Hösilage kontra hö?

fialotta40

Trådstartare
Korkad fråga men hur är det med hö kontra hösilage, viktmässigt? Om man gett 10 kilo hö per dag och i höst går över till hösilage, ska man räkna med att det går 10 kilo på hösilaget också? (Ja, jag VET att det ska analyseras och så, men rent generellt alltså?)

//

Sv: Hösilage kontra hö?

Det beror helt på vad det är för TS på silaget men 1,5-2kg silage på 1kg hö brukar vara rimligt.

mirage skrev:
Det beror helt på vad det är för TS på silaget men 1,5-2kg silage på 1kg hö brukar vara rimligt.

Hej igen!
Förvirrad. Pratade igår med en kille som påstod att det är tvärtom, att 1,5 kg HÖ motsvarar ca 1 kg silage????

fialotta40 skrev:
Hej igen!
Förvirrad. Pratade igår med en kille som påstod att det är tvärtom, att 1,5 kg HÖ motsvarar ca 1 kg silage????

Nej, absolut inte.
Hösilage har högre innehåll vatten och lägre innehåll torrsubstans.
Mängden Torrsubstans ska ju vara det samma så att behovet täcks.. alltså, fodras det med hösilage blir mängden foder mer :)

Ett kg hö motsvarar c a 84 % torrsubstans, alltså 16 % vatten. I vattnet finns ingen näring hästen kan använda. För att få ett kg torrsubstans från hö krävs c a 1,2 kg hö.

I hösilage med 50 % torrsubstans finns det 50 % vatten som hästen inte gör något med näringsmässigt. För att få ett kg torrsubstans från det här hösilaget krävs c a 2 kg hösilage.

Näringsmässigt kan man inte säga varken bu eller bä vad som krävs mer av utan att ha en analys.

P.S En häst behöver grovfoder motsvarande MINST 1 kg torrsubstans/100 kg häst. En 500 kgs häst behöver alltså minst 10 kg hösilage för att mage och tarmar ska fungera ordentligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve