Hösilage analys

H

hästig

Jag fick precis tillbaks analysen på provet jag skickade in. Det var ganska torrt tyckte jag men analysen kom tillbaks med 57% TS. Låter lågt. Innan killen från maskinstationen plastade in det så sa han att gå tvärs över fältet och ta lite prover här och där. Det gjorde jag och skickade in en del.

Kanske hade det varit bättre och skickat in ett prov när man öppnat första balen senare i höst. För tänk om TS halten är fel för då blir ju värdena helt fel. Om jag tror att jag måste ge 15 kg så kanske det hade räckt med 12 kg.

I alla fall om 57% TS stämmer så hamnar värdena på

Råprotein 103 g/kg TS
Smältbart råprotein 65 g/kg TS
Energi 9.7 MJ/kg TS
CA 3.7 g/kg TS
P 2.9 g/kg TS
Mg 1.2 g/kg TS
K 20.1 g/kg TS

Hur låter de värdena till er som har erfarenhet av grovfoder och önskvärda värden? Vad har ni andra för värden?

Sv: Hösilage analys

Hade gärna bytt silage med dig. Det skulle passa mina hästar mkt bättre. Nu får dem alldeles för mkt protein, men jag kan inte ge dom mindre ensilage p g a att de behöver torrsubstansen.

Kvoten MJ/Smpr 6,7 tycker jag skulle varit bra till mina hästar för då är det lätt att justera till skillnad från mitt ensilage som har kvoten 10,3.

Kvoten Ca/P 1,3 är lite lågt, men det beror ju också på vad man ger för kraftfoder. Det kan ju lätt justera sig självt. Mitt ensilage har kvoten 3,5 så jag vill gärna ha ett kraftfoder med lägre kvot som t.ex havre samt mineraler som innehåller mkt fosfor.

Mitt silage har värdena (per kg foder):

TS 67 %
Mj 6,3
Smrp 65g
Ca 4,5g
P 1,3g
Mg 0,7g

Mina hästar kräver ungefär 70-75 resp. 90 Mj med en kvot på ca 6 resp. ca 7,5. Hade jag haft ditt silage hade jag knappt behövt ge nåt annat och dessutom sluppit både för mkt Mj och allt proteinöverskott. :D

Hoppas det passar din häst bra oxå! :)

Så är det inte för mycket protein då? Vad tor ni om det att man kanske skulle väntat och skickat in provet när man väl öppnat en bal för TS kan ju vara annorlunda när allt har blandat sig och blivit lika fuktigt i hela balen. Man kan ju själv väga lite och sen torka det för att se hur hög TS halt man har. Hur gör man då för att få bäst resultat?

Värdena du har skrivet upp är ju per kg TS alltså vad det innehåller per kg torrsubstans och inte per kg foder. Dessa värdena är det ju oavsett hur torrt/blött det är. När ni öppnar första balen så ta exakt 1 kg, bred ut det på en ugnsform och sätt det i ugnen på låg värme och låt det torka (tar några timmar), när du tycker det är helt torrt så tar du ut och väger det igen, för att kolla att det verkligen är helt torrt så sätter du in det ett tag igen och väger det sedan igen har du då samma vikt igen så är det helt torrt och du kan se slutresultatet. Om det skulle vara 57% så kommer det kilot du började med väga 570gr när du är klar.
Fram till dess så kan du ju räkna på en ungefärlig foderstat där du tex räknar på 60% av de värden du angav, sedan får du korrigera det när du gjort testet.

Det beror ju naturligtvis på vad för typ av häst man har och hur mycket den kräver..Överskott av protein via grovfodret skall ju inte vara nån fara. Jag hade uppskattat att ha det silaget till mina pållar iaf.. :d

Liknande trådar

Foder & Strö I år har vi två olika analyser från två företag på samma vallar (hösilage). På ena analysen diffar ju värdena litegrann men ändå inom...
Svar
19
· Visningar
1 256
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 561
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som...
2
Svar
33
· Visningar
5 062
Senast: Gavi
·
Foder & Strö I mina analyser på hösilage finns det två olika värden för MJ respektive smbpr. Vilket ska man räkna på i foderstaten? Såhär ser det ut...
Svar
4
· Visningar
900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar