Hösilagefråga

G

Genesis

Hoppas den här tråden ligger på rätt ställe nu : )

Har aldrig fodrat med hösilage tidigare och är därför inte så "haj" på det här med olika värden, hur mycket man ska ge, ts osv.

Men om ett hösilage har ett ts på 35, hur mycker bör (på ett ungefär, kanske svårt att svara på utan att veta de andra värdena) men ge till ett halvblod, 10-15 år, 165 cm, något svårfödd?

Låt säga att hästen utöver detta får ca 0,5 kg betfor, 0,5 kg korn, olja, b-vitamin och mineraler. Rids lätt-medel.

Tacksam för alla svar :)

Sv: Hösilagefråga

hö har en ts. på 84% . 1 kg ts. är alltså 1.2 kg hö (minsta givan hö/100 kg häst). för att få motsvarande kg ts på ett ensilage med ts 35% så blir det ca. 2.8 kg enilage. den absolut minsta givan är då 2.8 kg ensilage/100 kg häst

antag att din häst väger 600 kg (det väger min som är drygt 165, halvblod med fullblodspappa) då behöver hästen äta 16.8 kg/dagen för att täcka minsta givan. för att veta om hästen behöver mer måste man ha analysen (inte min starka sida, det hjälper min vännina mig med) är hästen något svårfödd behövs troligen en större mängd.

Okej, tack för hjälpen! Har tyvärr inte fått några med värden på ensilget ännu. Men jag har iaf förstått att ett ts på 35 är lågt (det är ganska blött).
Just nu får hon ca 16 kg ensilage och 3 kg hö (gjorde en långsam övergång från höet till ensilaget). Men ska ta och plussa på ensilaget mer då.
Än har hon inte tappat i hull men vill verkligen inte att hon ska göra det.

jo, det är lågt ts. vårt brukar ligga mellan 60-70 % ts. beroende på år. fast nu kommer ju snart gräset :D

Ja, jag väntar bara på gräset (det tråkigaste är att min pålle är lite kräsen när det gäller gräs, men lite mer äter hon ju iaf) :)

kräsen på gräs :eek: finns det sådana ;) *skojar*

Haha, efter att ha haft en ponny som blev tjock av att bara titta på ett grässtrå trodde inte jag heller det ;) Men det finns det!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 305
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 556
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka