hösilage/ensilage

P

Pula

det kommer en ny tjej till stallet!
tyvärr tror jag hon har hösilage el. ensilage....det står två vita rundbalar på logen iallafall....
våra hästar får vanligt hö, och är inte sprutade mot botulism (heter det så?), hur funkar det när vi så smånigom ska släppa ihop hästarna, kommer våra att äta utav den nyas foder....
vad kan hända då?

Sv: hösilage/ensilage

Det kan vara så att tjejen tagit med ensilage från föregående stall för att sakta kunna vänja över den på hö i ert stall (inte för att det är så smart att ha en ensilagebal öppen för länge, men ändå). Risken för botulism är oerhört liten (det handlar om några enstaka fall per år i Sverige) så jag skulle inte oroa mig faktiskt.

men om jag inte skulle vilja vara det enstaka fallet som råkar ut för det.
det blir ett ganska tvärt foderbyte för mina hästar som gluffsar i sig av hennes...?

Om hästara går i samma hage och alla bidrar med en tuss av sitt eget hö till de målen som serveras ute så är det ganska oundvikligt att de äter av varandras.

Stämmer, men tvärt foderbyte skulle jag inte vilja säga att det blir som ts är orolig över.

TS - om du verkligen inte vill att din häst äter hö/ensilage kanske tjejen kan köpa lite hö av er andra som ges i hagen just, så kan hon fodra på som vanligt resten av målen.

Själv skulle jag absolut inte vilja fodra min häst med hö om mina stallkamrater hade det, då hade jag bytt hage. Min häst hade helt säkert blivit sjuk av höet då han är allergisk.

hästarna får frukost, lunch ute.
att de skulle äta av varandras går inte att undvika om de går i samma hage...
de äter redan av varandra i dags läget...

ska givetvis prata med henne i morgon när hon kommer, idags läget finns ingen hage åt den nya ännu, sommarhagen finns men frågan är hur den ser ut efter alla älgar....

Om jag minns rätt från din tråd om ventilation så är ni bara två i stallet, och stallägaren är inte engagerad utan ni får sköta er själva? Då måste väl du eller stallkompisen ha haft kontakt med den nya tjejen innan, och informerat om hur det fungerar i erat stall? Vet hon tex om att det inte finns någon hage till hennes häst?

Om jag minns rätt från din tråd om ventilation så är ni bara två i stallet, och stallägaren är inte engagerad utan ni får sköta er själva? Då måste väl du eller stallkompisen ha haft kontakt med den nya tjejen innan, och informerat om hur det fungerar i erat stall? Vet hon tex om att det inte finns någon hage till hennes häst?

nja...kontakt och kontakt....det kommer intresserade personer och kollar stallet ibland, fast det är ju inte alltid som vi är där då utan det tar stallägaren hand om....

jag vet inte om hon känner till hag situationen, jag vet bara att hon kommer kl 10 i morgon, antar att jag ska befinna mig i stallet då....?:confused:
jag vet att det är stallkompisen släkting, men hur deras kontakt är har jag ingen uppfattning om.

blir inte annat än upprörd....
stallkamraten ringer upp mig och har en taskig attityd(som vanligt), undrar när jag kommer...
nya hästens ägare och stallkamraten har bestämmt att jag ska ta mina hästar till annan hage för den nya hästen kan minsann inte stå ensam.
så jag får gå och kolla sommarhagen om den fortfarande är hel efter vilt som springer omkring på nätterna...pulsa i massa snö, jag skulle nog skynda mig också för att de skulle kunna släppa ihop sina häsar ....

jag släppte över mina hästar i gamla hagen och de släppte ihop sina hästar....så nu kommer den nya hästen stå ensam i allafall under 3 dgr i veckan för då tar stall"kamraten" med sin häst på sin praktik plats (går gymnasiet), och jag tänker inte släppa mina med den nya förrän den hästen känner sig hemma i vårt stall...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 647
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 697
Senast: Glimra
·
Träning Jag är nyfiken på om det finns andra som har hästar med väldigt omväxlande temperament? Jag har en ny häst sedan ca 4 månader tillbaka...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Fossing
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 812
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka