Hoppning med pigg arab

Jojjjo

Trådstartare
Jag vet att många har vissa fördommar om araber, som till viss del är sanna särskilt när det gäller hoppning:laugh:
Själv rider jag ett Arabiskt Fullblod på 15 år(D-ponny),som ibland "pullar" lite väl mycket på hinder och även bommar.Hon kan verkligen hoppa när hon vill, hoppat ett ca 120 cm högt staket.Svart vita bommar och bommar med lite "fläckar" på anfaller henne tror hon!Sen kan hon tvärvägra på en bom när hon inte "vill mer(Har minskat avsevärt nu sedan jag har börjat skritta försiktigt över bommar och 20 cm hinder.)

Jag har börjat lite lätt med 30-40 cm "hinder" i trav men inte galopp ännu.Hon blir väldigt stressad när hon ser ett hinder.Jag vet inte om det är för att hon tycker hon har en "uppgift" att utföra eller för att andra har stressat fram hoppningen.(hon är privat ägd och nu är det bara jag som rider henne men andra har ridit henne innan.)
Problemet är att när hon hoppar så hoppar hon jätte flackt då det är jätte svårt att hänga med.Ska börja löshoppa henne över bommar och mindre hinder,(Har erfarenhet av löshoppning,ska även ha medhjälpare)

Någon som har något annat tips på hur jag ska få henne att ta det lungt och inte hoppa så flackt och även få upp hennes självförtroende?

Tack på förhand,och förlåt att det blev lite långt.:D

PS.Tränar mycket dressyr med henne med och hon verkar inte ha ont då hon hoppar bra när hon vill och FÖR fort.DS

a9tfn9.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hoppning med pigg arab

vilken fin liten pärla, jag vet inte om jag är till stor hjälp då min polle är typ lika dan ;) han ääälskar hoppa och hoppar på allt, blir kanske inte såå jätte stressad utan snarare pigg / het på hindren, det jag övar på är dressyr och lydnad och att rida honom luuugn, jag hoppar ibland även om jag och min tränare kanske inte riktigt kommit dit än, men jag tycker det är kul så visst vi kör på, vad jag igentligen ville säga var väl att om man tar bort hindren helt och fokuserar på en perfekt harmoni mellan häst / ryttare och ett säkert samarbete där, så kan man ju ta med denna träningen till bommar och sen till hindren.

Exempel;
jag och love hade ridit i ca 6 månader, vi skulle hoppa. han blir lyrisk och hoppar gång på gång på gång och sen skenar. Vi tränar lydnad, och sen att trava över cavaletti och direkt efter halt, han förstår tillslut att efter hindre måste jag lyssna på henne ovanpå mig för hon vill nåt efter hindret. Alltså vi har övat små detaljer i vår kommunikation och små små rörelser.

vår hoppning har blivit mycket bättre ( vilket inte innebär klar på långa vägar ) men mycket bättre. vad jag gör med love är att jag försöker rida honom lugnt och harmoniskt, pga at han är het och vill för mycket, en av mina andra hästar är seg, han får jag rida piggt och hetsa lite lixom, unghästen måste jag rida moget och bestämt men ödmjukt lixom.

kanske du oxå kan träna utan hinder och hitta ett bättre tempo tillsammans, ibland blundar jag när jag rider bara för att få in känslan av mig och hästen. mmm jag är nog lite?? ;) men men ;)

Jag gillar iallafall araber ( faller lätt för heta hästar ) är det din? hur länge har ni ridit? jag är inte utrustningsproffs, men ska nosgrimman sitta så? så högt upp nästan vid ögat? ;) jag tror ringen ska sitta ialla fall ca 7cm ner, men är inte säker, så länge sen jag köpte och använde min pullar nosgrimma ( om det nu var så den hette ) lycka till och berätta lite mer om er ;)
 
Sv: Hoppning med pigg arab

Nej det är inte min egen men jag kan rida den varje dag och det är bara jag som rider henne:D
Jag har ridit i ca 6-7 år och denna hästen i ett halvår och hon är heelt underbar.:D Ska absolut titta över nosgrimman och sänka den.Tack för tipsen!

Tränar henne ca varannan gång med bommar och varannan gång dressyr.Använder martingal i "hoppningaen" och har börjat med inspännings tyglar i dressyren(Har den på längsta utspänningen)Passar henne utmärkt då hon börjar söka sig nedåt:)Rädd för det mesta som omkullvälta soptunnor , båtar och presseningar.Har du något bra tips på att få henne lugnare?Ska jag börja med lite skrämselträning?Typ gå över presseningar mm?Är mkt lätt att fånga i hagen,tvärtiomt hennes mamma som tar ca 1 timme att fånga.:(:P
Ej ingörd och har it provat så mkt i lina.Har respekt för mig och bits, sparkar ej.Ca 146 hög så hon är maxad D-ponny,strimbläs,bra exteriör och väldigt härdig då hästarna går på lösdrift.(Många har fördommar om detta med men hästarna trivs bra med det och har ett lagom hull och de busar hjärna i hagen med de tre shettisarna:DHon har tävlat ca 70-80 men inte med mig.
Hon går lätt ut med bakdelen i volterna som gör att hon inte bär sig särskilt bra,även om jag är på henne med ytterskänklen(.Oftast i galoppen)
Har du några tips?
 
Sv: Hoppning med pigg arab

oj, det kan vara svårt att ge tips över nätet, men det känns som vi övar på samma saker, kollar du på ponnyakuten? de har ett avsnitt där när polisen är där och tränar sina hästar som var jätte intressant ;) själv tränar jag för tränare och vad jag kan tänka mig om baken på volten är väl, att om du tänter att dina tyglar representerar var sitt framben på hästen och så tänker du att dina sittben är var sitt bakben och att skänkel är att förstärka bakbenen, så kanske det är så att du sitter lite inåt lutad i volten, men prova att lägga an inner tygel mot hästens hals så hon inte går ett steg in med frambenet och då skjuter ut ett bakben... men det är jätte svårt att beskriva utan att se när ni rider ;)

jag övar på att rida på en volt i skritt på något avslappnad tygel och lägger jag an inner tygel flyttar han ut bogen och gör volten större, lägger jag an ytter tygel blir volten mindre. sen flyttar jag ut och in med hjälp av skänklarna och sittbenen med. när hästen har tränat upp dessa små muskler så orkar dom bära sig och gå i form utan hjälptyglar, tänk såhär att om du övar på att hästen ska sätt under sig sina bakben så kommer musklerna till att bära upp kroppen och då dippar nosen ner, men det krävs ju oxå träning i att hästen inte hetsar så mycket, jag hade börjat med ett mål i skritt och kanske lagt upp ca 4mån på luugn och böjlig och bakben i skritt.

Om du använder hjälptyglar för att få ner hästens nos så är det som att börja från fel håll ;) hästen lär sig i värsta fall att bara böja på nacken och träna upp en jätte tjock hals och sen sjunka ner i ryggen och få ont. en av mina pollar är sån att han gärna bara drar ner näsan och fusk jobbar och det beror på att han blev tränad på det viset men nu vet vi bättre och tränar annorlunda, innan trodde man att böjd hals var arbete för det var vad folk brydde sig om att titta efter... hmmm... men jag ifrågasatte då hur man i western ridningen fick hästarna att gå i form utan att direkt hålla i tyglarna?? jo arbete bakifrån och tillsammans med min nuvarande tränare går det kanon ;)

hur tränar du ett pass på banan? vilka övningar gör ni ;)
 
Sv: Hoppning med pigg arab

Menar halsförlängare men det spelar kanske ingen roll:)
Skrittar igång ca10 min ,skänkelvikningar,travar igång på spåret och på volt, galopperar i båda varven mest i vänster då hon är lite stel i den sidan, sen börjar jag med bommar eller annat. Längd mellan 1-1 1/2 timme.
Bommar:skritt över i lugn takt även 20 cm "hinder",trav i lugn takt (försöker få henne att trava över och inte hoppa som om det var en 4 meter vallgrav:p
Ska börja så smått med galopp över bommar med.
Dressyr:en ca 7 m volt i alla gångarter och båda håll.Körde ett pass idag utan varesig martingal eller halsförlängare, hon går ner i 5 SEK sen håller hon på med huvudet höögt igen sen.Klappar alltid henne när hon gör rätt:)

Hur lägger du upp dina?

Tack för svaren:D
 
Sv: Hoppning med pigg arab

Har ett arabsto som var nästan lika, ena dagen kunde hon va het och nästan sticka och andra dagen ville hon inte gå fram över bommar ens. Jag körde mycket lydnad med henne, bommar på marken och löshoppning. Hade med en häst till när hon löshoppades som funkade som drag och stopphjälp. Löshoppade inte högt men mycket titthinder. Sen körde jag nästan varje pass på banan att hon skulle gå över en bom, dom tar inte skada av att kliva över en bom ofta, de va bara för att de skulle bli en vana, till slut fattar dom att de är inte farligt. Sen när hon va het så körde jag bara kontroll övningar t.ex ett hinder på början av långsidan sedan lite länge sträcka till nästa hinder, blev hon minsta stark eller för på så gjorde vi halt mellan hinderen, sen gjorde vi alltid halt efter sista. Hoppa på volt gjorde vi också mycket, ofta går det att hålla dom lugnare på volt och dom måste fokusera. Sen om hästen inte är helt okontrollerbar så är det bra att hoppa lite ute i naturen, det kan vara ett vanligt orivbart hinder men oftast tycker dom det är roligare att hoppa i skogen. När vi väl fick ordning på henne och hon började tycka själv att de va kul så blev hon en kanon hopponny! Tänk på att alltid ha hästen fram för skänkeln och att du hela tiden ska kunna känna att du kan gasa och bromsa, det var också en sak jag tränade mycket på i skogen, jag galopperade långa stäckor och gjorde mycket halter mitt i allt och ökningar. Hästen ska öka och sakta direkt du säger till inte en minut efter. Sen ska dom ha mycket beröm så fort dom gör något rätt, att dom ska tycka att det är roligt och att dom kan är bland det viktigaste :)
 
Sv: Hoppning med pigg arab

bra svar ;)

Jag och Love tränar just nu ungefär såhär;
på banan börjar jag på fyrkans spåret och lägger en 10 meters volt vid varje bokstav och sedan en halt, det gör jag i båda varven, sen brukar jag gå in på stora mitt volten och öka minska volten med hjälp av först inner och ytter tygel ( jag lägger an innertygeln mot halsen när jag vill att han ska flytta ut frambenen och lägger an ytter tygeln mot halsen när jag vill att han ska gå inåt volten med frambenen) sen gör jag lika dant med skänklarna och i båda varven, han ska ju lyssna på mig och inte bara öka takten när jag ger signaler utan göra det jag ber om. efter det brukar jag ta 2 varv på lång tygel och rida utan stigbyglar och få rakare sits och slappna av ordentligt jag med och rör mig lite i sadeln så han vänjer sig vid att även jag kan röra på mig, nu har han oxå fått stäcka ut på sig och beröm för att han gjort som jag bad om.

Sen brukar jag börja med serpentiner, många små, och inför varje "sväng" samlar jag upp honom i skritten och svänger och lägger då an inner skänkel så han nästan bara flyttar under sig bakbenen och när vi svängt klart länger jag skritten, detta gör jag oxå några "varv" ;) sen går jag ut på fyrkans spåret igen och så kortar jag och samlar upp skritten på kortsidorna och länger skritten på långsidorna och i mitten på långsidorna kortar jag upp skritten igen och lägger en volt där jag igen lägger inner skänkel så han flyttar baken mer än framdelen.

efter ca 2 varv i varje varv så att säga har vi precis börjat med öppna, då rider jag i samlad skritt på kortsidorna och försöker få in något steg i öppnan på långsidorna, helt ok om han nu bara tar ett eller två steg.

nu låter jag honom gå minst 1 varv på lång tygel och passar på att själv gymnastisera min kropp men att skaka lite på benen och sträcka upp armarna och så.

sen tar jag tag i traven, jag rider en långsida i skritt kommer upp till kortsidan och kortar och samlar upp skritten och där igenom ber jag om trav, han får INTE rusa iväg, men det brukar inte längre hända att han gör det för jag har nu gett honom så många uppgifter och ridit så länge i skritt att han är lugn och harmonisk i säg själv. Men men nu så brukar jag trava i serpentiner och på fyrkanspåret och lägga in volter, ökar traven några steg och minskar traven igen, uppgifter hela tiden, ibland tar jag en galopp men vi är egentligen inte där ännu, så när han travar fint och lugnt en stund brukar jag avsluta och klappa om honom så jag inte nöter ut vare sig honom eller ridbanan, viktigt är att han förstår att ridbanan är ett lugnt ställe och är vi lugna där får vi morötter, beröm och gå innan det blir tråkigt ;)

säg att vi tränar ca40min på banan, om det är fint väder och tiden finns kanske vi avslutar med en promenad i skogen efteråt ;) detta är vad jag tex gör på ett pass ;)
 
Sv: Hoppning med pigg arab

Lägg in bommar och cavaletti i ditt dressyrarbete. Både nyttig träning samt att hästen blir mera van bommar.
Det är lättare för hästen att hoppa i galopp än trav så jag skulle hellre galoppera hästen i relativt lugnt tempo och lägga in tex en bom eller en cavaletti på varje långsida. Då tar hästen bara ett lite större galoppsprång över bommen/cavalettin. Men får avdramatisera själva hoppandet.
Araber är jättetrevliga allroundhästar tycker jag. Hade jag varit kortare hade jag ridit dem mera.
 
Sv: Hoppning med pigg arab

jo jag kan tänka mig såhär, om nu inte du och din ponny riktigt kommer överrens i er kommunikation, så kan det vara lite för mycket uppgifter man gör och kanske går för fort fram, mina första pass med love var ca 10min långa och gick endast ut på att han skulle gå på fyrkanspåret och lägga en volt vid varje bokstav, sen halt osv. när han gjorde detta slutade jag direkt, efter ett par veckor av att göra endas detta så visste han liksom vad som förväntades av honom och då blev han lugn oxå.

En het häst vill ju naturligtvis inte bli stressad egentligen och när dom redan är heta så lär dom sig inget av vad man övar på ändå, det blir ju bara rusa runt med huvudet högt lixom, så målet nr 1 borde vara att få hästen lugn, där igenom kommer sen att ge hästen uppgifter som dom kan lära sig av och bygga rätt muskler och sedan gå i en härlig form.

steg nr 1 lugn; ge inte massa olika uppgifter börja med ett steg och beröm hästen med både klappar ord och godis, det ska vara kul att lunka på i lugnare takt ;) dessa lugna övningar tar tid på en het häst, och man får inte ge upp eller brusa upp kanske 6månader av träning på bana, men sen går träningen snabbare framåt när dom väl lugnat ner sig ;) jag började rida in Love för 2,5 år sen och det sista halvåret har vi kunnat mer eller mindre "träna" på banan innan dess var det lugnt och fint i skogen och lydnad lydnad lydnad ;) bara så du får lite tidsperspektiv på vad jag gjort ;)
 
Sv: Hoppning med pigg arab

Tack så mycket för tipsen!:)Ska testa dem på torsdag!:D
Jag rider henne länge för arta jag bara kan va där ett par ggr i veckan.Tar alltid en paus i mitten på passet på lång tygel så hon slappnar av(y)Vad tycker du om halsförlängare?Jag har de så löst det går så det är knappt inget motstånd.Du har varit till stor hjälp med min träning!
 
Sv: Hoppning med pigg arab

om du nu menar vad jag tycker ;)

först kan jag säga att jag själv äger både halsförlängare och innspänningstyglar, båda ligger och samlar damm på en hylla ;)

man får väl försöka tänka såhär, vad vill man uppnå med ridningen? att hästen ska gå i form? om ja; vad är form? jo hästen trampar under sig med bakbenen, höjer upp ryggen och då sänks nacken...

finns olika grader av samling/form, hur mycket dom alltså trampar under sig...

då måste ju hästens energi komma från baken och genom kroppen och fram till nosen, så vad gör då en halsförlängare, den böjer ju ner hästens hals, men blir då ryggen höjd? eller slänger sig bakbenen under kroppen, nej.

därför ger inte halsförlängaren något av värde...

du kan istället rida din häst tex på fyrkantsspåret och lägga en volt vid varje bokstav när du svänger in på volten lägger du till inner skänkel, detta kommer göra att hästen trampar under sig men inner bakben och kan nu träna upp den muskel som kommer bära hästen i form...

du kan stärka hästens bakdel genom att rida i nerförsbackar och göra halt tex, då stärker dom oxå den muskelgruppen...

du kan rida på en volt och flytta hästen utåt och innåt med hjälp av skänkeln, och göra skänkelvikningar...

tids nog kommer hästen ha tränat upp sina "rätta" muskler för att kunna gå i form, du kan då samla upp tex skritten och länga steget m.m och hästen kommer att gå i form...

det viktigaste kanske ändå är att man kan tänka att en halsfärlängare som sätts på framdelen av hästen kan inte träna upp musklerna i bakdelen ;)

så mitt tips är följade övningar och tålamod, samt att hästen får aldrig öka takten om den är stressad, bara öka till trav när hästen är lugn i skritten och så vidare ;)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Rosett
·
Anläggning Hypotetiskt scenario. Det är hopptid i ridhuset, dvs hinder har företräde. Du kommer in i ridhuset en liten stund efter att hopptiden...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 579
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 117
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp