Hoppsadel till islandshäst?

Sv: Hoppsadel till islandshäst?

Tja, det beror givetvis på hur hästen (o ryttaren) är byggd.

Vi har en Globus Esperanza (36 " tror jag). Det som jag upplevde som svårast när vi sökte hoppsadel var att hitta en tillräckligt bred sadel som inte var för liten för ryttaren. Många breda, begagnade sadlar var nämligen ponnysadlar, dvs högst ca 15" i längd.

okej tack. Jag har provat en globus esperanza 36 men den lyfter bak. :(
Dock var den jag provade 17". Jag själv behöver 16-16,5.

Jag har en Hoppsadel från Prestige, minns inte vad modellen heter just nu men den är äldre iaf.

Dock väldigt vid och en helt underbar sadel, har inte lagt den på en häst som den inte passat på ännu, helt sjukt men den bara smälter in i ryggen på hästarna :)

Vad kul att det är fler som vill hoppa med sina islänningar :)
Jag brukar känna mig så ensam och uttittad på hoppträningarna :(

fast min ponny är ju bara 75 % islänning ;)

Har testat en pessoa Amo och sadelutprovaren gissade på att en prestige golden star skulle passa. Dock tror jag den blir för smal eller "takformad"

fast min ponny är ju bara 75 % islänning ;)

Har testat en pessoa Amo och sadelutprovaren gissade på att en prestige golden star skulle passa. Dock tror jag den blir för smal eller "takformad"

För smal? Du vet att man kan värma om dem ända upp till stl 40 va? Och ju bredare de är destå mindre takformade blir de.

Men varför inte helt enkelt prova den sadeln om utprovaren tror att den ska kunna passa?

Man vet ju ingenting innan man testat...

för att hon hade ingen sån hemma och visste ingen som hade en. Har provat en prestige joy jumper som är utvärmd till 36 och den satt verkligen mitt uppe på hästen. Får väl prova men dom hon trodde skulle passa bäst låg sämst och tvärt om.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
253
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18