E

ElisabetBentmar

Det är väl inte bra att ge sin häst häsilage som är alldeles hängigt(mjukt och fuktigt) mörkbrun aktigt och som luktar starkt och surt så att det sticker lite i näsan?

Mjukt och fuktigt ska hösilage vara =)

Färgen kan variera men brunt är helt okej det med.

Lukten däremot...det ska inte lukta illa, men hur man upplever ensilage luktar är väldigt individuellt. Jag tycker den där syrliga lukten är uuunderbar :love:

Så kan du förklara hur det luktar lite närmare? Luktar det ILLA? Eller luktar det bara starkt och syrligt?

Hur skulle hösilage se ut då? Det du beskriver är troligen ett för mig lagom blött hösilage.

Hösilage ska INTE vara torrt som hö eller i närheten, det är väldigt mögelkänsligt då och svårt att hålla fräsch. Och dessutom tillkommer risken att torrare, grövre strå sticker hål på plasten...

Hösilage som luktar starkt och surt så att det sticker lite i näsan? Ja, så upplever jag all ensilage/hösilage. Det beror på vems "näsa man frågar" ;)
Jag trycker det luktar illa och vänjer mig inte vid lukten. Kusen älskar lukten och kan göra "vad som helst" för en tuss :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA