Sv: Hösilage till hö
Kan du inte be att få med hösilage från det gamla stället så det räcker iaf att blanda över i 5 - 6 dagar?
Idealiskt ska man ju långsamt byta foder över ca 3 veckor för att verkligen ge tarmfloran en chans att hinna ställa om. Men dagligen sker icke-idealiska byten mellan grovfoder. Hästar flyttar, byter stall, hamnar på klinik, kommer hem från klinik etc. Och oftast går det bra, inte alltid dock.
Men alla gånger jag köpt häst så har jag fått med foder för att kunna blanda under en period. Med silage är det lite svårare om de inte har pytteminibal, då öppet silage inte håller lika bra, med hö kan man ju skicka med mer. Men bara du ber om det så tror jag du kan få med dig lite så det inte blir lika abrupt i alla fall.
Och så ge magtarmstabiliserande medel närmsta veckorna, så ska det nog gå bra. Det brukar som sagt det.
Att skaffa annat hösilage än det hästen ätit innan för att vänja över blir ännu sämre än en direkt byte dock, då det blir ett foderbyte från silaget till silaget med, och så hö på det.