F
Flashen
Hejsan, hoppas på råd och tips hur jag ska göra angående sadelköp. Jag har ett sto född 05 som är riden i ca ett år. Under tiden har jag brukat en bekants hoppsadel som har legat jättfint på henne. Men nu vill jag ha en egen sadel, och ska åka på sadelprovning om en månad. Då kommer vi till problemet om jag ska köpa en hopp eller en dressyr? Grejen är den att jag tycker det är roligast att rida dressyr och träna markarbete - vilket görs bäst i en dressyr naturligtvis. Men sen är jag inriden själv på hoppsadel dels under tiden jag har ridit in mitt sto och dels sedan ungdomstiden. Det är ju mycket lättare att rida dressyr i en hoppsadel än att hoppa i en dressyrsadel. Så vad ska man köpa om man för dagen gillar bäst hoppsadlar, men gillar dressyr bäst. Naturligtvis är det bäst att ha två sadlar så man kan ha hoppsadel när man ska hoppa eller rida ut, och dressyrsadel vid markträníngen, men nu har jag inte råd med både och. Är fattig student... Är det lättare att få tag i billigare hoppsadel och ha som andra sadel eller är det lättare att få tag i billig dressyrsadel. Vilken ska jag satsa på som mitt första handsval? För och nackdelar??? Snälla skriv hur ni har gjort...