Hosta i början av ridpass.

höstmåne

Trådstartare
Detta ska kollas upp av vet snart då jag börjar bli lite orolig.
Vill bara veta om någon känner igen symptomen.

Hästen är en frisk häst, hostar aldrig i stall eller hage. Rids just nu sporadiskt men är mer igång under tävlingssäsongen. 10 år.

Ibland kan han stå i stallet och grimarschera, han sträcker ut halsen, joxar runt med tungan som om något sitter fast i halsen. Sen kanske han hostar någongång(torrhosta) och sen är det bra.

Detta gör han också nu varje gång vid ridning när jag sätter igång honom från skritt till trav. ALDRIG i skritten. Inte heller vid uteridning. Han joxar med tungan, lägger hela huvudet på sne, saktar av, grejar, hostar ett par gånger, frustar sedan och sen är det bra. Sen gör han det inte något mer under ridpasset, även om jag går över till galopp etc.

Tycker det har blivit lite mer det senaste och det händer alltid när jag ska börja jogga honom i paddocken. det låter som han håller på att kvävas när han joxar runt.

Någon som varit med om detta? Mvh Höstmåne

Sv: Hosta i början av ridpass.

Det låter ju inte så bra att "han håller på att kvävas". Min häst hostar "alltid" 2 ggr och fnyser 2 ggr när han går fr skritt t trav i början av ridpasset. Aldrig annars, aldrig under-efter el innan passet, och aldrig mer än 2 ggr!

Nej, kvävs gör han nog inte. Men han joxar med tungan och stönar och låter istället för att andas, så han låter som han kvävs. Men sen när han slutar greja så är det som om ingenting har hänt.

Han är regelbunden kollad av riktig hästtandläkare som även är veterinär. Jag har förklarat problemet för henne men hon ser ingenting i munnen eller relaterat till tänderna.

Luftvägsinfektion, ja. Men påverkar inte en infektion hela hästens allmäntillstånd? Detta har pågått i flera år, men det är först nu jag ser det som något som oroar mig. Innan har det mest känts som att han behöver hosta ur och rensa halsen en gång innan arbete bara.

Min valack jag köpte för ca 3 månader sedan hostar några gånger ( ca 3-5 ggr ) i början när vi rider ut. Men det är bara i början som sagt sen är det inget mer.. Vet inte vad det kan bero på heller ?

Ingen häst jag haft innan har gjort så..är väl bäst att kolla med veterinären som du säger.

Orkar inte skriva just nu så saxar bara mina 2 inlägg från 2006, gällde min
dåvarande 3-åring:

Jo, precis så... Min 03:a hostar till ett par tre gånger i rad vid ansträngning. Om jag jobbar henne på volten i skritt händer ingenting, hur långt eller kort passet än är. Men oavsett intensitet så hostar hon till varje gång hon kommer upp i trav eller fattar galopp.. Hon springer inte och hostar hela tiden, utan enbart vid fattningarna och bara en gång...

Så om hon kommer upp i trav från skritt hostar hon ett par tre gånger, sen är det ok. Saktar jag då ned henne till skritt och plockar upp henne i trav igen hostar hon inte...

Eller om hon fattar galopp från skritt direkt hostar hon också, men också där bara en gång...

Så summa summarum är att hon hostar EN gång per arbetspass oavsett längd och ansträngning, men vid VARJE pass...

Under ryttare vet jag inte ännu, då vi enbart skrittar..

Så, finns det någon som inte är lika konfunderad som jag?!?

//Mustang

Jaha....

Kliniken i fredags, endoskopin visade att hon har motsvarigheten till människans luftrörskatarr (kommer inte nu ihåg namnet)... Så nu blir det lösdrift...

Veterinären påstod att hon inte har någon nedsatt prestationsförmåga av det, och om jag slängde ut henne på lösdrift så blir hon inte sämre än vad hon är idag, men att hon kan bli bättre..

För mig känns det så konstigt, vi har jättebra stallrutiner, stort JÄTTE-ventilerat stall, sopar inte när dom står inne, det är jag som mockar och jag är über-noga, så ingen ammoniak heller... Hon har bara stått på box i 8 mån, innan gick hon också på lösdrift..

Men så är det, ingen ide att gräva ned sig... Skulle hon bli värre om några år kunde man sätta henne på kortison, men har veterinären rätt, så ska det ju inte behövas..

Min lilla flicka...

Kanske att ropa varg vad vet jag, men bara som jämförelse... Ordet jag
sökte då var bronkit.

Undrar om det var ditt inlägg som fick mig att rusa till kliniken med min valack. Han hostade nog tom mer än din men endoskopin visade ingenting alls. Har iaf slängt ut honom på lösdrift också och han slutade hosta direkt. Antagligen hade det väl kunnat utvecklas till ngt värre om jag lät det gå. Hade honom också i ett bra stall, var supernoga med hösilaget och hade honom på torv. Nu på lösdrift fungerar det tom med halm utan att han har hostat en endast gång:)

Min nuvarande ponny hostade några gånger i första travvarvet i förra stallet ungefär så som du beskriver. Och precis som ett par andra sagt blir det bättre med lösdrift. Damm finns i alla stall, även de mest välskötta, och mängden damm hästarna får i sig beror i princip på hur mycket de står inne.

Någon infektion är det säkert inte, möjligen en mild, kronisk inflammation i luftvägarna. Alltid bra att kolla med veterinär förstås.

en häst som jag hade gjorde samma sak.

Kronisk Bronkit.

hon kunde stå och hosta i stallgången och liksom försöka få fram något. och när jag red i början av ridpasset så hostade hon.
det blev värre med tiden och de sista dagarna innan hon fick gå på lösdrift så hostade hon upp gula slem bitar som såg ut som innehållet i vaniljbullar!

hon stod i ett stall där det sopades så in i helskotta mycket, och hästarna stod inne över natten och det fanns bara manege, ingen paddock så det blev mycket damm i luftvägarna.

ta din häst till veterinären.

berätta för oss hur din häst står, inne eller ute? torv eller spån? får den hö eller ensilage? rider du i ridhus eller paddock?

Han står i kallstall med tre boxar och jättehögt i tak. Bädden är torv, just nu äter han hösilage, dock ganska torrt men bra kvalitet. Rids bara ute i paddock, har inte tillgång till ridhus. Jag sopar aldrig när hästarna är inne. Tycker inte att det är särskilt dammigt, men det är klart, torven lägger sig som små partiklar överallt.

Däremot ser jag ingen skillnad på hostan vintertid som sommartid. Det är precis samma hosta som finns. Och på sommaren går han ju ute dygnet runt och käkar bara gräs. Dock är det ju lite dammigare och torrare överlag på sommaren.

Har aldrig sett att han har hostat upp något, det är ren torrhosta och joxar runt med tungan i både hals och mun.

Någon kronisk inflammation kanske, då detta pågått i flera år som sagt. Bäst att kolla upp.

Just det. Han står inne mellan ca 21 på kvällen och 7 på morgonen. Ibland 20.00 till 08. 00 också om jag vill unna mig sovmorgon el likn. Det är ganska många timmar om man räknar på det men det finns ju de som har det betydligt värre.

Det är nog svårt att helt utesluta allergi från annan hosta som 'bara' beror på mycket partiklar i luften (damm). Som många skrivit här redan verkar ju lösdrift vara en väg att få hästar mindre hostiga och då kan de ju bli mindre exponerade både för damm och något annat i stallmiljön de är allergiska för.

Dock skulle jag tro att allergisk hosta mer skulle visa sig i vissa situationer t.ex. om hästen utsätts för dåligt foder. Jag har haft en mögelallergisk häst och med honom fick man vara extremt noga med höt. Han hostade också i samband med ansträngning men då inte i början av traven utan om han blev ordentligt ansträngd. Red man lungt var det inga problem.

Men som TS redan skrivit ska hästen kollas för att undvika att den utvecklar något allvarligt.

Jag tycker min häst beter sig väldigt skumt.
Idag var vi ute och red en sväng och efter ett tag travar vi på i friskt tempo några minuter. Inte en enda tendens till hosta. Hade jag gjort samma sak i paddocken hade han definitivt hostat. I ridhus samma sak.

Kan han vara extremt dammkänslig tänker jag? Men nu dammar ju inte paddocken. Och då hade det väl märkts mer i stallet?

Kan det vara psykiskt? Alltså att när han ska jobba så kommer den? Hästen är ganska bekväm av sig.
De tillfällen han joxar runt, lägger huvudet på sne, och tillslut hostar, i stallet är oftast på morgonen när hästarna ska ut vilket är ett litet stressmoment för honom också. Blir inte klok.:crazy:

Ta det som ett positivt tecken att han inte hostar när du rider ut. Då kan det rimligen inte vara så allvarligt. Kanske är det en vana han lagt sig till med???

Skulle du kunna rida honom ute i skogen varje dag en vecka eller så och se om 'trenden' håller i sig?

Hade det varit frågan om dammhosta (av typ lindrig bronkit) borde han hosta vid varje ansträngning.

Nej det är väl egentligen inte särskilt allvarligt, men jag blir ju orolig för vad det kan vara, och vill veta vad det är ifall jag ska vara beredd på att det blir värre eller om man behöver göra något åt det.

Jag känner ju hästen utan och innan och jag är den enda som rider. Kan väl säga att jag inte minns en enda gång att han har hostat vid uteritt, men då har jag å andra sidan skrittat länge innan trav.

I paddocken kan det vara så att han inte hostar om jag värmer upp i skritt väldigt länge innan, ska testa det också. Men det hjälper ju ändå inte då jag vill veta vad det är. En häst ska väl inte hosta så som han gör.

Nej det är ju bäst att kolla upp honom. Hör gärna av dig och berätta vad vet sagt, det vore intressant att veta!!

Liknande trådar

Hästvård Min 6-åring hade för 2 månader sedan en EVH-4 infektion, och stod isolerad i 2 månader. När hon fick det hade jag ändats haft henne i 1...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: mackan
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 876
Senast: Exotizc
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 029
Senast: terrific
·
Hästvård Min 15-åring har senaste veckorna hostat till en eller ett par gånger i början av ridpassen. Oftast när man saktar av till skritt efter...
Svar
13
· Visningar
4 308
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka