Hosta och lite snorig utan feber?

Beelly

Trådstartare
Hej!
Min häst har varit lite hostig under någon vecka och andats lite konstigt (tänk er att det låter som ett flygplan typ :p), men inte haft någon feber. Idag började han snora lite också (från båda näsborrarna). Det är helt genomskinligt. Han har vilat i en vecka nu, med undantag från några korta promenader för hand. Har börjat blöta hans hö ordentligt och bett folket i stallet att inte sopa när hästarna är inne. Jag mockar dessutom innan han kommer in från hagen. Just nu går han ute mellan 6-16 och han står på halm.

Vad kan det vara? Om det är allergi, hur lång tid bör det ta innan jag märker skillnad? Om det är förkylning - hur lång tid tar det innan det går över? Och vad kan jag göra för att underlätta för honom? Bör han vila helt eller kan jag skritta honom?

Tacksam för svar!

Hej!
Min häst har varit lite hostig under någon vecka och andats lite konstigt (tänk er att det låter som ett flygplan typ :p), men inte haft någon feber. Idag började han snora lite också (från båda näsborrarna). Det är helt genomskinligt. Han har vilat i en vecka nu, med undantag från några korta promenader för hand. Har börjat blöta hans hö ordentligt och bett folket i stallet att inte sopa när hästarna är inne. Jag mockar dessutom innan han kommer in från hagen. Just nu går han ute mellan 6-16 och han står på halm.

Vad kan det vara? Om det är allergi, hur lång tid bör det ta innan jag märker skillnad? Om det är förkylning - hur lång tid tar det innan det går över? Och vad kan jag göra för att underlätta för honom? Bör han vila helt eller kan jag skritta honom?

Tacksam för svar!

Varför ringer du inte veterinär och frågar ? Typ 1177 fast för häst ? Det är ju det vettiga ? Det kostar inget att rådfråga veterinär på telefon .
Dina frågor är så generella och spretande och ingen kan svara på dina frågor på sociala media. Inte ens om symptomen varit tydligare .

Senast ändrad:
Även om det är en luftvägsinfektion så behöver de inte ha feber. Har haft några rejäla omgångar med rätt långdragna infektioner på mina hästar. Det första en bör göra är att åka till klinik för att gå ner i halsen och se hur hästen ser. ut. Ta bakterieprov och se om det är behandlingsbart. Om häst inte svarar på behandling eller ni inte hittar något kan en lungsköljning (BAL) behövas göras.

Att bara avvakta och inte heller behandla symptomen kan göra det till en onödigt lång process innan hästen blir frisk. Dessutom kan det ge betsående men då många hästar får en ökad känslighet efter luftvägsinfektioner.

Har pratat med veterinär och de sa att vi skulle avvakta och se ifall han får feber eller börjat äta/dricka dåligt eller om allmäntillståndet ändras. Hon trodde eventuellt det handlade om en vanlig förkylning.

Liknande trådar

Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 339
Senast: Marty
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 837
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 422
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, alla, för ett par veckor sedan noterade jag att min häst hostade till någon gång då och då. Han hade ingen feber och har inte haft...
Svar
7
· Visningar
1 139
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama