hopprädd!

beauspirit

Trådstartare
jag är rätt så hopprädd, har blivit det mer sen jag såg min kompis gå omkull över ett 1m hinder i höstas, när man tänker på vad som kan hända egentligen.
när jag väl har lust att hoppa högt och hindret inte ser högt ut då vågar jag jättebra
(blir feg när det är över metern),
men som stora oxar osv No No :crazy:.

men idag var jag riktigt modig tycker jag,
hoppade 1.10 :D
riktigt stolt, och vilken känsla det var när man flög över :)
tror lite av min hopprädsla släppte där.

det hjälper ju inte till att min häst inte hoppar om jag inte vågar/velar/är osäker,
för han litar helt på mig och är jag osäker då vill han ju inte.
för han är inte en sån hoppglad häst att han hoppar allt man styr han på utan att ryttaren behöver göra så mkt.

men det var kul för idag gick det så bra,
äntligen :rofl:
hoppas jag kan övervinna min hopprädsla, blir på ett sätt avundsjuk när min kompis vågar hoppa höga oxrar mm men ändå är jag rädd inför dom. dubbelmoral.

Jag vet precis hur det känns man vill så gärna men man vågar inte och blir avudsjuk på alla som vågar... Jag blev hopprädd efter att ha ramlat av och slagit mig regält i ryggen och då vågade jag knappt titta på ett hinder.. :crazy: Men nu hoppar jag igen och rädslan har släppt men det var VÄLDIGT nervöst när jag skulle hoppa lite högre för första gången efter "olyckan" Kramar!!!

jo man vill ju fast ändå inte :crazy:.
usch vad jobbigt, starkt gjort av dig att hoppa igen :bow:.
men man måste ju alltid ha i bakhuvet att ngn olycka kan ske, det är ju inte direkt riskfritt att hoppa.
bättre att man är lite försiktig än slänger sig över alla hinder man ser :smirk:

Blev själv rädd då jag ramlade av i ett hinder å slog mej halvt ihjäl, upp på hästen å fortsatte men efter det så fanns rädslan där. Gymnastikhoppning däremot har alltid gått bra då jag "vet" att jag kommer rätt.
Ibland på tävling vågade jag inte hoppa fram (tyckte det var otäckare) utan gick in i MSV å hoppa direkt.
Sadlade om efter några år till dressyr å känner mej nu "säker".
Tävlade en liten klubbhoppning på 70 cm i höstas å jag nästan grät av rädsla innan jag skulle in. Men det gick vägen, inget hände.
Lycka till med träningen!

Håller med föregående talare, jag är ganska hopprädd och av någon anledning är det framhoppningen som är värst. Inne på banan "ser" jag inte hindren för jag är så fokuserad. Sen ibland undrar jag varför jag utsätter mig för det när jag mår så dåligt, men å andra sidan skäms jag & mår dåligt när jag ser andra hoppa som ingenting.. :cry:

1.10m!! :banana: :banana: :banana: Duktig!!
Jag vet precis hur det kanns for min hoppradsla gar i perioder. Ibland kan jag hoppa hinder pa 1.30m, och ibland vagrar jag att hoppa 90cm.

Hemligheten bakom att "bota" sin hoppradsla ar att hoppa mer. Hoppa nagot hinder varje dag tills du kanner dej sakrare. Du kommer aldrig att bli helt botad, daremot kommer du att klara av att hantera din radsla och overvinna "problemet". Du blir som en nykter alkoholist. Inte oradd pa hinder, men du klarar av att hoppa om du vill!!

Om jag kan, sa kan du, for jag ar en riktig mes!! :D

Va roligt!
MÅste rida som en tok när hindren blir över 1.05 m höga på ponnyn. Annars hoppar han inte. Förut hoppade han alltid, även nä rhan inte borde, men pga. lite olyckor så har han fått hjärna och stannar när det blir fel på större hinder. :)
Storhästen får man rida som en tok på, oavsett hur stort hindret är. Sist vi hoppade trillade jag av när han slog stopp på ett kryss på 50 cm. :o

Jag var med om ungefär samma sak men det var jag själv som åkte av( hästen voltsde över hindret och jag landade under hästen) :cry:!! Ambulans och sjukhusvistelse... Under tiden skrämde jag bara upp mig själv men jag tvingade mig själv över några hinder första gången jag satt på en häst och lyckades få mig att förstå : Olyckor händer och jag hade otur denna gången, men bara för det betyder ju inte detta att jag är en olykskorp och att det kommer hända igen.. Så hoppa, hoppa och hoppa igen tills du kommer ihåg hur ROLIGT det är att hoppa!! Du citerade ju själv känslan att flyga över 110cm... Så mitt råd e: Gå ut och ha roligt!!!! Olyckor händer alla!!!!!!!!!!

att så många verkar tycka framridningen är hemskast?
där är jag rätt så nöjd, väl inne på banan blir jag hypernervös om det är mkt folk :crazy:.
och är jag hypernervös så hoppar inte min häst...

bra gjort av din att hoppa efter olyckan :bow:!
skulle jag vara med om nåt sånt skulle jag nog aldrig hoppa mer.
jag måste nog erkänna att jag är mer av en dressyrmänniska,
jag älskar och kunna rida "fint" och att hästen bara "dansar" under en ;).

ska tävla nu på söndag, 50 cm och 70 cm clearround.
första klassen är alltid värst, andra brukar jag vara mer avslappnad och inte lika nervös :crazy:.
få se hur det går...

usch! det verkar vara det hemskaste som finns inom ridningen, när man går omkull och får hästen över sig *hu* :(.
beundrar dig för att våga hoppa igen, jag skulle nog aldrig våga hoppa igen.

jo jag har märkt hur roligt det är när man klarar det man inte riktigt vågar :D som sagt:vilken känsla!

Jag är också väldigt hopprädd... :crazy:

När jag var yngre var jag tvärtom och flög över hindrena barbacka, det var iof på ponny...
Jag blev rädd när jag började hoppa in min unghäst som antingen inte hoppade, eller så vinglade hon emot hindret, tvekade men beslutade sig ändå för att hoppa rakt upp i luften och över. :smirk:

Det är egentligen dressyren jag satsar på och tävlar med henne i men jag vill ändå ha en häst som är inhoppad på minst 1.10 så det är därför jag hopptränar henne ca 3ggr/mån, 2ggr för instruktör. Hon känner direkt när jag blir nervös och då stannar hon, dock hoppar hon mkt bättre och finare språng nu än tidigare så bara jag vågar satsa så går det bra.

Ramlar dock av titt som tätt, senast igår i en trekombination där sista hindret låg på 1 m, jag tvekade och hon stannade... :o Enligt tränaren har hon iaf en jättefin hoppteknik och är duktig på att själv parera tempo och galopp inför kommande hinder, för min del kan bli lite jobbigt att hänga med i svängarna eftersom hennes naturliga galopp är väldigt snabb och hästen är väldigt vänbar. Det ser mer ut som en omhoppning när vi hoppar bana... :p Även om hindren ligger på 70cm så hoppar hon 110 över, vilket iof är bra men inte så roligt för mig som är ruskigt hopprädd....

Men det är bara att hoppa och hoppa...skulle ju önska att jag hade en enklare häst som inte hade så mkt i huvudet men vad gör man... :D

vet hur det är.
jag är hopprädd efter för 2-3 veckor sedan då jag och min häst gick omkull på ett hinder,ganska rejält fall för oss båda.har bara hoppat en gång efter det.
men tror det är slut för min del i hopp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 612
Hoppning Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
3 999
Senast: swe
·
Träning Hej! Jag tänkte fråga er andra om ni skulle kunna hjälpa mig, Det är så jag älskar verkligen att hoppa och har tävlat upp till 70cm på...
Svar
0
· Visningar
826
Fälttävlan Weiii!! Nytt år - ny tråd! Jag börjar med att bjuda på en liten film på CC! I förrgår löshoppade vi CC och hans kompis lite för...
58 59 60
Svar
1 194
· Visningar
133 669
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info