Vad brukar han ha i normaltemp?

Om hostan är hård så kan det beror på dåligt hö och foder. Mögel/damm.

/K.A

Svarar er båda i samma inlägg:

Han är vallack nu. Har ingen möjlighet att stänga in honom i stallet utan att stänga stalldörren eftersom vattnet fryser:( Jag ska stalla in honom över dagen när jag är uppe för att kolla av honom lite igen. För det kan väl inte vara bra att ha honom inne i ett stall med dålig luft om han hostar? Då kanske han börjar hosta bara för det:crazy: Han verkar inte vara lös nämligen.

Normaltemp ja:o Det är sånt jag ska ha koll på.. Har faktiskt ingen aning.

Jag upplever hostan hård ibland och mjukare ibland. Igår kväll så lät det som att han bara hostade men det var inget slem eller något sånt.

Tack för era svar. Nu är jag mycket klokare.

Prova att ge honom lite vitlök...
Sägs vara bra mot hosta och förskylningar.

Naggur skrev:
tycker du ska jontakta veterinär

Och säga vad? Att han hostar... Våran veterinär kommer ändå inte göra något åt det så det känns lite onödigt. Tyvärr...

Byt till en seriös veterinär, då... Någon som agerar professionellt och som bryr sig om sina kunder.

Joo, kan du inte härleda orsaken till att han hostar..
Lös ibland och hård ibalnd som du säger är det nog klokast att kontakta veterinär..
Såg också att någon annan nämnde vitlök.. Jag har inga direkta positiva erfaranheter av det.. det har aldrig hjälpt några utav de hästar jag har haft kontakt med, men testa skadar ju inte.

annat du kan göra är ju att testa klämma lite försiktigt vid halsen (du har säkert sett hur veteirnärer gör när de besiktigar) hostar han då stärks ju misstankarna för dåligt och eller mögligt foder..

Lycka till!
/K.A

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 086
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 422
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 091
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama