Sv: Horseware flugtäcken ?
*kl*
Hur väljer man storlek på Sweet Itch? Mest halsen jag oroar mig för, att den blir för liten? Hästen har 140 i Rhino Wug (perfekt) och Rambo California (lite stort i halslinningen) men kan absolut inte ha M i den lösa Californiahalsen. L är okej men inte stor sas. Vad tror ni?
Det blev ett Sweetitch i strl 140 (6,3") och det var helt rätt storlek.
Utförlig passformsbeskrivning:

(testat en em 14-19 under uppsikt, normalt insektstryck)
Halsen var ok rymlig (kan inte vara mindre men sitter inte tajt någonstans), täcket var liite stort i halslinningen precis som jag förutsett men det var längre öer rumpan än väntat. Halsen var lång och min häst är för tjockskallig för att få i öronen i hålen

Hålen satt ju jättetätt. Jag vek ned hålbiten på halsen och knäppte inte sista resårspännet högst upp i halsen och det blev kanon. Halsen visade inte en tillstymmelse till att åka ner! Täcket gled åt höger på hästen, ska testa att inte trä i öglan på svanslappen för svansen nästa gång o se vad som händer, han är rätt bra på att vifta och den hamnade långt ned iom att täcket var långt bakåt (ca 10-15 cm extra lite snabbt gissat). Resterande HW-täcken glider inte det minsta snett. Maggjordarna passade bra på innersta och blev inte för stora, nästa lite tajt på ena i vissa lägen (men iom sparkar efter flugor så tar jag hellre det tänker jag?).
Luvan som medföljde i strl cob var precis lagom. Precis i smalaste laget över ögonens bredd (min häst är connemara med därtill bred panna

), kanske för smal vid mer användning. Lagom runt käken. Tror dock hästen gillade luva (eller åtm luva och täcke i kombination) för han stod still med huvudet rakt fram o vilade, normalt står de med huvudena mellan varandras bakben i svansen trots bra flyweils.
Hästen blev lugn och nöjd, från flygfäna på kroppen. Mellan fram o bakben kommer de ju fortf men inte magplattan täckte endel.
Yttepytte varm under spännet i bogen (där han alltid är varm/svettig om någon gång eftersom det ligger emot hela tiden) men annars kände jag ingen skillnad under täcket som utan täcke. Han är mörkgrå på kroppen och de stod till största delen i solen, iaf under den senare delen av em. ca 25 grader och varmt men uthärdligt.
Min toklånga beskrivning. Idag regnade det

Får se om det används mer eller om de värsta veckorna är över. Vi hade 10 grader här om natten (natten innan testdagen om jag inte minns fel)