S

Sweet

I år är första året som vi ska ta eget hö och jag har några små undringar som jag hoppas få svar på...

Om jag klipper höt med vanlig slåtter (ingen slåtterkross alltså) hur länge ska det normalt ligga innan det är torrt? Det är en blandgräsvall utan klöver.

Hur ofta ska man vända det?

Har läst att energin blir lägre i höt om man skördar tidigt på morgonen, stämmer det?

Är det ok att pressa höt innan det är absolut torrt om man är tvungen (pga vädret) om man löspressar, kan det torka på skullen om man staplar luftigt? Eller måste man lägga det på en tork?

Sv: Höskörd

Hur du hugger höet spelar ingen roll. Det går inte att säga hur många dagar höet skall ligga och torka innan man pressar det man får känna på det för att veta hur torrt det är! Jag skulle inte pressa höet om det inte är torrt risken för att det ska mögla är jätte stor, vi eftertorkar alltid vårt hö på skullen med en inbyggd hötork som är lätt att bygga själv! Lycka till hoppas att du får fint hö till vintern det är lyxigt att servera hästarna eget hö!
Vi tar omkring 11000 balar hö varje år och har gjort så i 15 år nu det är mycket arbete men det är kul! :)

Jag bara måste
Man SLÅR hö, inte klipper.
Att ta in hö som inte är torrt om man inte har tork är bara dumt, man får bara jobb med att slänga ut det.
Om det inte är enorma mängder hö så kan ett alternativ en regnig sommar vara att hässja.

Ja, fast jag var lite ironisk eftersom jag skrev ..jag bara måste.
Det är samma sak som att du skulle skriva att du sparkar din häst i sidorna när du menar skänkla, eller drar den i munnen när du menar ta en förhållning.
Man klipper eller hugger inte hö - man slår.

Måste få lämna in mina proteser :D Här nere "hugger" man vallen. Möjligtvis gör man inte det i Skövde, men ni får väl in det på något vis ändå :D :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Rolle skrev:
Måste få lämna in mina proteser :D Här nere "hugger" man vallen. Möjligtvis gör man inte det i Skövde, men ni får väl in det på något vis ändå :D :D

Rolle på Österlen
Hugger ni med lien också?
Man får rysningar.

Ok din "protes" godkännes med en anmärkning :p - Jag tänkte inte på att ni pratar danska i vissa delar av landet :D.
Kallar ni slåtterkrossen för huggarkross då :rofl: ?

He.he...ja så det gäller att ducka om man kommer i närheten :devil:
Nåväl allvarligt talat, är en före detta exilskåning som bott i Stockholm i 29 år. I Stockholm och i Roslagen sa vi slå, men här nere när man frågar någon gammal lantbrukar så har han sagt hugga i flera hundra år... :D
Länge leve våra olika dialekter och lokala uttryck ;)

Rolle på Österlen

Nä, men man kan hugga vallen med en slåtterkross :D :D
Åsså ligger vi farligt nära Tyskland också.....

Rolle på Österlen, som har knappt en timme till Köpenhamn med bil :cool:

Jag kan bara instämma i att det inte är någon bra idé att ta in icke-färdigtorkat hö om man inte har en tork.

Energivärdet som kan variera beror på att växten förbrukar socker när den andas och växer, och producerar socker när den assimilerar ("fotosyntesar"). Efter en natt utan fotosyntes kan växten ha gjort av med lite av det socker den producerade under gårdagens solsken. (En annan bra anledning att slå höet (eller hugga det i södra Sverige) på morgonen/förmiddagen är kanske att man vet vad det ska bli för väder idag, och eventuellt i morgon, men sen är det mer osäkert, för torkningens skull...)

Vi har en spannmålstork (kalluft) som inte används, duger den som hötork?

Ingen som vill svara på hur ofta man bör vända höt? En gång om dagen? Två gånger???

Och en ungefärlig torktid då? Är det tex 3 eller 7 dagar vid torrt väder med växlande molnighet? (bra att veta ungefär så man kan tajma in med vädret någorlunda)

Och jag skulle nog säga att vi klipper då vi har en slåtter modell äldre som saxar av gräset, inte slår... Men det spelar väl ingen roll vad man kallar det, tror att de flesta vet vad jag menar ändå.

Senast ändrad av en moderator:

Vändning och torktid beror helt på vädret och hur gräset är... Man ser på höt när det behöver vändas. Om det inte regnar så borde höt vara torrt inom 7 dagar, väldigt svårt att säga... :p

Senast ändrad av en moderator:

Vänd så lite som möjligt. Var gång du vänder höet ramlar de näringsrika bladena av villket för dig kommer betyda: sämre näringsinnehåll i ditt grovfoder. Hur fort det torkar beror på väder och vind.

Slår gör du ju ändå men inte krossar... Om man nu ska märka ord :smirk:.

Med en vanlig slåtterbalk krossar du ju inte stjälken ( :p ) och därför blir torktiden ganska mkt längre än med en slåtterkross. Räkna med en (minst) vecka om inte omständigheterna är absolut perfekta, dvs 30+, ingen luftfuktighet och 25 m/s...

Jag är ledsen men det går inte att lära sig skörda hö över internet.

Har du ingen bonde i närheten som du kan fråga? Allting varierar ju över landet, vilken sorts marker, hötyp osv. Det finns växtodlingsböcker på biblo om du nu inte har någon att fråga i din närhet men det är absolut inget rekommendera.
Hö är inte så enkelt som det verkar.

Jag har möjlighet att ta eget hö men "säljer" (dvs jag tar eubidraget o bonnen grödan) mitt på rot och köper hellre välskördat hö av bra kvalite då mina marker inte är så roliga, bonnen kör ensilage och då är det enklare men det blir alldeles för bökigt för mig med bara två hästar.

Du kan nog använda din spannmålstork men det måste finnas en luftspalt under höbalarna vilket man lätt kan fixa själv vi har lagt ut trätrall över golvet på skullen så luften kan komma under höet och även leta sig upp mellan balarna den vägen!
Det är svårt att svara på hur många dagar det tar för höet att torka ute om solen är framme och det blåser torkar det betydligt fortare vissa år har vi kunnat pressa redan efter 3 dagar andra gånger har vi fått vänta i 7 dagar det gäller att vara vän med vädergudarna :D Vi vänder vårt hö en gång om dagen och då gör vi det efter middag så ev. dagg har hunnit torka bort våra vallar har väldigt tjockt gräs och behöver fler vändningar annars håller jag med om vad som skrivits innan att ju mindre man rotar runt ju bättre är det. Vi låter höet ligga på eftertork i ca en månad och då går fläkten dygnet runt:

Sweet skrev:
Förlåt att man frågar då.
I alla välmening. Jag tror inte heller du kan lära dig skörda hö via internet. Det är så mycket som bygger på att man skall se och känna på sitt hö för att veta om man skall vända eller skörda.

Det finns risk att allt blir fel om du för mycket går på skrivna råd. Du skall absolut försöka hitta någon i din närhet som han ge dig mer handfasta råd än du kan få via nätet.

Håller helt med TomasN. Det är så mycket att tänka på, hur högt ska det huggas (d v s hur mycket stubb ska lämnas?), fingertoppskänslan när det är tid att hugga, erfarenheten som säger när det är dax att bärga. Och all is i magen för att få in det som foder och inte brännmaterial.

Själv har jag ingen erfarenhet själv, men jobbar tätt med garvade bönder som varje år får hjälpa månskensbönder enligt deras egna recept. Många tårar och hårda ord blir det när de gjort enligt alla konstens regler och ändå inte får in ett användbart strå men sedan står med alla nedlagda timmar och en präktig faktura på - i värsta fall - huggning, pressning, plastning och inkörning. Mycket pengar rakt ner i sjön.

Många med mark säljer sin vall på rot och tar betalt i hö eller silage för att vara säkra på att få grovfoder till vintern.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka