Horseware flugtäcken ?

Sv: Horseware flugtäcken ?

Nu vet jag inte hur det är med amigos i tyg. Men nättäcken biter de igenom ja. Medan t ex Boetts eksemtäcke rår de inte att bita igenom.

Amigos täcken är i nät.
Rambo är tjockare, tex Rambo Sweetitch Hoody är i tyg och de hjälper riktigt bra! Man kommer ju inte ifrån allt men de hjälper, hästarna blir lugnare.

Nu vet jag inte hur det är med amigos i tyg. Men nättäcken biter de igenom ja. Medan t ex Boetts eksemtäcke rår de inte att bita igenom.

Hur varmt blir det under exemtäcken? Ja flugtäcken överhuvudtaget? Vet en gång la jag på ett flugtäcke på min ena häst men eftersom bromsarna bett igenom blev hon stressad och började springa vilket resulterade i en mycket svettig häst som fick komma in i stallet och bli svampad i stället. Den gången gick de i hagen utan ligghall men den hagen används numera bara vår och höst

Om de springer en massa blir det ju varmt. Men vanligt gå i hagen och vanligt bus - inte varmt. Iaf om du har ljust tyg. L med eksemtäcke är oftast svalare 'för handen' än vad shettisen (rödskäck, mkt vitt) är.

*kl*

Hur väljer man storlek på Sweet Itch? Mest halsen jag oroar mig för, att den blir för liten? Hästen har 140 i Rhino Wug (perfekt) och Rambo California (lite stort i halslinningen) men kan absolut inte ha M i den lösa Californiahalsen. L är okej men inte stor sas. Vad tror ni?

Jag vill tipsa om Shires flugtäcke! Jag har det och ett Amigo till min häst (han är 170 och har väldigt lång hals). Amigotäcket är toppen men superkort i halsen och Shirestäcket har jättelång hals så det är kanon :) jag varierar mellan de båda dock för han får skav av att ha på sig Shirestäcket så mycket som dygnet runt, flera dagar i rad. Men han har väldigt tunn päls.

sommarbeteshstarna-002_92244691.jpg

kl

Det här Sweetiitch låter ju som många gillar. Men kan man verkligen ta samma storlek och halsen räcker för hästen att beta? Blir det mkt blött/torkar lätt vid regn?

KL
Jag vill rekommendera SVEA Flugtäcke Sverigetäcket. Billigt och fantastiskt bra!
Kolla in deras hemsida för bild!

Jag valde efter bukeråd och omsorgsfull marknadsundersökning ett HW Rambo sweetitch + tillhörande huva.
Förutom täcket kompletterar jag med switch och den "nya" svarta jätteflaskan med insektsspray.
Hästen var innan detta hysteriskt känslig mot insekter men iom täcke och gift så är han hur cool som helst.
Han går på bete och har hittills inte fått skav, vilket jag ser som smått fantastiskt.

Hästen är 135 lång men pga bogbredd måste han ha 140, 130 blir inte bra.

Alltså snacka om snabb leverans! Beställde det sent sent i onsdags kväll och fick precis sms om att jag kunde hämta ut det på vår mack nu. Återkommer med bild :)

*kl*

Hur väljer man storlek på Sweet Itch? Mest halsen jag oroar mig för, att den blir för liten? Hästen har 140 i Rhino Wug (perfekt) och Rambo California (lite stort i halslinningen) men kan absolut inte ha M i den lösa Californiahalsen. L är okej men inte stor sas. Vad tror ni?

Det blev ett Sweetitch i strl 140 (6,3") och det var helt rätt storlek.

Utförlig passformsbeskrivning: :angel: (testat en em 14-19 under uppsikt, normalt insektstryck)
Halsen var ok rymlig (kan inte vara mindre men sitter inte tajt någonstans), täcket var liite stort i halslinningen precis som jag förutsett men det var längre öer rumpan än väntat. Halsen var lång och min häst är för tjockskallig för att få i öronen i hålen :D Hålen satt ju jättetätt. Jag vek ned hålbiten på halsen och knäppte inte sista resårspännet högst upp i halsen och det blev kanon. Halsen visade inte en tillstymmelse till att åka ner! Täcket gled åt höger på hästen, ska testa att inte trä i öglan på svanslappen för svansen nästa gång o se vad som händer, han är rätt bra på att vifta och den hamnade långt ned iom att täcket var långt bakåt (ca 10-15 cm extra lite snabbt gissat). Resterande HW-täcken glider inte det minsta snett. Maggjordarna passade bra på innersta och blev inte för stora, nästa lite tajt på ena i vissa lägen (men iom sparkar efter flugor så tar jag hellre det tänker jag?).

Luvan som medföljde i strl cob var precis lagom. Precis i smalaste laget över ögonens bredd (min häst är connemara med därtill bred panna ;)), kanske för smal vid mer användning. Lagom runt käken. Tror dock hästen gillade luva (eller åtm luva och täcke i kombination) för han stod still med huvudet rakt fram o vilade, normalt står de med huvudena mellan varandras bakben i svansen trots bra flyweils.

Hästen blev lugn och nöjd, från flygfäna på kroppen. Mellan fram o bakben kommer de ju fortf men inte magplattan täckte endel.

Yttepytte varm under spännet i bogen (där han alltid är varm/svettig om någon gång eftersom det ligger emot hela tiden) men annars kände jag ingen skillnad under täcket som utan täcke. Han är mörkgrå på kroppen och de stod till största delen i solen, iaf under den senare delen av em. ca 25 grader och varmt men uthärdligt.

Min toklånga beskrivning. Idag regnade det :love: Får se om det används mer eller om de värsta veckorna är över. Vi hade 10 grader här om natten (natten innan testdagen om jag inte minns fel) :banana:

jag föredrar Bucas framför HW när det kommer till flugtäcken. Min häst hade sitt första i 6 år och sedan när det gick sönder köpte jag ett HW Rambo. Gud vad missnöjd jag blev:mad: Stelt och hårt och på tok för tjockt för att andas på ett bra sätt. Under de varma dagarna blev min häst helt svettig under. Dessutom tycker jag att deras halsar är på tok för små och lämnar för mycket glipor. Nej nu har hästen ett Bucas Buzz off igen, med magplatta och det funkar precis som ett flugtäcke ska fungera:)

Ingen aning om vad modellen hette faktiskt:D Däremot har alla andra i stallet också bytt till Bucas efter flertalet avverkade både HW Amigo och Rambo-flugtäcken som de var missnöjda med. Just att de blir för täta och varma och att passformen inte varit helt optimal.

Liknande trådar

Utrustning Tidigt ute, jag vet! ;) I en av mina hagar som ligger ner mot sjön har et en tendens att bli extremt mycket blinningar och bromsar...
Svar
7
· Visningar
1 266
Senast: Egonson_
·
Utrustning Är på jakt efter ett flugtäcke till min swb-valack och har starka funderingar på bucas flugtäcke (inte zebra- varianten) Jag tvekar...
Svar
0
· Visningar
922
Senast: ifuh
·
Utrustning Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid...
Svar
12
· Visningar
2 088
Senast: mooi
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 789
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka