Hoppsits ( Skänklar )

C

Charmelione

Jag har ett problem med sitsen / skänklarna när jag hoppar , eller problem och problem men iallafall så brukar mina skänklar åka bakåt en aning för mycket , ngt tips på hur man kan " träna " bort detta ?

Hörde och någon som pratade om att man kunde " sätta fast " stigläderna runt sadelgjorde så att dom ligger still, någon som har provat ? Funkar det ?

Kom gärna med andra tips också :D

Sv: Hoppsits ( Skänklar )

Jag har ett problem med sitsen / skänklarna när jag hoppar , eller problem och problem men iallafall så brukar mina skänklar åka bakåt en aning för mycket , ngt tips på hur man kan " träna " bort detta ?

Hörde och någon som pratade om att man kunde " sätta fast " stigläderna runt sadelgjorde så att dom ligger still, någon som har provat ? Funkar det ?

träna benen:) styrketräna, promenera, uppförsbackar/trappor osv:)

Haha, det hade jag inte ens tänkt på :idea:

Jag har samma problem ibland, min häst hoppar så mycket med ryggen att h*n skjuter mig ur balans. Jag brukar fästa balsnören (inte för korta, ca 30-40cm ungefär) på stigbyglarna och vidare fast i sadelgjorden.

Funkar alldeles utmärkt!! Lite läskigt först innan man har vant sig men det är superbra! Kan varmt rekommendera det!!

Senast ändrad av en moderator:

Okej va bra , då ska jag absolut prova det nästa gång
jag hoppar :)

Skaffa en sadel som har så lite stöd att man ramlar av om man inte har skänkeln där den ska vara. Drastiskt, men oj så effektivt :D

Jag har samma problem ibland, min häst hoppar så mycket med ryggen att h*n skjuter mig ur balans. Jag brukar fästa balsnören (inte för korta, ca 30-40cm ungefär) på stigbyglarna och vidare fast i sadelgjorden.

Funkar alldeles utmärkt!! Lite läskigt först innan man har vant sig men det är superbra! Kan varmt rekommendera det!!

Får man ha stigbyglarna "fast" när man tävlar också?

Nej det får man inte ha. Bara hemma på träning.

Träna balansen och kroppskontroll!
Det är inte så proffsigt att få korrekt sits med hjälp av balsnören :smirk:
Tänk i varje språng var du har underskänklarna, de ska vara kvar i samma position vid sadelgjorden innan, över, efter hindret. Om man är medveten om sitsproblemet, träna på att sluta om med underskänklarna i den positionen utan att trycka mot hästens mage, och hålla ned hälarna vilket ger "tyngd" och stabilitet. Det är lite lättare med korta stigläder tycker jag, om man har för långa är det lätt att vara "ute o flaxa". Men det är nog en smaksak.
Öva, öva, öva... så blir det naturligt till slut och du får omedvetet en bra sits.

Haha, så gjorde min tränare med mej. Satte fast stygbyglarna alltså. S***n vad det gjorde ont när man tappade stygbyglarna i språnget och slog i framvalvet. Kan säga att sen höll man skänkeln framme! ;)

den enda nackdelen med balsnören är att det tränar inte musklerna i benen (det måste träna om man inte vill att skänklen ska glida bak), och då när man ska ut på tävling och inte använder sina snören så glider skänklen bak som innan :( (om inte värre).
jag håller nog med morottotte:) . Annars kan du hela tiden tänka på att ha skänklarna överdrivet mycket framåt när du hoppar. typ pressa dom framåt även om det känns jätte konstigt och fel. såsmåningom blir det nog bättre ;) .
lycka till!!:D

Kläm inte med knäna när du hoppar, utan all din tyngd ska vara i stigbyglarna.
Det är när man klämer med knäna som fötterna far bakåt.

Nu var det ett tag sedan jag skrev inlägget, och jag har övat och övat och övat :D faktiskt utan balsnören och andra hjälpmedel och jag har faktiskt lyckats att träna bort det nästa helt ! :p

Hej!

Jag skulle säga träna dina vad och benmuskler. Upp och ner på tå 50-100 ggr per dag/kväll och gå i trappor och backar etc.

Ridstövlar med "stela"(stadiga) skaft kan också hjälpa lite då man får mycket stöd av dom.

Lycka till!!!:D

Oj förlåt! jag såg inte att du hade löst det..:o

:angel:

Ingen fara , tror faktiskt att mina nya ridstövlar har hjälpt
mig en del också, då dom är stela som attan ;)

spänn fast stiglädret i sadelgjorden;)
Då lär man sej fort att hålla skänklen på rätt plats, annars tappar man stigbyglarna hehe

Du ska ha vikten i hälen!!
Ställ dej i fältsits och lägg vikten i hälen, så ska det kännas över hindret. Någon sa att man ska ha vikten i stigbygeln och det är sant med modifikation, den ska vara i hälen. Ju lägre tyngdpunkt du har ju bättre balans får du, ju bättre balans du har ju lättare är det att kontrollera hästen. Ju lättare det är att kontrollera hästen, ju mindre behöver du arbeta.

Lycka till!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka