Hoshäst Tips Tack!

Skogstroll

Trådstartare
Mitt sto var sjuk förra året och magrade,fick ödem osv.Hon fick även hosta.Allt foder byttes ut (hittade inget fel på det,men bytte ändå)Alla prover som kunde tas togs.Hittade aldrig något fel.Den enda gissningen var att hon hade ätit någon giftig växt som gjorde henne överkänslig mot allt möjligt,tex gammat gräs i hagen osv..Hon blev bra när snön lade sig i några veckor,och hon gick snabbt upp i vikt när gröngräset kom.Hon har aldrig hostat förut.Men nu har hon börjat hosta!:cry: Hon är fin i hull och pigg och glad för övrigt,men hon verkar reagera på att stå inne på natten,då hon hostar en del på morgonen.Jag blöter hennes hö,låter stalldörren stå öppen om det inte är frost.Men det ger sig inte helt.Hon blir dock bättre av detta.Jag hade en host häst förr,som jag gav malda brunalger som jag köpte på lösvikt på kvarnen här,men dom har inte det längre.Någon som har testat alg börjes rödalger? Jag har beställt det nu för att testa,men hur bra är det? Känns inte som att hon är särskilt "slemmig".Så varför slemlösande?
Jag gillar egentligen inte att ge vitlök,men har köpt det nu för att ge litegrann en kort period och testa det.Jag ger även äppelcidervinäger.Några andra bra tips?? Tacksam för svar!
 
Sv: Hoshäst Tips Tack!

Jag skulle tagit henne till en klinik och kollat halsen. Jag gjorde det på min häst som hostade väldigt lindrigt någon enstaka gång, kanske en-två ggr i veckan. Man kan sova lite bättre om natten om man vet hur halsen ser ut tycker jag.
I mitt fall fanns det absolut inget slem, så slemlösande medel skulle ju bevisligen inte ha någon verkan. Veterinären trodde att han antagligen bara var lite överkänslig mot damm men iom att luftvägarna såg så bra ut så stod han antagligen i en bra miljö. Jag skulle bara hålla koll på att stallet var så dammfritt som möjligt och ha honom ute så mycket som möjligt. Att blöta hö sa hon att det bara hjälpte i ett fåtal fall, hon rekommenderade hösilage och även att han skulle stå på torv. Ingen sopning och mockning när hästarna var inne var också ett tips.

Allt det här är ju sånt som står som tips i var och varenda tråd på bukefalos, så om du söker lite här under hästvård så kommer du garanterat hitta en massa trådar.
Men som sagt, kolla upp luftrören, kan ju vara nån infektion som kan avhjälpas. Gör du inte något åt det nu, i tid, så löper hästen risk för att utveckla kronisk bronkit och det verkar vara en rutten sjukdom!
 
Sv: Hoshäst Tips Tack!

Hon stod på skara i samband med sjukdomen i våras och då kollades även luftrör upp.Dom såg fina ut då.Veterinären trodde på dammöverkänslighet.jag sopar eller mockar alltid flera timmar innan dom går in.Dom står bara inne 8 timmar på natten,resten av dagen går dom ute på 7 ha.Ingen som vet något om algerna?
 
Sv: Hoshäst Tips Tack!

Måste bara förtydliga att jag undrar för egen skull. Men algerna ska väl vara slemlösande? Om du tror att hon inte har något slem, varför behövs då slemlösande?
Stod hon på halm? Det hostar min häst av direkt nämligen, torv och spån går bra.
 
Sv: Hoshäst Tips Tack!

På vilket sätt är bovete bra?

Jag har möjlighet till lösdrift,men det är ingen annan häst som står ute på natten förutom hingstarna (finns två lösdrifter).Och jag vill inte att hon ska stå ensam på natten.Hon står på halm av såpass bra kvalité att folk köper den att fodra med.Däremot spreds det för ett tag sedan halm av sådär kvalitet i lösdriften.(fjolårs som luktade unket:()Hästarna har stått därinne en hel del på dagarna nu när det regnat mycket,och då blev hon sämre.Hostan känns torr och ihålig.Min gamla valack som är borta sen i våras hade också hosta pga dammkänslighet och han blev mycket bättre av brunalger,därför beställde jag alger från algbörje,det var typ dom enda algerna jag hittade som verkade fungera på host hästar.Hittade ett avkok som jag ska testa också,med timjan,anis och lakridsrot.
 
Sv: Hoshäst Tips Tack!

Rapportera gärna hur det gått med algerna sen. Min häst har ju som sagt inget slem alls, men om det av någon anledning funkar med alger så vill jag gärna höra :)
Jag skulle absolut prova med torv, det är väldigt fin halm som jag har provat också, och då blir hostan verkligen värre. Vet egentligen inte vad det är i halmet som han reagerar mot, men nog dammar halm generellt mer än torv, eller iaf är dammet i mindre partiklar.
 
Sv: Hoshäst Tips Tack!

Frågan är om det räcker att byta bara i hennes box? Jag gillar verkligen inte torv för övrigt.Det blir så kladdigt när man har bädd..:( Hon har dessutom en box på 24 kvadrat,så det blir mycket torv.Sen har hon ju som sagt aldrig reagerat på halm förr..Jag ska testa algerna och rapportera!
 
Sv: Hoshäst Tips Tack!

Bovete (invärtes)
Kan hjälpa mot: allergiska reaktioner, hosta, eksem

Bovete är inte ett sädesslag.

Innehåller ämnen som ökar venernas uppsugningsförmåga och minskar därmed reaktionerna från allergiska inflammationer.

Används mot svullna och tilläppta andningsvägar, eksem och ökar mjölkproduktionen
 
Sv: Hoshäst Tips Tack!

hade en host häst förut och det fick vi så gott som bort genom att vi utfodrade med alger! en matsked alger, kokande vatten och slemmet ner i en hink och utfodra! Det han hade i halsen eller vad man ska säga försvan och vi stälde även en hink med eterisk olja för att rena upp slemhinnorna (: alger finns att köpa hos algbörjes
 
Sv: Hoshäst Tips Tack!

Varför har du inte hästen på lösdrift? Det är ju att be om problem att stalla in en dammkänslig häst...

Om du tror på alger- släpp ut hästen tills du fått hem dem åtminstone. En häst ska inte behöva hosta alls.

Även fast jag låter kanske gring- så menar jag väl! "fredsduve smily"
 
Sv: Hoshäst Tips Tack!

lösdrift är en perfekt lösning som vi också hade! lösdrift bra löshö och alger (:
 
Sv: Hoshäst Tips Tack!

Problemet är ju att hästen då får gå ensam på natten i lösdriften.Har nu börjat med alger från algbörjes och hon är mycket bättre! Hostade kanske hälften så mycket efter en vecka.Sen började jag med att koka i timjan,anis och honung i algerna och vips så var hostan helt borta! Blandar även i lite vitlök samt äppelcidervinäger i geggan och blandar alltihop med betfor! När jag bara gav algerna med betforen så var hon tveksam,hon åt upp det tillslut under natten,men på morgonen var det svårt att få i henne dom.När jag började ha i timjan och anis så slukar hon det direkt! Ska köra slut på dom 2 kg alger jag köpte (carrageen,rödalger) och sen köpa deras brunalger istället.Och fortsätta med timjan och anis!
PS.F.r.o.m 1 december kommer en häst som ska gå på lösdrift så då åker dom ut i 7 ha hagen med maskinhall som lösdrift på ca 100 kvadrat.Stort och lyxigt för två hästar,och dom får sällskap av resten av flocken på dagarna!
 
Senast ändrad:
Sv: Hoshäst Tips Tack!

Du vet väl att vitlök orsakar anemi hos häst?!
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp