Hoppning i Snö!

P

Panikie

Hej!

Jag funderar lite på det här med hoppning i snö, jag har hört av många att både snö och is ska vara ett bra stötdämpande underlag?.
Jag har en tävlings ponny som ska starta sin första reg hoppning för terminen den 25 feb. Inann des blir det en cleraound på klubben den 5 feb. jag känner att jag måste hoppa han lite, har just förtillfllet väldigt svårt att komma iväg till ridhus, pga av våran dåliga och väldigt isiga väg, det är bra att inse att just nu funkar det inte.

Jag rider mkt bomövningar och dyligt i hagen eller på fältet, så nu undrar jag om jag kan hoppa något? utan att ni tycker det är alldelser för farligt eller likande, vilken höjd skulle ni sätta max på en ponny att hoppas i snön? 1 meter mer eller mindre?

Jag vet om att underlaget är jämt och bra, nu ligger mkt snö ovan på, utan att det blir för tungt.

Några tips, kanske många har som det som jag? :D

Sv: Hoppning i Snö!

Om underlaget är jämt och fint (även uner snön) så ska det inte vara några problem, men var noga med att lyssna på hästen! Min häst skulle aldrig acceptera att hoppa ett hiner över 50cm i snö (hon är väldigt kräsen på underlaget) fast inne i ridhus och i paddock där det är bra underlag hoppar hon 150cm utan att blinka :p Jag skulle själv aldrig hoppa några höga hinder eller en lång stuts serie eller likande. Men lite hoppning på små hinder bara som lydnad är nog OK. Men tänk på att den riktiga träningen på högre hinder bör ske i ridhus :) Svårt att säga vilken höjd, 1m är högt för vissa ponnier... men abosolut inte över 1m... 70-80 tycker jag verkar mer lagomt

Sv: Hoppning i Snö!

Okej. :) jo 70.80 cm tyckte jag också är en lagom höjd bara för att träna lite lydnad osv. hoppning över 1 meter får bli lite senare i ridhus :)

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 317
Senast: Sar
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama