hormonspiral (mirena)

Hyacinth

Trådstartare
Jag måste byta mina p-stavar då de sjunger på sista versen.
Min BM rekommenderar hormonspiral istället.
Jag är livrädd, och en googling gjorde inte saken bättre.
Nu ligger det i människans natur att hojta högst när hon är missnöjd, så:

Positiva erfarenheter någon?

Den åker in på måndag, och jag funderar fortfarande på att ta stavarna igen.
Målet med hormonspiralen är

• inga barn
  • mindre blödningar
  • mindre hormoner (7 mikrobikroenheter ist för 50)
  • mindre nedstämdhet
  • bättre sexlust

Jag får inte äta östrogen, och är för slarvig för att äta minipiller.

Sv: hormonspiral (mirena)

Du har läst om ont vid insättande antar jag? Eller står något annat?

Jag tyckte inte insättandet gjorde ont, inte alls! Men BM sa att det sällan gör det när man var så avslappnad som jag var. Hon fick ändå sätta in den tre gånger eftersom den slank ut igen (något hon aldrig varit med om innan).

Däremot har jag märkt minskad sexlust.

Jag har Mirena och haft den i 4 år. Är inte helt nöjd faktiskt.

- inga barn
Maken är knipsad så den kan jag inte svara på
- mindre blödningar
Ja, men jag tycker att de håller i sig längre, eller det är väl mest brunt vilket gör att man behöver ha minst trosskydd i allafall. Emellanåt i upp till två veckor. Det tar ett tag innan det stabiliserar sig säger de men jag har fortfarande så efter 4 år.
- mindre hormoner (7 mikrobikroenheter ist för 50)
Då jag för många år sedan blev "knäpp" av p-piller och varit utan i många år så kan jag väl inte säga så mycket om det mer än att jag har varit mindre "knäpp" med spiralen.
- mindre nedstämdhet
Personligen så går jag väldigt upp och ner mest hela tiden. Kan inte säga att jag mått bättre av sprialen.
- bättre sexlust
Nej, inte för mig.

Sprialen åker ut om ett år. Kommer inte att sätta in en ny. Vette sjutton vad jag ska ta mig till faktiskt.

Coop

Ysh kniper ihop låren när jag bara tänker på att stoppa in nåt sånt där... ;)
(Men känner många som trivs utmärkt med sina!)

P stav är ju det jag funderar på men läst om mkt oregelbundna blödningar... Jag vill inte blöda alls tack ;)

Följer tråden m intresse!

(obs känner ts så jag får vara negativ ;) )

Jag får tillägga att jag i princip inte märker av någon mens (kanske brunt på pappret någon gång, men inte så det behövs trosskydd).

Nedstämdhet har jag varken med eller utan så där får jag väl säga att det inte är någon skillnad. Förutom sexlusten så tycker jag det är toppen och kommer sätta in en ny när denna tar slut!

inga barn
nope inte på ett år i alla fall!

mindre blödningar
Jag har inga blödningar efter ca 3-4 månader av småblödningar när jag just satt in den kan jag helt ärligt säga att jag inte minns när jag hade mens senast. Någon gång före sommaren tror jag.

mindre hormoner (7 mikrobikroenheter ist för 50)

mindre nedstämdhet
Jag är som vanligt.

bättre sexlust
Varken eller samma som utan eller med p-piller.

P stav är ju det jag funderar på men läst om mkt oregelbundna blödningar... Jag vill inte blöda alls tack ;)

Har p-stav. Har inte haft en blödning på ett år nu. Första tiden hade jag blödning varannan vecka, varade i ungefär en och en halv månad. Då tänkte jag nästan ge upp :crazy: men jag höll ut. Första året hade jag fyra blödningar (utöver det där första), knapp mensvärk och mycket mindre än vanligt.
Och nu som sagt inget alls på ett år!

Jag skall inte heller äta östrogen och satte därför in en Mirena. Jag är nöjd, absolut!

Ammar dock fortfarande, så riktigt hur jag mår "normalt" (dvs utan amningshormoner) kan jag ännu inte säga.

Jag hade småblödningar länge i början dock, i nästan 3 månader. Det räckte med trosskydd, men var lite irriterande eftersom det var så långvarigt. Sedan dess har jag inte haft tillstymmelse till blödning, men så delammar jag fortfarande också. Även om det inte är mycket längre, så är jag osäker på om mensen hade kommit igång utan spiralen eller inte.

I övrigt är jag precis som vanligt, och kände bara av lite svag mensvärk första dagen efter insättningen, inget annat :)

Sant:D

Min bm sade att 90% kan bli nästan blödningsfria, men jag kvalar in bland resten. Biverkningarnas drottning.

Jag hade spiral, hormonspiral.

Jag hade ingen mens alls, inte ens direkt efter att den sattes in.(Med p-piller och p-stav så blödde jag mängder och långa blödningar..) Var jämn i humör och hade samma sexlust som innan hormonpreparat.

Om du kanske har problem med blödningar, eftersom du skriver mindre blödningar, så borde du nog inte ha en kopparspiral. Det sa iaf min BM till mig, för att den kan ge rejäl mensvärk och ökade blödningar.

Jag minns inte vad min hormonspiral heter men namnet ser bekant ut. Har haft min i 3 år nu och har varit helt blödningsfri sedan insättningen.

Jag mådde inte alls bra på p-piller, fick ett hemskt humör och minskad lust, med spiralen har jag varit mig själv hela tiden på båda punkter och inget foster har börjat växa i mig. ;)

Jag kommer skutta till BM för att byta spiral om två år, kan inte tänka mig något annat!

Kopparspiral ger oftast mer blödningar= Stockholms blodbad.....

Eyz: Härligt! Precis vad jag behöver höra för att våga testa:)

Senaste läskiga storyn från man i bekantskapskresten: trådarna kan kännas vid sex. Kan man bara klippa dem kortare då?

Kopparspiral ger oftast mer blödningar= Stockholms blodbad.....

Eyz: Härligt! Precis vad jag behöver höra för att våga testa:)

Senaste läskiga storyn från man i bekantskapskresten: trådarna kan kännas vid sex. Kan man bara klippa dem kortare då?

Har haft hormonspiral innan barnen och det gjorde extremt ont att sätta in den då men den funkade perfekt, inga biverkningar vad jag märkte. Efter barnen tyckte de att jag skulle testa kopparspiral och ge det minst 6 månader för att blödningarna kan rätta till sig. Jag stod ut mer än det innan jag gav upp. Det var verkligen Stockholms blodbad. Fick ha både tampong och binda och kunde behöva byta efter en timme och då var allt klafsigt med blod. Nätternas var skitjobbiga med handdukar i sängen, blödde genom nattbindor och hoppades jag skulle vakna för att byta. ALDRIG mer. Satte i hormonspiral och funkar perfekt igen. Väldigt lindriga blödningar, endast trosskydd behövs. Endast första spiralinsättningen gjorde ont, antagligen pga att jag inte fått barn.

• inga barn
    Nej inga barn blir det :) (Hoppas jag)
  • mindre blödningar
    Nja, satte in min i Juli ochkroppen har inte ställt in sig så har haft 2 dagars mens till 4 veckors mens:/ Men ingen mensvärk (Låg sängliggande med citodon innan)
  • mindre hormoner (7 mikrobikroenheter ist för 50)
    Jag får inte ha hormoner pga hjärtfel och detta funkar. Surade till första månaden men har vant mig nu.
  • mindre nedstämdhet
    Inget jag märkt av
  • bättre sexlust
    Nja, som innan (Har 2 små barn)

Jag ställde in mig på att det skulle göra skitont. Visst gjorde det ont, men det gick över snabbt. Mensvärk i ca 1 vecka efter. Dock kan jag känna den vid samlag (tror jag).

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Här kommer en tråd jag ALDRIG trodde jag skulle skriva! :angel: Som jag skrev på seniorforumet (men där går det ju så fort) så har...
Svar
9
· Visningar
1 262
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama