Hoppning med Nordis

B

BabyGirlTabac

Så var man här nu igen då :angel:

Jag har en Nordistravare som jag så småning om vill satsa på hoppning med , låter det helt sjukt och fel ?! :o
Just nu hoppar jag ingenting uppsuttet utan löshoppar bara höjder på 75-80 , han travar bara runt PGA att han inte vet galopp än ..

Nu sista gången vi löshoppade honom ( också den andra i hans liv )
så hoppade han då en oxer på 75 utan större problem :love:
Det jag egentligen undrar över är , om det finns fler som jag som satsar på "gamla" nordistravare eller varmblod för den delen , och låter dom få en chans efter travbanan .. jag har hört om sånna som har hoppat 130-banor och gått MSV dressyr , hoppas min blir så med :angel:

Sv: Hoppning med Nordis

Visst kan fd travare bli finfina ridhästar. Riktigt fina till och med om de får en bra utbildning och så. Finns dem som gått rätt högt också. De är ju visserligen inte avlade för det ändamålet men det är inget som säger att de inte kan bli fina tävlingsindivider. Hade du tänk tävla hoppning på "riktigt", alltså lokala tävlingar och uppåt så kan höjderna låta lite skrämmande ibland. Om det är en stor häst du har är en LD, lägsta klassen, 90 cm. Men är det klubbhoppningar du satsar på finns allt mellan bommar på marken till 130 cm :)

Visst kan fd travare bli finfina ridhästar. Riktigt fina till och med om de får en bra utbildning och så. Finns dem som gått rätt högt också. De är ju visserligen inte avlade för det ändamålet men det är inget som säger att de inte kan bli fina tävlingsindivider. Hade du tänk tävla hoppning på "riktigt", alltså lokala tävlingar och uppåt så kan höjderna låta lite skrämmande ibland. Om det är en stor häst du har är en LD, lägsta klassen, 90 cm. Men är det klubbhoppningar du satsar på finns allt mellan bommar på marken till 130 cm :)
Tack så jättemycket för svaret :bow:

Det är en maxad D-ponny jag har så jag är ganska medveten om höjderna :banana:

Hejsan!!

Jag tävlar min kallblodstravare i hoppning.
Har mest blivit 90cm klasser men vi har även startat en del 1m klasser.

Han har hoppat enstaka hinder på 1,30. Så nog kan de allt.. ;)

Slänger in en bild åxå:

(inte jag som rider här, så inga kommentarer om ryttaren tack)
U-Tiller

Hejsan!!

Jag tävlar min kallblodstravare i hoppning.
Har mest blivit 90cm klasser men vi har även startat en del 1m klasser.

Han har hoppat enstaka hinder på 1,30. Så nog kan de allt.. ;)

Slänger in en bild åxå:

(inte jag som rider här, så inga kommentarer om ryttaren tack)
U-Tiller
Tack så himla mycket för ditt svar :bow:

Nu har du stäkt mitt förtroende om att det ska funka hur mycket som helst :) tusen tack

Man skall inte lyssna på vad andra säger om man själv vet vad den egna hästen kan och inte kan. Det finns så mycket fördomar, jag känner folk som har kanonfina varmblodstravare som ridhästar och som gör allt möjligt, en tjej i mitt stall tränar dressyr på ett kallblodstravarsto etc etc. Själv möter jag ständigt folk som säger att min foderhäst inte är en ridhäst utan bara lämpar sig för att köra, men eftersom jag och hästen trivs så är det väl det som räknas???

Sedan kanske man inte bör satsa på jättehög nivå - eller åtminstone ha i bakhuvudet att det kanske inte går - om man tar en häst som är avlad för och tränad för en sak och gör en helt annan sak med den hästen... men det tror jag att du redan har insett...

Lycka till och - strunta i vad andra tycker, du ser ju om din häst gillar det du gör med den!

hoppar me min kallblodstravare :) inte för att vi vill bli proffs men för att han tycker de e så roligt, ända gången han gör rena glädje bock språng är när han får hoppa å vid longering :rofl: lycka till me hoppningen :bump: :bump:

Hejsan.

Har en nordis som är maxad D-ponny. Har tävlat honom upp till LB regionalt med dubbelnollor. Har nollat LB + 5 på klubbtävling och hoppar LA banor på träning. Tyvärr har jag nu blivit för gammal för att tävla honom som ponny, men på söndag ska vi debutera på tävlingsbanorna som hästekipage :)

Lycka till med din nordis, det kommer säkert gå jätte bra för er.

Här finns hoppfilmer på min älskling :love:
http://www.putfile.com/ewonya

Se här på denna community finns det också en hel del som hoppar med sina likartade hästar, har samma planer som dem och du att hoppa med min, bortsätt att hon aldrig gått eller blivit travtränad^^!

http://www.nordiskridhast.se/

/Elina

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 956
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Tänkte starta en tråd för oss hopprädda (om det är fler än jag vill säga) där vi kan peppa varandra! Såklart får även ryttare som...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 555
Senast: Blimblom
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka