Hösilage till hö

pannis

Trådstartare
Jag ska få hem en häst som i dagsläget äter hösilage, men vi har bara hö hemma. Funkar det att gå över direkt eller måste jag skaffa lite hösilage för att kunna vänja hästen succesivt?

Sv: Hösilage till hö

Kan du inte be att få med hösilage från det gamla stället så det räcker iaf att blanda över i 5 - 6 dagar?

Idealiskt ska man ju långsamt byta foder över ca 3 veckor för att verkligen ge tarmfloran en chans att hinna ställa om. Men dagligen sker icke-idealiska byten mellan grovfoder. Hästar flyttar, byter stall, hamnar på klinik, kommer hem från klinik etc. Och oftast går det bra, inte alltid dock.

Men alla gånger jag köpt häst så har jag fått med foder för att kunna blanda under en period. Med silage är det lite svårare om de inte har pytteminibal, då öppet silage inte håller lika bra, med hö kan man ju skicka med mer. Men bara du ber om det så tror jag du kan få med dig lite så det inte blir lika abrupt i alla fall.

Och så ge magtarmstabiliserande medel närmsta veckorna, så ska det nog gå bra. Det brukar som sagt det.

Att skaffa annat hösilage än det hästen ätit innan för att vänja över blir ännu sämre än en direkt byte dock, då det blir ett foderbyte från silaget till silaget med, och så hö på det.

Kan du inte be att få med hösilage från det gamla stället så det räcker iaf att blanda över i 5 - 6 dagar?

Och så ge magtarmstabiliserande medel

Ja det kan jag ju be att få:idea: Fast om de bara har storbal, hur mycket vågar man då plocka med sig hem utan att riskera att det blir dåligt?

Vad är det för medel?

Beror lite på hur varmt ni har? Men för 5 dagar brukar gå bra den här årstiden. Förutsatt du får från en nyöppnad bal då. Man får gå efter tiden det varit/är öppet, silage ska ju inte utfodras så länge efter öppnad bal, men tiden är kortast i värme, och längst i konstanta minusgrader. Just nu är det ju väldigt stor skillnad temperaturmässigt i landet dock.

Ang medel så finns det en uppsjö, och du kan välja vilket du vill av det. Eller ge vanlig, färsk matjäst. Den gula med blå text. Vad som fungerar bäst är dels en fråga om tyckte och smak, och individen. Jag tycker att bakteriebalans och bakjäst fungerar bra, bakjäst bättre. Andra tycker kraffts magtarm är bäst och en tredje anser att något annat fungerar bäst.

Men finns en hel uppsjö preparat som har/ska ha positiv, stabiliserande effekt på magtarmfloran.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: matson
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 209
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 935
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?