Hopprädsla

Dee

Trådstartare
Hej jag har ett ganska stort bekymmer i ridningen jag är väldigt hopprädd!
Jag har en väldigt duktig häst som hoppar allt man styr på och har fin teknik. Jag tar privatlektioner en gång i veckan och är lika rädd och orolig flera dagar innan, jag vill ju väldigt gärna hoppa och utvecklas.
Jag vet inte riktigt vad det är som skrämmer mig jag var aldrig rädd för att hoppa när jag gick på ridskola och då var det ändå hästar som vägrade på nästan alla hinder, men nu när jag har egen häst som alltid gör som hon ska är jag livrädd.
Jag tror att det kan bero på att hon är ganska stor för mig och jag känner att jag inte kan kontrollera vad som händer.
Jag är inne på min tredje hopptränare och alla presar mig att hoppa högre och högre, jag känner mig ganska trygg när jag hoppar 50cm men min tränare vill ha mig till att hoppa minst 60cm.
Och när jag ber h*n att sänka hinderna blir h*n irriterad och säger "Men hästen kan och vill hoppa högre" (Min häst brukade tävla 120cm)
Mina föredrar pressar mig också att hoppa högre, när jag har hoppat en bana några gånger så känner jag mig nöjd med att jag har vågat och känner att det räcker för den veckan då vill alltid min tränare höja hinderna och när jag inte vill blir bord min tränare och föredrar irriterade på mig...
Jag har provat på att träna dressyr men det är ju hoppa jag igentligen vill göra.
Jag har haft 3 hopptränare men har bara varit nöjd med en (hon ville också höja mer men när jag inte ville tvingade hon inte mig) men hon gick i väggen och årkade inte träna mig mer så nu snurrar jag runt hos olika tränare som inte förstår mig.
Har någon något tips på vad jag kan göra? Jag vill ju inte behöva sluta hoppa av rädsla och osäkerhet!
 
Steg 1 i det hela anser jag vara att berätta för ridläraren att du är hopprädd.
Steg 2 är en mentalt arbete som du behöver göra. Jag tillhör kategorin som också är hopprädd. O i min värld är hindren aldrig mer än 50 cm oavsett hur mkt de höjer. När jag rider an mot hindren så tänker jag krasst att det är inte högre än 50.
Steg 3 är att berömma dig själv...oavsett vad någon annan säger. O andas...hela tiden. Andas du inte blir du spänd o det skiter sig av den orsaken.

:)
 
Du har hittat helt fel tränare för dig :(
SÅ ska absolut inte en tränare bete sig, jag är också hopprädd, hoppa högre än 40 cm får mig att nästan spy av rädsla. Men jag har världens bästa kompis och häst som hjälper mig :love:

Jag red bommar i kanske 2 månader innan jag ens vågade lägga upp dom till 30 cm, nu har jag gjort en pnj på 40 cm och det känns fantastiskt! Är du lika nervös/rädd när du är själv? Sluta rida för tränare och rid själv hemma ett tag? En bra pushande kompis är guld samt en shysst häst. :love:

Min hade aldrig hoppat innan han kom till mig, nu löshoppar han 120 cm och taggar på bommar, man kan inget än att följa med när man märke att han blir super lycklig:bump:
 
Kan vara lättare om du börjar prata med dina föräldrar. Berätta att du inte vill höja hinderna än. Föräldrarna betalar träningen och ibland kan tränare känna sig pressade att höja för att inte förlora en kund. Om föräldrarna talar om för tränaren att det inte är aktuellt att höja brukar det respekteras;)
 
Man måste inte hoppa. Herregud. Jag skulle aldrig få för mig att hoppa just pga att jag tycker det är otäckt.
Finns tusen andra aktiveringar.
 
jag älskar att hoppa och jag älskar verkligen att hoppa högt. jag tappade mitt självförtroende när jag blev deprimerad och blev rädd. men jag har fortsatt ändå. har tagit flera år för mej att ta mej dit jag är nu. nu är jag inte rädd, bara osäker och hoppar fortfarande lågt. målet är att ta mej ur det och komma tillbaka där jag slutade.

se till att byta till en tränare som lyssnar. tala om för din tränare och dina föräldrar att du är rädd. inget blir bättre av att dom pressar dej, tvärtom. pressen måste vara på rätt nivå. alltså du måste ha en tränare som du litar på till 110% och som pressar dej precis lagom. inte för mycket men inte för lite heller. det måste få ta den tid det tar.
 
Vad är det du vill ha ut av hoppningen då? Är det att hoppa högt och tävla eller bara att överleva och få bättre självförtroende?

Då jag köpte hästen så ville jag tävla och hoppa högre och högre. Men jag var långt ifrån duktig och ihop med fel typ av häst så blev jag istället feg. Mem jag ville nog bara hoppa då jag såg det som ngt man skulle göra då man hade egen häst, man skulle tävla och bli skit duktig..
Men jag är ingen tävlings människa, jag vill egentligen bara bli bättre på det jag gör. Och jag har insett att jag inte får ngt ut av att hoppa högt eller tävla. Blir snarare besviken på att jag inte är bättre :/. Så jag håller mig på en trygg nivå och hoppar för att det är roligt, för att utmana mig själv och bli bättre tillsammans med min häst utan att rädslan ska få förstöra för mig :).

En bra tränare som man förstår och som förstår en är väldigt viktigt, Jag hoppar det min tränare pekar på eftersom jag vet att hen tror att jag kan klara det. Jag frågar aldrig om höjder då det inte är viktigt, känslan efter lektionen är mycket viktigare än hur högt man hoppat :)
 
Jag är också hopprädd, håller just nu på att bygga upp mitt självförtroende då jag också har en häst som hoppar allt jag styr mot. Min hopprädsla brukar dyka upp när hindrena blir lite högre och jag rider en häst jag inte litar på till 110%.

Som många redan sagt ska du rida för en tränare som inte tvingar dig att hopp högre, en duktig tränare känner av när eleven är redo för nästa nivå så att säga. Hoppas det löser sig. :)
 
Hej jag har ett ganska stort bekymmer i ridningen jag är väldigt hopprädd!
Jag har en väldigt duktig häst som hoppar allt man styr på och har fin teknik. Jag tar privatlektioner en gång i veckan och är lika rädd och orolig flera dagar innan, jag vill ju väldigt gärna hoppa och utvecklas.
Jag vet inte riktigt vad det är som skrämmer mig jag var aldrig rädd för att hoppa när jag gick på ridskola och då var det ändå hästar som vägrade på nästan alla hinder, men nu när jag har egen häst som alltid gör som hon ska är jag livrädd.
Jag tror att det kan bero på att hon är ganska stor för mig och jag känner att jag inte kan kontrollera vad som händer.
Jag är inne på min tredje hopptränare och alla presar mig att hoppa högre och högre, jag känner mig ganska trygg när jag hoppar 50cm men min tränare vill ha mig till att hoppa minst 60cm.
Och när jag ber h*n att sänka hinderna blir h*n irriterad och säger "Men hästen kan och vill hoppa högre" (Min häst brukade tävla 120cm)
Mina föredrar pressar mig också att hoppa högre, när jag har hoppat en bana några gånger så känner jag mig nöjd med att jag har vågat och känner att det räcker för den veckan då vill alltid min tränare höja hinderna och när jag inte vill blir bord min tränare och föredrar irriterade på mig...
Jag har provat på att träna dressyr men det är ju hoppa jag igentligen vill göra.
Jag har haft 3 hopptränare men har bara varit nöjd med en (hon ville också höja mer men när jag inte ville tvingade hon inte mig) men hon gick i väggen och årkade inte träna mig mer så nu snurrar jag runt hos olika tränare som inte förstår mig.
Har någon något tips på vad jag kan göra? Jag vill ju inte behöva sluta hoppa av rädsla och osäkerhet!


Måste du hoppa då?

Jag hoppar typ aldrig. Rider markarbete, men skuttar egentligen inte över några hinder direkt. Det går ingen nöd på varken mig eller hästen för det.

VILL du verkligen hoppa av någon orsak, så gör klart för tränaren att du är rädd. Vad är målet med att hoppa hinder över 50 cm - om du inte ska tävla menar jag? Att hästen KAN betyder ju inte att den måste, eller att den nödvändigtvis tycker det är skoj att hoppa högre heller.

Ibland sätter vi mål väldigt långt ifrån verkligheten, och det finns ofta ingen orsak. Rider du på hobbynivå för att det är roligt, så se till att det fortsätter vara roligt. Du kan inte komma till träningen med ont i magen. Då försvinner poängen med ridningen.
 
Jag har alltid varit rädd för att hoppa högre hinder. Tävlade LD med min d-ponny men högre vagade jag inte. Sen blev jag äldre och klokare och insag att hoppa är inget maste, jag red dressyr istället och övergick sen till islandshäst. Skutta över smahinder tycker jag och hästarna har varit roligt men det har räckt sa, varför tvinga sig till ngt som inte känns bra när det inte är ett maste.

Om du vill hoppa är det en annan sak. Da tror jag första steget är att berätta för din tränare att du är rädd och sen kan ni jobba efter det (en bra tränare ska kunna hjälpa dig men han/hon maste veta da att du är rädd)
 
Jag skulle hitta en tränare som lät dig träna på den nivån där du känner dig bekväm. Det är en sak att ha en tränare som vill "utmana" en att prova mer än man vågar själv - om man inte är rädd. Är man rädd och osäker behöver man finna trygghet i det man gör och som du skriver så behöver du känna att du har kontroll - att det händer inget otäckt. och sen kommer nog suget efter att vilja mer såsmåningom.

Jag har en häst som jag haft lite bekymmer med, jag gillar att hoppa men är orutinerad, min rödhåriga häst är tyvärr ganska orutinerad oxå och när hon blir osäker kan hon ta väldigt stora hopp vilket hon gör titt som tätt. Vilket gjort att jag i princip slutat hoppa henne eftersom jag liksom du inte känner att jag har kontroll - då jag aldrig vet hur stora språng hon gör och om jag kan hänga med :p och att jag stör henne. Det har liksom inte varit roligt och jag har känt mig osäker när jag rider henne.

Nu har jag en annan häst - skäcken - som jag börjat hoppa med - hon är mer som en ångvält, överhoppar nästan aldrig och tar inga stora språng utan slår hellre i bommarna (iof inte bra det heller men nu är det ju rivningsbara hinder). Jag känner mig mycket tryggare med henne och det har blivit roligt att hoppa igen. jag känner att får jag bara in lite mer hoppvana med henne kanske jag och den rödhåriga kan prova på igen.

Den rödhåriga och jag hade en väldigt bra lektion där jag berättade att jag var lite osäker på hoppningen - vi galopperade mycket över bommar och ett litet skutt i slutet, för att vi skulle få in känslan, rytmen och självsäkerheten. Det kändes som en lektion på lagom nivå, där jag på slutet kände att jo men det kanske faktist inte är så farligt, jag kanske kan klara av dethär.
 
Om du tycker att det känns jobbigt att berätta om din rädsla så kan du skriva en lapp som beskriver din rädsla och ha i fickan, den ger du till tränaren när lektionen börjar.
 
Hej jag har ett ganska stort bekymmer i ridningen jag är väldigt hopprädd!
Jag har en väldigt duktig häst som hoppar allt man styr på och har fin teknik. Jag tar privatlektioner en gång i veckan och är lika rädd och orolig flera dagar innan, jag vill ju väldigt gärna hoppa och utvecklas.
Jag vet inte riktigt vad det är som skrämmer mig jag var aldrig rädd för att hoppa när jag gick på ridskola och då var det ändå hästar som vägrade på nästan alla hinder, men nu när jag har egen häst som alltid gör som hon ska är jag livrädd.
Jag tror att det kan bero på att hon är ganska stor för mig och jag känner att jag inte kan kontrollera vad som händer.
Jag är inne på min tredje hopptränare och alla presar mig att hoppa högre och högre, jag känner mig ganska trygg när jag hoppar 50cm men min tränare vill ha mig till att hoppa minst 60cm.
Och när jag ber h*n att sänka hinderna blir h*n irriterad och säger "Men hästen kan och vill hoppa högre" (Min häst brukade tävla 120cm)
Mina föredrar pressar mig också att hoppa högre, när jag har hoppat en bana några gånger så känner jag mig nöjd med att jag har vågat och känner att det räcker för den veckan då vill alltid min tränare höja hinderna och när jag inte vill blir bord min tränare och föredrar irriterade på mig...
Jag har provat på att träna dressyr men det är ju hoppa jag igentligen vill göra.
Jag har haft 3 hopptränare men har bara varit nöjd med en (hon ville också höja mer men när jag inte ville tvingade hon inte mig) men hon gick i väggen och årkade inte träna mig mer så nu snurrar jag runt hos olika tränare som inte förstår mig.
Har någon något tips på vad jag kan göra? Jag vill ju inte behöva sluta hoppa av rädsla och osäkerhet!

Sorry, men.

Varför måste du hoppa om du inte tycker att det är roligt?
 
Även om du vill hoppa, så varför inte träna dressyr ett tag, avdramatisera det hela med träning lite och hitta en bra tränare som du känner dig bekväm med först? Det kommer säkert till nytta i senare hoppning ändå tänker jag.

Under tiden, om du har möjlighet, så ställ upp ett/ett par småhinder på jättebekväm höjd och låt dem stå framme. Skutta över dem varje gång du är på ridbanan, en eller ett par gånger bara och gör ingen stor grej av det. Be om att få ta något miniskutt på Dressyrträningen också. Och avvakta med större hoppgrejjer tills det börjar kännas kul igen.

Ungefär så har jag lagt upp min hoppinvänjning i alla fall :p
 
Jag har en fantastisk hopponny, hon hoppar allt och lite till med god teknik och glädje.
Inte en chans att jag kliver över något högre än cavaletti med henne! Jag har hoppat ett hinder på ca 40 cm en gång med henne och jag var livrädd.

Lösning: Jag hoppar inte. Ser ingen anledning. Hästen är lycklig ändå, jag likaså.

Man måste inte hoppa för någon annans skull. Det är okej att vara rädd och man måste inte göra det om man inte vill.
 
En tränare ska ju kunna lägga upp träningen så att det blir precis i rätt nivå för eleven. Det framgår ju av ditt inlägg att du hoppar för att det är kul, men det roliga riskerar att försvinna om du pressas för mycket. Tala om för din tränare vad du vill med träningen. Vill du t.ex. kunna hoppa 60 cm och ha som mål att känna dig trygg med det? Eller handlar det bara om att hoppa för att det är kul? Det finns ju massor man kan göra utan att hoppa högre och som även fungerar med bara bommar på marken, t.ex. öva på att rida olika vägar, öva på sitsen, räkna galoppsprång och sedan öva på att öka antalet galoppsprång eller minska antalet galoppsprång, öva på att få rätt galopp efter hinder, gör övergångar mellan hinder. Det finns en mängd olika övningar man kan göra utan att hoppa högt. Så tala om för tränaren vad det är du vill.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 019
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 943
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 555
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp