Hornklyfta

Desmiliza

Trådstartare
Om hästen ej ömmar, går det att rida på med hornklyfta? Tänker det kan ta lång tid att läka ner.. Eller e det vila som gäller? Hovslagaren imorgon. Typisk årstid med torra hagar, skulle behövas massa regn!

Kolla med hovis, men så länge den inte är stor eller hovis tycker det påverkar hovens hållbarhet för mycket skulle jag spontant ha gissat att det borde gå? (Observera att jag inte är kunnig i ämnet och likväl kan ha fel)

Nu har hovis varit här och det var bara en liten flisa. Gott om spruckna hovar såhär års hörde jag.
Då var det som jag misstänkte. Jag visste ju inte riktigt hur stor den var heller.
Jag får samma problem om jag inte smörjer med min favoritsort på hovolja/lotion så fort de börjar se torra ut. Framförallt så börjar jag på våren, så fort leran "börjar torka på hovarna" eftersom min känsla är att den torkade leran suger ut fukt.
Det är väl säkert inte så enkelt, men som jag gör har fungerat mycket bra på min häst.

MEN allra viktigast är en bra foderstat, hovslagare och lagom skointervall för den långsiktiga hovkvalitén anser jag.

Jag har gjort egna lerbad som hon fått stått i och haft på hovfett men tyvärr så måste jag hålla efter med verkning under sommaren med lite oftare intervaller.

Jag har gjort egna lerbad som hon fått stått i och haft på hovfett men tyvärr så måste jag hålla efter med verkning under sommaren med lite oftare intervaller.
Men vad ska lera göra för nytta?
Finns ju en del forskning på att det skillnader i väder (eller vad hästen har fötterna i) är en av de saker som bidrar till uttorkning. Just i och ur lerbad känns som något som kan bidra.

Citerar artikel skriven av:
Weather conditions can cause damage to the hoof. During dry weather, or with frequent changes from wet to dry, horses are prone to having dry, brittle feet that easily develop hoof cracks
http://www.extension.umn.edu/agriculture/horse/care/hoof-care/

Det står ganska mycket mer om hovvård där som kanske är värt att läsa också-

Lera är ju bra så länge som de står i den blöta leran. Men när de sedan går på torrt underlag och leran som sitter kvar på hoven torkar, så får du precis motsats effekt. Torr lera kommer att suga åt sig fukt från hoven.
Hovfett stänger inte bara in fukten i hoven, den stänger även ute fukten utanför.

Nu uttryckte jag mej klantigt kanske, då hon ej klarar av att ha hela hoven i vattenbalja än häller jag ut mängder på marken (blir lite geggigt men ej lera som fastnar på hoven och torkar ;-))
Hon tycker det e skönt och hoven får i sej lite vatten iaf, kan ju knappast vara livsfarligt. Och så på med lite matolja/hovfett.
Har hjälpt iaf.

Har även lagt in en extra verkning mellan då hon endast sliter yttersidan av hoven och behöver trimmas oftare. Dock svårt då hästen ej e min så jag försöker bara hjälpa där jag kan påverka.

Jag tror ändå inte leran är bra. Det varvar ju då mellan blött och torrt i alla fall?
Jag anser att fett i form av t.ex. hovolja är bättre än vatten.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
555
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar