Hoppning och dressyr?

E

Erika_82

Jag blev idag tillfrågad om jag vill börja rida en islandshäst två dagar i veckan. Jag har aldrig ridit islandshäst och kan därmed ingenting om dom annat än att dom e rätt mysiga för det mesta. =) Hur är rasen, om man vill träna lite hoppning och dressyr? Är islandshästar duktiga på det, eller ska man hålla sig till skogsridning?

Sv: Hoppning och dressyr?

Visst kan man rida dressyr och hoppa med en islandshäst! Även en islandshäst måste vara mjuk och följsam för att prestera bra på tävlingsbanan eller helt enkelt för att må så bra som möjligt. Då är dressyren ett bra hjälpmedel.
Hoppa kan du även göra med islandshästar men söker du en häst för att tävla i hoppning med bör du nog se dej om efter någon annan ras.
En del islandshästar kan hoppa relativt högt, andra kanske bara gillar att hoppa på skoj och en del kanske tycker det till och med är riktigt tråkigt att hoppa. Därför kan jag inte säga om du kommer kunna hoppa med just din häst.

Ingen islandshäst är den andra lik och den du ska rida kanske är en välmusklad häst i sina bästa år , en nyss inriden unghäst eller en omusklad 25-åring. Man får helt enkelt anpassa sej efter hästen. Var noga med att se vad hästen klarar och är med på men generellt brukar det gå bra att rida dressyr och hoppa med hästen om den är frisk!
Lycka till med hästen i varje fall!:laugh:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 722
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka