Hoppsadel eller dressyrsadel?

F

Flashen

Hejsan, hoppas på råd och tips hur jag ska göra angående sadelköp. Jag har ett sto född 05 som är riden i ca ett år. Under tiden har jag brukat en bekants hoppsadel som har legat jättfint på henne. Men nu vill jag ha en egen sadel, och ska åka på sadelprovning om en månad. Då kommer vi till problemet om jag ska köpa en hopp eller en dressyr? Grejen är den att jag tycker det är roligast att rida dressyr och träna markarbete - vilket görs bäst i en dressyr naturligtvis. Men sen är jag inriden själv på hoppsadel dels under tiden jag har ridit in mitt sto och dels sedan ungdomstiden. Det är ju mycket lättare att rida dressyr i en hoppsadel än att hoppa i en dressyrsadel. Så vad ska man köpa om man för dagen gillar bäst hoppsadlar, men gillar dressyr bäst. Naturligtvis är det bäst att ha två sadlar så man kan ha hoppsadel när man ska hoppa eller rida ut, och dressyrsadel vid markträníngen, men nu har jag inte råd med både och. Är fattig student... Är det lättare att få tag i billigare hoppsadel och ha som andra sadel eller är det lättare att få tag i billig dressyrsadel. Vilken ska jag satsa på som mitt första handsval? För och nackdelar??? Snälla skriv hur ni har gjort...

Sv: Hoppsadel eller dressyrsadel?

Kom in till oss andra med -05or vettja! I tråden "Hur år det för era 05: or edition 5", den hittar du under Grundutbildning. Där snackar vi om allt som rör våra djur och mycket sadlar faktiskt :)

Jag tycker du ska köpa en hoppsadel av flatbacksmodell, otan en massa klossar o grejer. Den kan du utan problem sitta och rida dressyr i (har tom dressyrtävlat i min nån gång, på en häst som gick mkt bättre i hoppsadeln än i dressyrdito). Har du bara en dressyrsadel har du inget som helst vettigt stöd för kortare läder vid terrängridning och hoppning.
Så mitt tips, (som dressyrryttre): köp hellre en vettig hoppsadel om du inte har möjlighet till en av varje.

Lycka till!

Jag skulle satsa på en bra allround sadel, om de finns fortfarande:o?! Jag köpte min Kieffer Achen för, oj nu ska vi se, ca 12 år sedan. Den funkar utmärkt till både dressyr och hoppning. Har haft den till 3 hästar, nu till gammeltanten och förhoppningsvis kan unghästen (oxå 05:a!) ha den senare. Till unghästen är planen att ha Kieffern till skogen och hoppning och när hon är i 5-årsåldern köpa en dressyrsadel till dressyren. Det är inget alternativ att köpa en billig allroundsadel och en lite finare dressyrsadel, om du nu är intresserad av dressyr?

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning En lite dum fråga egentligen kanske men jag fick med en dressyrsadel thorowgood T8 nu när jag köpte min häst, som är utprovad och passar...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar