Hormondämpande tillskott? - måste vara hyfsat smakligt

Alexandra_W

Trådstartare
Kärleken svallar i hagen, och jag är sådär road. Ponnyvalacken vet inte var han ska ta vägen och hummar, brummar och klättrar (han når inte ens i närheten av att betäcka, då hade jag särat redan), och stoet skvätter och backar på honom, skvätter och backar på honom om igen..

De är ganska nya tillsammans så jag har, iom att valacken inte når upp, att se om det ger sig eller fortsätter. Fortsätter det får jag sära på dem vid brunst, jag tycker inte om skaderisken rent allmänt när han klättrar (eller för all del när hon backar på honom).

Men tänkte att prova med nån slags dämpande tillskott är ju inte fel. Stoet blir inte grinigt eller liknande av sina brunster, och valacken kan sköta sig i det vardagliga, ledas ihop med stoet osv - så ingen av dem har ju egentligen "problem" av hormonsvallet - då kanske det inte hjälper med tillskott? Min tanke är/var om man kan få lite dämpning på det hela. Om inte annat vore det fint om stoskrället inte kom in med helt nedsölad bakdel varenda dag under brunsten.

Men vilka tillskott finns och är smakliga? Vet att munkpeppar finns, men har förstått att det smakar ganska "illa" ensamt? Vad finns det mer?
 
Jag gav vanlig torkad munkpeppar, det var inte jättepoppis, man fick fasa in det.
Jag har hört att det finns något som heter stroppy mare som ska vara mer smakligt.
Jag tror man bör ge båda.
Jag har haft mycket god effekt på romantiska valacker som flirtar (tom fått betäcka) och är kära, stona är ju inte dåliga på att flirta de heller.. Men det funkade superbra :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp