Hösilage vs. Hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Bubben91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 197
Sv: Hösilage vs. Hö

Jag föredrar att fodra med hösilage. Vi har småbalar på 40-60kg till våra fyra hästar och det är perfekt. Vi har visserligen en bra höskulle men har haft en del problem tidigare med att förvara torrhö. Det är en del pyssel när man ska packa in med halm på kanterna, det blir lätt mögligt och dammigt vid fuktigt väder och så vidare. Vi har heller inget bra nedkast (luckan går ner mitt på stallgången) och det är så mycket smidigare för oss att ha pallar med småbalshösilage ute på gården. Att vi sen har en toppenleverantör med analyserat foder, bra priser och garantier gör det hela ännu lättare.
Mina hästar äter "allt" och kinkar sig sällan, men jag har ändå märkt att de föredrar silage framför hö. Och enda gången jag märkt av dålig mage är då ponnyn vandes över till nya partiet i höstas. Kvoten var lite för hög för honom och han blev väldigt lös i magen. Men det ordnades upp med att ge en del hö.
Vaccinerar inte mot botulism. Har gjort tidigare men hoppade över det i år faktiskt. Känns inte viktigt.

Jag hjälpte till i ett stall som hade hösilage och det blev jag faktiskt inte dålig av.
Det är säkert individuellt men jag tror också att även om höet inte är dammigt så i och med att det är bra mycket torrare än hösilage så yr timotej m.fl. elakingar omkring när man arbetar med hö. Det höet vi har nu t.ex. är väldigt fint, dammar inte alls, men ju finare hö desto mer allergisk blir jag. (Pga mer timotej, klöver osv.)

Jag hjälpte till i ett stall som hade hösilage och det blev jag faktiskt inte dålig av.
Det är säkert individuellt men jag tror också att även om höet inte är dammigt så i och med att det är bra mycket torrare än hösilage så yr timotej m.fl. elakingar omkring när man arbetar med hö. Det höet vi har nu t.ex. är väldigt fint, dammar inte alls, men ju finare hö desto mer allergisk blir jag. (Pga mer timotej, klöver osv.)

Jag tror mer att det ensilaget inte innehöll det du är allergisk emot för ensilage brukar vara jämförbart med gräsklippning för de flesta. Men det kan säkert vara individuellt det med.
Det bästa du kan göra (tror jag) är att försöka hitta ett hö eller ensilage som inte innehåller de växter du reagerar mest på om det nu inte går ut över hästen.

Jag måste säga tvärt om.
om ditt hö silage har kälat har du köpt dåligt silage. ett silage ska ligga på en viss ts för att vara bra vårat ligger på 65. dessutom betalar du ju inte för vatten då silage är billigare per kg än hö.
Silage ger du mer av pga ts men det är ju bara bättre då hästar är betes djur och ska äta största delen av dygnet.
Allt handlar ju om att köpa bra kvalite på grovfoder.
Jag är JÄTTE allergisk mot alla typer av gräs vilket har gjort att jag slutade helt att ha hö åt min , blev dålig även fast jag hade mask. Silage passar mig och min häst bäst.
Men som sagt ett grovfoder av bra kvalite är ju alltid ett bra foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 623
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
5 020
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka