G

gladia

På "min tid" när jag tävlade ponny hoppning så tävlade man i Ld, Lc, Lb osv men när man hör någon tävla nu i alla fall på stor häst så säger de att de tävlar 100cm 110, 120 osv. finns inte de gamla klasserna kvar? Om ni förstår vad jag menar. Vilka klasser finns det nu i hoppning.
Hoppas ni förstår ungefär hur jag menar. :confused: :)

Sv: Hoppning

Jag vet inte hur det var förut men nu heter det i varje fall fortfarande LD, LC, LB osv. på ponny med man säger klassens höjd bland häst.
90 cm motsvarar LD
100 - LC
110 - LB
120 - LA
osv.

Jag vet inte om du är seriös eller inte. Men för att inte förvirra TS så stämmer detta inte. Man säger höjden, LD, LC osv. finns inte kvar bland häst.

På "min tid" när jag tävlade ponny hoppning så tävlade man i Ld, Lc, Lb osv men när man hör någon tävla nu i alla fall på stor häst så säger de att de tävlar 100cm 110, 120 osv. finns inte de gamla klasserna kvar? Om ni förstår vad jag menar. Vilka klasser finns det nu i hoppning.
Hoppas ni förstår ungefär hur jag menar. :confused: :)

På ponny heter klasserna LD tom Msv A (Msv B för b-ponny)

På häst heter klasserna 90-160 hoppning.

Ja jag vet...lite knäppt...fattar inte varför man har ändrat namnet. Kanske för att det inte sak skapa förvirring om vad man anmäler till för höjd! :idea: Ha ha ingen aning faktiskt.

de flest säger 1 meter , en och tio etc. Men min tränare förvirrar alltid...han säger alltid bara "den hästen gick 100" Då menar han inte att den gick jättebra utan att den startade i en 1metersklass. Ha ha

Till Ts. JO man har ändrat namnet på storhästklasserna. klasserna heter numera höjden. På ponny heter det fortfarande LD LC osv.

vad jag har förstått så har dem ändrat på storhäst för att man inte ville kalla klassen la+5, då är det enklare att säga 1,25m:idea:

Nej jag var oseriös ;) syftade på att det verkar som om det endast är höjden och inte samspelet mellan häst och ryttare som gäller idag. dvs. den som hoppar högst = bäst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka