Hösilage måste det ätas upp på en vecka?

sommarvind

Trådstartare
Har mitt halvblodsto på lösdrift.Hin äter hö och nu har det visat sig att hon blivit dammallergiker och jag skall byta till Hösilage. Då undrar jag en sådan stor rundbal, den håller väll inte så länge? Jag menar innan den blir dålig? Det är ett halvblodsto och två shettsiar. Jag har hört att man kan köpa i mindre förpackningar men att dom inte är lika bra?

Sv: Hösilage måste det ätas upp på en vecka?

Jag skulle tyvärr inte tro att tre hästar fixar att äta upp en storbal innan "bästa-datum" gått ut. Jag kommer inte riktigt ihåg hur många dagar de brukar säga men kan tänka mig att en bal håller sig ca en vecka när det är kallt ute, kortare tid under sommarhalvåret.

http://www.hastfoder.nu/fakta.htm står det bl.a. såhär:
"Hållbarhet och balarnas storlek
För att alltid ha tillgång till friskt hösilage krävs balans mellan antalet hästar och balarnas storlek. Man kan räkna med att en storbal räcker till ca 10 hästar under 2-3 dagar. Efter den perioden försämras hösilagets kvalitet.
Under de varmare årstiderna är hållbarhetstiden kortare än under vintern. Värme och fukt förkortar hållbarhetstiden, och ett riktvärde kan vara att en bal sommartid skall förbrukas inom tre dagar, vintertid något längre. Det är den fria tillgången till syre som startar processer som förändrar hösilaget."

det var lite det jag anade med.. shettisarna äter ju ingen större mängd direkt. Men så då finns bara alternativet att ge dom i dom mindre förpackningarna?:confused:

De mindre balarna är precis lika bra, så det behöver du inte oroa dig för. Däremot är de dyrare.

är dom precis lika bra? Jag har fått reda på raka motsatsen. Men jag måste ju prova iallafall. Hur länge är de okej att den står i hagen då? Jag menar så den inte blir dålig.

är det välskördat/plastat och förvaras bra så håller silaget med bibehållen kvalite en vecka när det är kallt. bäst är att ha tak över.

tänk på att silaget är blötare än hö så beroende på ts. kommer det att gå åt fler kg/häst/ponny än med höet. små eller större balar har ingen större betydelse och det finns i storlekar från 30 kg och uppåt. storbalar på 200 kg är inte heller så ovanligt.

som alexandra_w skrev så ju mindre bal-ju dyrare kg pris. 4-kants balar brykar oxå vara generellt dyrare eftersom det blir fler lager plast pga. hörnen och det är plasten som är dyr.

vi ger just nu storbalar på lösdriften som ligger på drygt 550 kg med en ts. på ca.65. 2 hbl (ca. 165 höga och normalbyggda) 1 grövre D-ponny och en shettis. balen räcker ca. en vecka. alla är i bra/lagom hull

okej, vi skall åka och köpa en stor bal i morgon som skall ha en hållbarhet på 10 dagar. Vi kommer ju att få slänga en hel del utav balen då den inte kommer att ätas upp, men detta är för att kolla hur mkt dom äter så vi kan avgöra balstorlek sedan. Vi har möjlighet att ha den under tak, men blåser det så kan de ju hända att det kommer några regnstänk på den men det kanske inte är så farligt?

nä, det är det inte. har du häck runt ? annars får du räkna med att dom drar ut silaget, det blir inte hygieniskt alls och silaget blir snabbt dåligt på backen när dom går/skiter/pissar på det.

Om det håller 10 dagar eller inte beror ju på vädret. Är det kallt och fruset håller det länge, är det dock varmt ute så skulle jag nog inte ha samma bal i 10 dagar.

givetvis men jag tror absolut att det är tillräckligt kallt här för tillfället

Jag har storbalar på 500 kg som vi fodrar till 5 hästar (2 hbl, en travare och 2 isisar) och den räcker ganska många dagar, 9-10 dagar. Dock är det inte ensilerat, skördades för sent, så det verkar inte som om det blir dåligt. Till våren så kommer processen köra igång igen och då blir det en helt annan grej, nu är det som hö ungefär.

Om dygnstemperaturen håller sig runt 2-4 plus håller det sig helt okej. Dessutom upplever jag det som om det håller längre om man "rullar" upp balen som den är rullad och kan hålla den så att det inte rasar ner.

du menar alltså att försöka hålla balen rullad hela tiden? Det låter som en klok idé. Tack:)

Det jag fått lära mig (av husdjursagronom, min egen erfarenhet är begränsad av hös.) är att om det är kallt ute håller det sig läääänge, ungefär som att stopp in maten i frysen. tinar det så "sabbas" det ju dock.

någon som vet om hästen kan få för mkt av hösilage? Ja så att den dvs blir sjuk? Behöver man oroa sig för fång på shettisen? Eller är det lika "ofarligt" som vanligt hö?

Tror inte 3 hästar, psec inte om två är shettisar hinner äta upp den på en vecka, och man brukar väl säga runt 4 dagar, lite beroende på hur kallt det är, på sommaren blir det förstört ännu fortare.
Men det finns väl även små hösilage balar, typ som "fyrkantshö" fast lite större, de är oxå indelade i skivor.

Vi har fint hösilage till mina 2 hästar på i stort sett fri tillgång (lösdrift).
En bal räcker 10 dagar +- några dagar ibland.
Har ALDRIG haft problem med att det blivit dåligt.

På sommaren är det kanske inte lika bra men då brukar vi öppna hela balen och sprida ut det över en presenning så att allt torkar, så håller det lika bra som vanligt hö..

Mina tre hästar ( 2st halvblod 1 fullblod/oldenburger) äter upp en storbal på en vecka. Inga problem att ha balen öppnad en vecka. Mina hästar har i princip fri tillgång på ensilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 572
Senast: niardasp
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 869
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka