Hosta! (Sammanslagen)

M

Moja

Hejsan,
Min häst hostar ca 5 gånger? innan jag kommit igång och börjat rida.
Har tänkt förut att det nog inte är något farligt eftersom han bara gör det ibörjan innan han har blivit uppvärmd. Men tänkte bara höra vad ni säger. Om det kan vara något?

Sv: Hosta!

Ta ut veterinären! Min häst har hostat ett tag, trodde inte heller att det var någon större fara. Hostade bara lite vid igångsättning, inget i hagen. Det visade sig på blodprovet att han hade någon liten infektion (har inte haft feber eller varit snorig). Nu ska jag hämta penicillin och slemlösande hos vet. :( Hoppas att elendet går över nu.

En häst i stallet hade hosta.. Hosa mest vid igånsättning.. Va på klinik då han inte vart bättre.. Fick slemlösande och var påväg att bli bättre men dog helt plötsligt under ett ridpass :crazy: En annan häst med samma symtom ska avlivas snart :( Så be en vet kolla den ordentligt

Kolla med veterinär vi var tvugna att avliva min förra häst pga, hostan, tveka int!

Hosta!

Min förra häst började hosta lite ibland, jag tänkte att det inte var så farligt. Sen blev det värra och vi tog ut veterinären som inte hittade nått fel, efter en tid flyttade vi till ett annat stall pga. det var mögel i det vi stått, hon blev lite bättre, blötte hö, spån mm. hon togs ut först och in sist så hon inte behövde vara när dom sopade/borstade. Sen blev det ännu värre då hon började bukandas och hosta mer, det pep i lungorna, vi for till en klinik som kollade henne och dom kunde inte säga vad orsaken var hon fick en medicin kyr , som hon blev bättre av men efter vi slutat blev det sämre, det gick inte att rida henne så mkt mest skrittsvängar i skogen eftersom hon fick hostattacker vid ansträngning.

Så efter ett tag bestämde vi oss att ta bort henne eftersom hon magra och fick använda sina krafter för att andas, hon hade slem som låg i luftrören och irriterade så hon hostade.

Så alla som har hästar som börjat hosta tveka inte att kolla! Gör något innan det är försent och har blivit kroniskt för då blir det bara värre, även om det bara är en infektion! För det är hemskt att förlora min älskling efter alla år pga av nå jävla mögel som skulle börja förstöra! :mad::cry:

Sv: Hosta! (Sammanslagen)

Min häst frustar ofta lite och hostar till en gång när man börjar trava fram honom. Det är som att han har lite slem i halsen, sen är det helt borta, han varken hostar eller frustar nåt mer.

Så här har han varit under hela tiden jag haft honom (i unefär två år), det har varken blivit värre eller bättre. Har berättat detta för veterinär som trodde att det enbart berodde på att han hade lite känsliga luftrör, h*n kollade alltså inte up det på någt sätt. Tror ni jag bör kolla med veterinär jag också?

Åk in med hästen på en klinik. Blir bara dubbelt att ta ut vet till hästen. Vår häst hostade och vet kom, skrev ut nått slemlösande som inte hjälpte, fick åka in i allafall. Där konstaterades att hästen har kronisk bronkit. Så hostar hästen vid igångsättning, ja åk till veterinär. Min vet sa att det finns inget som heter igångsättningshosta, vilket de vise säkert diskuterar runt.

Sen såklart stallmiljön och maten. Blötlägg hö ca 10 minuter, blöt kraftfoder om det är dammigt, byt till torv och så mycket utevistelse som möjligt. Inte sopa i stallet när hästen är inne osv.

Vi körde även med carrageenalger vilket faktiskt hjälpte hästen och hon blev bra. Sen fick hon stå i vintras och sen fick hon fång, inte bra för hostan som kom tillbaka. Algerna tog inte lika bra denna gången men körde klart en kur på ca 6 veckor, sen använder jag idag ett recept som nordsvensken skrivit i ett inlägg som faktiskt funkar. Visst kommer det någon host ibland men inte alls lika mycket som innan.

Lycka till!!!

Vi har en hosthäst som ibland hostar vi igångsättning när han stått några dagar om det ger sig efter någon dag låter vi det vara men om det fortsättre eller kommer utan ansträngning så är det dax för veterinär.

Det vi lärt oss efter ha en hosthäst är att han behöver gå ordentligt flera dagar i veckan för att hålla sig frisk och må bra. Men vi vet också att han är damm/mögelkänslig och kan då också förstå det hela lite bättre. En häst som hostar och hostar i början av ridturerna utan att någon veterinär tittat på den känns fel och veterinär bör tillkallas, men händer det bara någon enstaka gång eller efter en viloperiod och att hostar blir bättre istället för värre för varje dag så är det lungt.

Ok, tack för tips!

Jag ska prata med min veterinär igen och tar nog hellre det säkra framför det osäkra och åker in och kollar upp detta.

När jag tänker efter så kan jag nog säga att det är som bäst när han går mycket och är igång, då händer det inte vid varje tillfälle. Anledningen till att jag tagit upp detta nu är att nu går han på lite halvfart i några veckor (skogsturer varannan dag) och då hostar han till vid varje ridtillfälle när man travar igång honom.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka