Hösilage - Ts halt lita på analycen?

Smulan75

Trådstartare
Jag fick en analys på höensilage i mitt stall som köps in från en bra foderfirma. Men nu har jag lite funderingar ang analycen och om jag verkligen lita på att analysen gäller för ensilaget.

Analysen är gjord av AnalyCen.
TS = 84%
Provtyp = Hö

Dessa två saker fick mig att haja till lite, frågade stallägaren om det verkligen var analys för hösilaget och de sa ja.

Men är det inte lite väl högt ts för ensilage? Iof sa stallägaren att det är väldigt tort ensilage. Går Hösilage under benämningen hö i provtypen?? eller kan det vara så att jag misstänker rätt och denna analys gäller för hö som de köpt in?

Sv: Hösilage - Ts halt lita på analycen?

Oavsett om det avser hösilage som de har hade jag aldrig intresserat mig för det. Det är samma sak som att lägga hö i en plastpåse och tro att det håller sig fint...

Nä, hösilage..som ju är ensilage går under benämningen ENSILAGE...Men sen beror ju TS halten på vart i balen ni tar. Jag skickade in och kollade TS halten 2 ggr på 1 bal. Första ggn 38 TS andra gången 58 i TS..Berodde på att jag tog ytligt repektive djupt när jag tog mina prover.

Senast ändrad:

Det låter lite skummt måste jag säga. För som du säger så har inte höensilage så hög TS halt. Mitt sto har HÖ, alltså riktigt hö som har just 84% TS halt. Så ni verkar vara lurade eller något sånt. Om jag var du skulle jag nog i fråga sätta detta en gång till och säga att det är HÖ och inte höensilage. Du ska inte betala för något som inte är det....
Lycka till

Analysen skriver iaf för mig det jags kriver på följesedeln. Dvs har jag skrivit hö skriver de hö, skriver jag hösilage så skriver de hösilage.

När det gäller TS-halten finns det en felkälla iom transporten, hösilage i kontakt med luft torkar ju och man kan få en högre TS-halt än balarna eg innehåller. fast det förklarar inte märkningen.

Sen, det går att få 'hösilage' med 84% TS med.. fast det är då inget annat än inplastat hö och har en fruktansvärt dålig lagringskapacitet och brukar vara en mardröm hygieniskt!

Jag ger INTE plastat foder med en högre TS-halt än 65% oavsett. Högre TS-halt så ska det vara oplastat och 84% och hö ;)

Sen, det kan mycket väl vara så att analysen du sett är analys på något helt annat än det plastade vallfoder ni fått/får hem. Jag skulle analysera om jag, själv/a.

Det kan ju också hunnit torka en del innan dom tog analys på höet alltså på Analycen.
Det står på blanketten tex som man får av analycen att man inte ska skicka hösilage till analys före en helg. Det är så mycket som hinner ändras i påsen då torrheten bl a.

Jag tror absolut inte att stallägarna försöker lura mig :) Men jag tror att de kan ha blandat ihop saker och ting för de har köpt både hö och höensilage och verkar inte så insatta i dethär med analycer. Jag får nog fråga en gång till :) eller så kan jag iof ringa till han som säljer höensilaget.

Lovisaleonora_ > menar du att man inte ska bry sig om analyser? eller?

Han som säljer har ett seriöst företag och jag skulle tro att han har superkoll på hur man på bästa sätt tar analysprover.

Smulan75 skrev:
Lovisaleonora_ > menar du att man inte ska bry sig om analyser? eller?

Var i herrans namn har du utläst det?!

Tvärtom, jag skulle aldrig fodra med oanalyserat. Men jag hade aldrig i livet någonsin fodrat med plastat grovfoder med ts på 84 %. Eller med foder som kommer från någon som gjort en så grov förväxling...

Lovisaleonora_ skrev:
Var i herrans namn har du utläst det?!

Tvärtom, jag skulle aldrig fodra med oanalyserat. Men jag hade aldrig i livet någonsin fodrat med plastat grovfoder med ts på 84 %. Eller med foder som kommer från någon som gjort en så grov förväxling...

:eek: Jag feltolkade ditt inlägg helt, förstog inte att du menade att du förkastade ensilaget pga den höga Ts:halten. *förlåt* Nej man har ju läst att ensilage ska ha en viss TS för att dels hålla bra kvaiteé ha bra ensileringsproccess och vara hållbart. Därför blev jag skeptisk till analycen.

Som sagt var så tror jag det är stallägarna som förväxlat men att de helt enkelt inte är tillräckligt insatta i foderdjungeln för att reagera och inse att det kan vara så att analycen tillhör höet de köpte och inte ensilaget.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 586
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård De senaste tre åren har min häst gått på lösdrift. Det har fungerat bra efter att vi har kommit till rätta med foderbiten (lätt IR)och...
Svar
2
· Visningar
800
Senast: Corax
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 490
Senast: caradan
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka