M

MaLu

När ska man bli orolig och kalla på veterinär?

Min pålla har hostat vid framridningen en tid nu. Jag vet inte vad det beror på men jag tycker att det har blivit lite värre det sista. Funderar på att ta ut vet. nu men samtidigt känns det lite konstigt för hon är inte dålig på något annat sätt och hon hostar endast vid framridningen när jag precis har börjat trava. Aldrig annars.

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?

Malu

Sv: Hosta

Är det ingen annan som har häst som hostar vid framridningen ibland?...

jodå, finns en del som gör det pga att lungorna börjar arbeta och hehöver mer luft då hästen hostar till, oftast är det ingen fara om det bara är i början av ridningen och om den inte hostar annars

Så har jag med tänkt och det är flera som har sagt att det är normalt att de hostar lite ibörjan av ridningen. Men nu tycker jag att det börjar bli lite väl mycket...

Det jag egenltligen undrar är väl om det kan vara ngt farligt när hon faktiskt inte hostar annat än vid ridningen?

malu

Brukar lyssna mycket på hur hostan låter.
om den låter slemmig osv, eller om det är en torr, hård hosta.
Det senare är vanligast och orsakerna är oftast dammig miljö, dålig ventilation, dålig hygien i höet (mögel eller damm). Kan hjälpa att vattna höet ett tag innan utfodringen. Annat vanligt problem är dammmängden i spånet.
Finns mängder av orsaker..
Vid slemhosta är det mer vanligare att sätta in behandling som slemlösande (veterinär)

/K.A

Jo, jag tycker att det har gått över till att vara lite mer åt "slem" hållet. Men jag tycker att hon borde hosta iaf nån gång annars också om det är så...

Ja, det är nog dags att prata med en vet iaf.

tack för era svar!

Malu

När det är slem så blir det mer irriterande för hästarna när de sätts i rörelse samt när de "kröker på nacken/går i form" för det täpper ju till en del då.. Testa på dj själv.. tänk om du då är lite täppt och irriterad.
Har du kollat feber?

/K.A

Jadå, hon har ingen feber och är helt normal annars. Det är därför jag drar mig lite för att ringa vet. För att få se hur hon hostar så skulle jag ju fått sitta upp och trava omkring lite.. :crazy:

Hon har haft en annan åkomma som har gjort att hon har vilat en vecka nu också och hostan har inte blivit bättre för det.

Jag kankse bara inbillar mig och är fånig..

malu

Vår ponny hostade, precis som din, bara i början när man red. Då en annan häst i stallet hade en ordentlig bronkit så bestämde vi, trots att hon inte var så dålig, att åka och kolla upp det. Vid bronkoskopin hos vet visade det sig att hon hade rätt stora mängder slem i luftvägarna, veterinärn var förvånad att hon trots allt hade så lite symtom. Om slemmet är ganska segt och fast så retar det inte lika mycket som ett lösare slem som är mer rörligt. När hon behandlades med slemlösande blir hon förstås mer hostig, men det ger med sig med tiden när slemmet minskar.

Vi har förstås gjort mycket åt miljön i stallet, fixat ventilation, sopar/mockar inte med hästarna inne, vi ska gå över på ensilage så snart det blir kallt, nu vattnar vi höet. Om du själv anser att hästen hostar mer än vad den bör göra så tycker jag absolut att du ska kolla upp det hos veterinär med endokskopi. Om det visar sig vara COPD så är dina chanser att bromsa sjukdomsförloppet större ju snabbare man upptäcker det och kan börja göra något åt det.

Nja.. låter hostan slemmig och hästen verkar allmänt besvärad av det tycker jag absolut man kan kontakta vet för råd.

/K.A

*knappen* Jag skulle kolla öht, har hästen inte hostat innan så är det förmodligen inte normalt att den börjar hosta heller...

Jag hade en sommarhäst för 4 år sen ungefär från ridskolan, hon hostade alltid då man red fram, man fick alltid trava de första 5-10 minuterna på halvlång tygel. Vad detta berodde på vet jag inte men på ridskolan kallade dom det "igång sättnings hosta" om det finns någor som heter det vet jag inte, men hon mådde inte dåligt av det på något sätt. Om jag hade gjorde det som man kan göra för att förhidra hosta (kolla ventilationen i stallet, vattna höet/ge hösilage, prova ge vitlök) så hade bestämmt tid på klinkik och kollat upp hästen. Bättre att fara på klinik eftersom vet. kan kolla upp hästen bättre och har bättre tillgång till den utrustning som behövs...

hoppas det blir bättre :)

prova att blöta höet ett tag, hon kanske får damm i halsen.
prova med vitlök.
hoppas ;) det ger sig

Svarar till alla

Hon har ju hållt på och hostat vid framridning lite grann nästan så länge jag har haft henne (5 år) men nu har det blivit lite värre. Det kan kanske bero på att vi nu har lite torrare hö. Jag ska testa att vattna. Det kan ju säkert bero på att det är lite fuktigare i luften nu också, sen har vi ändrat rutinerna i år så hästarna är inte ute lika mycket :( :(

Nu har jag bestämt mig för att ta ut veterinär om hon fortsätter att hosta lika mycket när jag rider i helgen.

malu

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama