PrittePuff

Trådstartare
Hosta på hästar som går ute på sommarbete.
Är det nåt att vara orolig för? Ta ut veterinär?

Vad kan det bero på?
Jag har bara varit med om att hästar som står installade hostar, och då det är dammigt i luften och kanske dåligkvalité på grovfodret. Men nu går dom ju i friska luften under bar himmel. Och äter inget hö, bara gräs.

Kan det va pollen??

Sv: Hosta?

Kan vara pollen, kan också vara en virusinfektion eller en bakterieinfektion.
Rinner näsan och i så fall hur ser det ut det som kommer ut. Klart och vattentunnt kan vara endera allergi eller virusinfektion. Har haft problem med min häst och tror att det varit allergiutlöst. Dock har hon fått sekundärinfektioner efter ett tag och behövt antibiotikabehandling. Detta har kommit en gång på vintern, troligen pga av mögelsporer i halmen. Samt för ett par somrar sedan, då jag trodde det var pollen.

Enligt min vet kan man avvakta två veckor för att låta hostan ge med sig av sig själv. Viktigt dock att ha koll på allmäntillståndet och ta tempen om man misstänker en infektion.

Om man misstänker pollenallergi så kan man pröva Nostrilvet (googla:))

Vad har hästen för besvär i övrigt! Snorig, feber... Hur många andetag per minut?? Kan ju vara vanlig förkylning så klart. Vet att jag såg ngt vanlig hemkok te för människor på tv för ett tag sedan i ngt trädgårdsprogram, kommer inte ihåg receptet men det finns ju även för hästar om man vill ha naturligt. Beror ju på vad det är för fel innan men ger vissa örter! Lyssna på vet först kan ju vara en idè och kanske därefter beroende på vad rekommenderar hitta alternativa medel. Typ "Air Way herbs" som Equimins har!

Det kan vara allergi, det kan vara infektion eller virus.
Håller med de andra, vad är övriga symptom? Snuva, genomskinligt eller vitt snor? Segt slem? Blåsor i munnen? osv.

Bara hosta.... Inget annat konstigt, har inte märkt nån hosta idag, men ska hålla koll på febern några veckor.
Han verkar inte påverkad förutom hostan då. Och det är ju inte jättehostan allan, reagerade bara över att han hostade, och inte kom på nån vettig förklaring. Men jag ska tempa varje dag för att hålla koll på förändringar, och om hostan e kvar så köper jag nog nostrilvet för att kolla om det funkar :)

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 864
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka