Tack, tack för uppdatering =) Det var 01 jag kollade det där i detalj (sen om jag fick RÄTT info då är väl en öppen fråga, kollade med bla SVA), så jag kan ha glömt och/eller virrat till (eller fått fel info).
Slutsatsen blev iaf att det är vääldigt liten risk för botulism, och att med TS-halt på över 60% var den än mindre och att (fast det här sista var inget de skulle velat stå för offentligt tillade det, det var SVA) att risken eg var större att de skulle få botulism av att leta höstrån i lera än av hösilage med över 60% i TS-halt. Och att biverkningsrisken av vaccin var större än risken för botulism...
Jag skulle ÄNDÅ helst vilja vaccinera, just för att JAG inte skulle kunna förlåta mig SJÄLV om de fick botulism och hade kunnat klara sig om de var vacc. Men sålänge de envisas med att bara sälja doserna i 5-pack och ingen annan här vill vacc och jag bara har två hästar så får det vara. Kan bli något jag får ånga resten av livet, men de kan bryta benet i hagen med, och då lär jag ju ångra att jag släppte dem i en kuperad hage etc.. Vaccinerar jag och har sån otur att de får kraftiga biverkningar av det lär jag ju inte kunna förlåta mig det heller. Hur man än vänder sig har man ändan bak
Men det du sa bekräftar ju det där SVA sa (men påtalade att det var off the record) att risken för botulism (med hösilage, dvs högre TS-halt än ensilage) är så liten att det eg är större risk de stryker med av vaccinet eller att de får botulism av något annat än just hösilage/ensilage (jord t ex, som de ju får i sig när de pillar efter höstrån/grässtrån)
Fast det lär vara en klen tröst om de skulel stryka med i botulism..