S

Saeves

Där jag har haft min häst uppstallad har de gett hö men nu efter sommarbetet ska de byta till hösilage. Då jag har ganska dålig koll på hösilage så undrar jag hur mycket mer hästarna bör få då? Någon pratade om 1,5 kg hösilage per kilo hö, stämmer det? dvs. en häst som äter 9 kilo hö ska äta 13,5 kilo hösilage.
En annan fundering kring det där med hösilage, jag antar att man bör vaccinera mot botulism. Gör ni andra som ger era hästar hösilage det? Jag har även hört att det egentligen inte skulle skydda så mycket med vaccineringen så jag är lite konfunderad.
Grundvaccineringen är 3 sprutor med en månads mellanrum va? Hur mycket kostar sån't?

Sv: Hösilage

Hur mycket mer du behöver ge beror på torrsubstanshalten (TS) i ensilaget. Det finns en miniräknare för att räkna ut det anska långt ner på sidan http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder

Har du ett ganska torrt hösilage (65% TS) ska du ge 30% mer. Bli inte förvirrad av att volymen inte blir större, ensilaget är bara tyngre eftersom det innehåller mer vatten.

Vi vaccinerar våra hästar, eftersom ensilaget är billigare än hö så lönar det sig ändå i längden. En fördel är också att hästarna gärna äter ensilaget (godare än hö om de får välja själva).

Sv: Hösilage

okej, tack så mycket.
Att det berodde på TS borde jag ju kunnat förstå själv egentligen;)
Jag har ingen aning om vilka värden hösilaget kommer att ligga på då jag bara hört att de tänkt byta i förbifarten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 364
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Nästa höst/vinter, byter vi från hö till hösilage. Tacksam om jag kan få lite råd och tips ang detta. Självklart kommer vi enbart köpa...
Svar
0
· Visningar
868
Senast: FreSus
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka