M
MicroMonster
Måste höra om det är någon här vars häst har blivit behandlad för hornpelare. Mycket lång historia, hästen, som är 20 år, var plötsligt en dag blockhalt på hö fram, distr. vet. kommer dit och säger att det möjligen kan vara tåsträckaren (?) som skadats, ordinerar boxvila och att åka in till klinik om det inte gav med sig. Dagen efter tar vi honom till klinik där de gissar först på fång, sedan hovböld. Han får stå kvar. Efter att ha grävt i hoven säger behandlande hovslagare att det är hornpelare och överlämnar hästen med gipsbandage som skulle bytas varannan dag och boxvila i fyra veckor. Jippi. Hästen är knäpp om han inte får gå ut med de andra. Hade voltspår i boxen och en dyblöt häst varje dag pga att han flängde runt därinne när han inte fick gå ut. Kunde inte släppa ut honom eftersom sulan var verkad till kötthoven, därav gipsbandaget. Efter fyra veckor, när sulan läkt igen någorlunda, blev han skodd med sula och drevning och fick gå ut. Efter några dagar börjar vi sätta igång honom försiktigt eftersom han inte visar någon hälta längre. Hurra.
Ca 6 veckor efter det är han plötsligt halt igen, inte blockhalt men riktigt ofräsh. Får vila några dagar och hältan blir något bättre men inte bra. Han är fortfarande inte helt fräsch. Vår hovslagare kliar sig i huvudet och säger att hon inte kan se tillstymmelse till hornpelare i hoven, det ända hon kan se är att han är något hård på hö fram insida hovbrosk. Hästen markerar mest vid vändning åt vänster just nu och inte så mycket på rakt spår.
Har fått tid på kliniken igen i början av juni, efter att ha jagat behandlande hovslagare där.
Om det är hornpelare, brukar det behandlas med att de bara tar bort det värsta trycket och sedan håller tummarna för att det inte växer tillbaka (hornpelare växer från kronranden och nedåt), eller brukar de (som vår hovslagare sa) bränna bort anlagen till det uppe vid kronranden?
Jag vet inte vad jag ska göra och tro, står med en halt häst som verkligen inte kan stå i boxvila. Är det någon som har erfarenhet av hornpelare här?
Ca 6 veckor efter det är han plötsligt halt igen, inte blockhalt men riktigt ofräsh. Får vila några dagar och hältan blir något bättre men inte bra. Han är fortfarande inte helt fräsch. Vår hovslagare kliar sig i huvudet och säger att hon inte kan se tillstymmelse till hornpelare i hoven, det ända hon kan se är att han är något hård på hö fram insida hovbrosk. Hästen markerar mest vid vändning åt vänster just nu och inte så mycket på rakt spår.
Har fått tid på kliniken igen i början av juni, efter att ha jagat behandlande hovslagare där.
Om det är hornpelare, brukar det behandlas med att de bara tar bort det värsta trycket och sedan håller tummarna för att det inte växer tillbaka (hornpelare växer från kronranden och nedåt), eller brukar de (som vår hovslagare sa) bränna bort anlagen till det uppe vid kronranden?
Jag vet inte vad jag ska göra och tro, står med en halt häst som verkligen inte kan stå i boxvila. Är det någon som har erfarenhet av hornpelare här?