hösilage = ensilage ?

Sv: hösilage = ensilage ?

Men....e det inte så att hösilage har högre ts-halt än ensilage?

Ja, men det är fortfarande ett ensilage ändå..trots TS halten. Hösilage är bara ett namn man använder i hästsammanhang när man menar ett torrare ensilage. Det är ju bara förtorkat ensilage...men vi väljer ju kalla det HÖSILAGE. Men i grund och botten är det rätta namnet Ensilage.

Hösilage och Ensilage bygger på 2 olika konerveringsmetoder, så det är alltså inte exakt samma sak. Minns inte riktigt vilka metoder det var just nu...

Länken du skickade var en bra artikel men det stod inget om skilnaden.

Var är den andra tråden?

Informationen jag gav kommer från CP:s ena bok.

Cecely skrev:
Hösilage och Ensilage bygger på 2 olika konerveringsmetoder, så det är alltså inte exakt samma sak. Minns inte riktigt vilka metoder det var just nu...
Ensilaget konserveras anaerobt med hjälp av sockret som finns i gräset, medan hösilaget som är torrare inte får rätt konservering om man inte tillsätter syra. Ett mellanting mellan ensilage och hösilage finns, men risken är större för mögel eftersom man då låter gräset torka mer än vid ensilage, men man skippar syran.

Skillnad ? Det är ju ingen skillnad mer än TS halten. Om du läst noggrannare hade du läst: *det ensilage man vanligen talar om i hästsammanhang är ett förtorkat ensilage som brukar kallas för hösilage med en torrsubstanshalt på mellan ca 50-70%*

Man behöver inte tillsätta några medel bara för man gör ensilage....vid låga TS halter kan det dock vara befogat.

hösilage är bäst tycker jag eftersom när det är över 45% ts så är risken för botulism nästan obefintlig.

jag brukar säja så här:

ta och dränk en vanlig svamp (alltså inte någon ätbar..) i vatten. när den är dyngsur = ensilage
vrid ur den till hälften = hösilage
helt och hållet urvriden, bara lite fuktig = hö

ensilage brukar man mest ge till kossor osv, hösilage är utmärkt till hästar då det inte dammar, har mer energi än hö och man behöver inte ge lika mycket som när man fodrar med hö..

nocki skrev:
hösilage är bäst tycker jag eftersom när det är över 45% ts så är risken för botulism nästan obefintlig.

Möjligen minskar risken för botulism, men den finns ändå. Risken finns även då man utfodrar med torrhö.

Immer

Du måste ge mer hösilage än hö, då hö är mer koncentrerat, alltså mindre vatten. Mer i kilo foder alltså beroende på kg/ts.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama