Hormonpåverkad tik

domesticus

Trådstartare
Finns det något man kan ge en tik för att hon (mentalt) ska stanna i någon slags "löp-mode"? Min tioåriga tik har nämligen alltid påverkats relativt mycket av sina hormoner, men det har blivit värre och värre med åldern. Hon har fått svårare att umgås med andra hundar, tikar och kastrerade hanar går inte alls. Även hundmöten med dessa två sistnämnda kategorier har blivit jobbigare. När hon är i sina värsta perioder kan hon omrikta om man tar i henne när hon har låst sig på en annan hund och jag är lite nervös över när min lilla dotter börjar gå...

Ett par månader efter varje löp blir hon extremt skendräktig, vilket är jobbigt för både henne och oss människor. Efter skendräktigheten fäller hon ur precis all ull plus en del av täckhåren. Någon månad efter det, dvs ca en månad innan nästa löp blir hon stressad och ännu mer bitchig mot andra hundar (läs ovan om "värsta perioder"). Hon behöver bara känna lukten av en annan tik för att spänna sig något helt otroligt.

Men, när hon väl börja löpa blir hon ängeln själv! Hundmöten går 9 av 10 gånger helt smärtfritt, oavsett kön på mötande hund och hon är lugn, tillfreds och "sig själv".

Finns det något man kan ge för att hon ska stanna i detta sistnämnda tillstånd (gärna minus själva blodet och den delen av löpet)? Kastration borde väl innebära att sannolikheten att det blir i något av de andra stadierna? Hon börjar ju bli till åren och jag vill gärna att hon ska få några fina sista år, utan onödig stress orsakad av hormoner.

Sv: Hormonpåverkad tik

Kastrering är ju en sak, men annars går det att prova hallonblad som ska hjälpa mot skendräktighet. Har inte provat själv.

Just skendräktigheten är inte det jobbigaste, utan mest den där månaden innan löp då hon blir stress- och bitchmadammen nr 1 :crazy: Men, skendräktigheten är såklart också en faktor som skulle vara skön att kunna dämpa något. Vi har provat Galastop ett par gånger, men det tog bara bort mjölken. Så, tack för tipset!

Det skulle vara så skönt för oss alla om hon kunde vara såsom då hon löper, dvs inte kvarterets gapapa som är ute efter majoriteten av de andra hundarna (utom pojkhundar med kulorna kvar då...)!

Justja, en sak till appropå ditt svar. Har du någon erfarenhet om vilken effekt kastrering har? Dvs vad gäller denna, i stor utsträckning hormonpåverkade, bitchighet? Det skulle ju nämligen vara trist om hon kastreras och "fastnar i det tråkiga stadiet"...

Har cirkus här hemma med ena ungtiken, hon har de superjobbigt och misstänker att de är hennes första löp på gång (16 månader) en av våra andra tikar började i måndags.

Kastrera en tik är väl bara positivt? Så har jag uppfattat det. Man minskar risken för juvertumörer, livmodersjukdomar. Men en 10 årig hund kanske narkosen tar hårt?

Jodå, har kastrerat en tik och det var den tik jag hade som blev sjuk av sin skendräktighet. Att hon blev trött och sov sig igenom "dräktighetsperioden" kunde jag ta, men sen fick hon alltid massor med mjölk och på det mjölkstickning och hög feber varje gång.

Hon blev kastrat som 5,5 åring och levde resten av sitt liv som en glad hund utan sina trötta eller sjuka perioder. Nu var ju hon en väldigt lugn och sansad tik och väldigt snäll, så jag kan inte säga att hon blev lugnare på den fronten för då hade hon blivit mesig;)

Men man kan säga att en tik brukar bli som när den är som minst hormonpåverkad efter kastrering - alltså som mitt mellan löp.

Risken för juvertumörer minskar inte alls på en så gammal tik - då måste kastreringen göras på en väldigt ung hund. Däremot kan den ju av uppenbara skäl inte få livmoderinflammation om den tas bort :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
447
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 005
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 537
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en...
Svar
8
· Visningar
1 685
Senast: Heddiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka