Hoppning i snö...går det?

R

Rianimare

Har ju tyvärr inget ridhus vid stallet men en paddock. Nu är det ju så att det har kommit ca 5 cm snö här så paddocken är vit! Kan man hoppa i alla fall eller är det mycket riskabelt??

beror väl på om det är halt och om man är rädd för att få senskador...

ja skulle inte gjort det, en det är ju upp till en sjölv hur mkt man vill irskera.

det kan självklart gå.
om underlaget under snön är mjuk...

annars är det nog inte att rekomendera :crazy:

men helt uteslutet kan ja inte påstå att det är.
vi har oxå bara padock men ja skulle aldrig falla mej in att hopap i den med snö i eftersom den blir stenhård.
Däremot kan man hoppa ltie i hagen o de brukar gå bra :)

jag hade ej hoppat i en paddock full med snö.
tycker underlaget blir för stumt under.

däremot hoppades min häst på fält (som var rätt rakt underifrån och ej knockligt) med snö på och det fungerade utmärkt. är ngt mjukare tycker jag än en paddock på vintern

Men alltså paddocken är en hage kan man säga. Inte iordinggjord som en paddock än. Det är alltså bara vanlig mark under snön.

Jösses, kan världseliten hoppa sina hästar i snö och is på tävling kan väl vilken svensson som helst genomföra vettiga övningar i snön. ;)

Rätt utrustad och med sunt förnuft så går det mesta att genomföra. :D

kan världseliten hoppa sina hästar i snö och is på tävling kan väl vilken svensson som helst genomföra vettiga övningar i snön.
Det har du ju alldeles rätt i!! Tack!! :D

Ingen orsak :D men de har ju faktiskt en internationell hopptävling i alperna varje vinter, kommer inte riktigt ihåg exakt var men det hoppas väl iallafall upp tom 1.40m där.

Rid lugnt!

Vi hopptränar på snö varje vinter, faktiskt ett jättebra underlag om det stämmer till hundra. Det ska ju vara slätt under snön, gärna is (det sviktar!) och så ett bra snölager ovanpå. broddar och snösulor är förstås ett måste :)

Forrforra vintern vi hade (pa Irland) kom det typ 10cm sno. Dagen efter var det planerat att tavla falttavlan, jag ringde pa morgonen och fragade om det var installt och det var det inte, sa vi akte. Jag gick terrangen perfek, banhoppningen gick bra, och jag kom faktiskt 3:a. Att jag inte vann beror pa min daliga dressyr. Hehehe... :)

Det gar jattebra att hoppa pa sno, det ar mjukt och aven om det ar is under sa ar det ok, for is sviktar. Broddar ar dock en nodvandighet, samt sulor.

Pa vissa travbanor i Sverige sa spolar man ju med vatten sa att hela banan blir till is. For det ar battre att springa pa is an pa frusen mark.
Ha kul och lycka till!!

Okej!! Kul att det går! Är så himla sugen på att hoppa nu så jag dör snart. :p
Nu är det ju minusgrader också så så det borde ju vara perfekt! Pållan har broddar men inga sulor p.g.a att hon är så plattfotad och det inte fastnar någon snö! :D
Tackar så mycket! ;)

jag har hoppat i 30-40cm snö flera gånger och det e inga problem :), men det var på en åker/äng.
men de gick utan några som helst problem men jag kollade underlaget och tog bort den mesta snön vid hindrerna! :)

jaaa de klart att de går!!!
jag har hoppat i typ 30 -40 cm snö!! ta bara bort snön vid hindrena och kolla underlaget... om man e smart kan man skotta snö där man ska rida.. så hästarna inte behöver springa i snön... :idea: då kan man typ skotta banan så blir de dubbelt så lätt att hoppa och rida.. :idea:
lycka till...

blir det inte väldigt hårt om du skottar bort all snö?? låter knasigt! :confused:

Liknande trådar

Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 507
Senast: BornAgain
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 764
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17