O

OliviaM

Har ridigt min innan otränade polle i ca 3 veckor regelbundet. Lite dressyr, styrka, bla en låååång uteritt (asfalt, grus).

Skulle vilja hoppa ett litet skutt med honom imorgon, om underlaget inte är allt för blött. Dels för han tycker det är så himla roligt, och för att variera träningen lite.

Hade tänkt mig ett kryss på 40 - 50 cm bara för skojs skull och för att se om han fortfarande har bjudningen.
Men samtidigt är jag rädd att det skulle "skada" honom, imed att han fortfarande är hyfsat otränad. Vill inte gå för fort fram. Sedan är underlaget lite "blaskigt" så han är lite smått snubblig.

Kanske låter jätte nojjig, men är lite konfunderad...

Annars kanske markarbete är bättre, (trotts att han hoppar bommarna som är upphöjda på ena sidan med en sockerbit)..

:bow: tack för svar..

Sv: Hoppning?

50 sm är knappt ett kliv, beroende på vilken storlek på häst du har. :P De enda jag sett som ansträngt sig över ett sådant hinder är shettisar. :p
Nej, hoppa på du. gymnastikhoppning är jätte bra för hästen och lär honom också att hålla reda på sina ben.

var han helt ur kondition innan du började rida för tre veckor sedan?
då hade jag låtit bli. ett hopp blir gärna två.
jag lägger heldre en BRA grund så jag ger hästen större chans att hålla i längden.

men sen tror jag inte det skadar överdrivet mycket med ETT hopp heller. men som sagt, ett blir gärna två. kolla nålade igångssättnings tråden

Senast ändrad:

min häst är inte i så bra kondition, ölmage och snubblig om man inte samlar honom, löshoppade honom igår (han är ingen hopphäst!!!!) på en ganks abra ridbana, det fanns förstår lite vattenpölar här och där, han hoppade 80 cm utan problem!! från trav, stillastående och galopp! och han njööt! roligt att se att min lilla mulliga häst oxå kan! så jag tror nog att du inte behöver vara orolig! 50 cm är ju tillochmed lätt för mej och pållen :smirk:

som apollo 13 säger är det ju föstås inte bra om han inte hade några muskler alls, då kan man ju hålla sej på 40 cm och bara några skutt, hur pass bra kondition har han?? berätta lite mer..?

Senast ändrad:

Något enstaka kryss är inget problem, han är ju inte invalid:D

Men tänk på att det är väldigt mkt högre skaderisk på en häst som inte är regelbundet tränad under flera år då senor och ligament stärks över lång tid. Så någon mer avancerad hoppträning skulle jag inte ge mig på förrän något halvår in i en reglbunden ridperiod.

Han är en maxad D-ponny, som var i princip helt ur konditon, han orkar självfallet galoppera och trava, bär med sig och han har ju tidigare hoppat mycket högre än 50 cm. Att bara trava rakt upp och ner gör ju inte så att han flåsar. Men när han blörja jobba lite mer med bakdelen och ställningen flåsar han efter några varv. Men jag tänkte mer att det skulle bli lite omväxling, imed att han tycker det är så fruktansvärt roligt.

Han har aldrig stått en jätte lång period, bara det att jag tidigare inte haft möjlighet att komma ut där flera dagar i veckan. Han har börjat få fin hårrem, och börjat bygga upp rumpmusklerna.

Senast ändrad av en moderator:

Va bra! bara du inte tar och tränar för intensivt (jobbar musklerna varje dag) nu när han stått ett tag. Då kan de bli ömma i benhinnor och bli spända i muskler. Utan öka träningen successivt, tex genom att du håller dig till skritt på lös tygel eller bara en liten promenad varannan dag under de första månaderna eller åtminstone veckorna så den får tid att återhämta sig lite om den får träningsvärk eller blir trött. Det är ju i vila mellan träningarna som musklerna byggs upp.

Skritta mycket medan hästen byggs upp, den är det som gör den hållbar i längden. Men man får förstås busa och ha roligt också under tiden, det ska inte vara för gravallvarligt tycker jag:)

Senast ändrad:

Va bra! bara du inte tar och tränar för intensivt (jobbar musklerna varje dag) nu när han stått ett tag. Då kan de bli ömma i benhinnor och bli spända i muskler. Utan öka träningen successivt, tex genom att du håller dig till skritt på lös tygel eller bara en liten promenad varannan dag under de första månaderna eller åtminstone veckorna så den får tid att återhämta sig lite om den får träningsvärk eller blir trött. Det är ju i vila mellan träningarna som musklerna byggs upp.

Skritta mycket medan hästen byggs upp, den är det som gör den hållbar i längden. Men man får förstås busa och ha roligt också under tiden, det ska inte vara för gravallvarligt tycker jag:)

Tack :) Hoppade ett litet räcke, uppyggt med sockerbit. Ett i högervarv, och ett hopp i vänster. Gick galant och han var på hugget hela tiden. Så imponerad :D

Jobbar inte hans muskler hela tiden, antingen går jag ut och går en runda eller skrittar barbarbacka tex. Mycke uteritter blir det också, och jag jobbar inte honom så hårt på ridbanan ännu.

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
O
Träning Är lite intresserad utav andras ridschema, hur de ungefär ser ut. Skriv också gärna om du är dressyr, allround, tölt, hoppning -...
Svar
6
· Visningar
1 589
Senast: dengra
·
Övr. Hund Åkte till Luleå i helgen för att komma igång med tävlandet av tvåan tänkte jag... Gick lite bättre än väntat, även om Nixon inte alls...
Svar
13
· Visningar
1 131
Senast: confetti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama